Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

lening en partner

  • eurootje

    mijn partner en ik wonen samen en verdienen allebei.

    Ik wil mijn schuld en openstaande zaken als creditcard etc over laten nemen door 1 lening bij een bank, zodat ik 1 bedrag aan aflossing heb per maand en het dus overzichtelijk blijft.

    Als ik de gegevens van mijn partner ook doorgeef kan ik aanzienlijk meer lenen. In hoeverre wordt hij dan hierin betrokken financieel? Wij hebben overigens een eigen woning.

    Bedankt alvast !

    :-)

  • poohtje

    tja, dan word je partner ook aansprakelijk voor de schuld.

    waarom zou je alles samen willen voegen? betalen moet je toch en de rente is overal even hoog.

    en als je meer kunt lenen, kom je niet van je schuld af.

    misschien dat ik verkeerd begrijp maar ik lees “kan ik aanzienlijk meer lenen”.

    wil je van je schuld af of wil je meer schuld?

    groetjes

  • eurootje

    Nee ik wil niet MEER schuld, maar heb nu overleend als het ware..nu ik de inkomsten van mijn partner kan meerekenen krijg ik als het ware het totale bedrag wel bij elkaar geleend om zodoende tegen een aantrekkelijkere rente te lenen en 1 aflosbedrag per maand te hebben.

    Maar we zijn niet getrouwd, dus aansprakelijk?

    Bedankt voor je antwoord Pooh!

  • anonym

    Ja je partner is zeker ook aansprakelijk. Dat is hij waarschijnlijk nu al daar jullie een gezamenlijk eigendom hebben. Probeer het anders hypothecair onder te brengen dan ben je het beste af.

  • eurootje

    Het huis staat op zijn naam, ik ben slechts inwonende..

    is hij dan nog steeds aansprakelijk?

    Thnx

  • poohtje

    ik blijf het toch maar een vreemd iets vinden alle schulden samenvoegen naar 1 grote schuld.

    ik weet wel dat banken niet happig zijn op dat soort oversluitingen. maar als je zelf denkt dat dat een oplossing is, moet je het gewoon bij verschillende banken proberen. ze hanteren overal andere normen. en vaak scheelt het als je je rekeningen en evt. verzekeringen ook bij hen onder brengt.

    probeer wel echt van je schuld af te komen, dat maakt het voor jou en je partner gemakkelijk. je partner weet wel van je schulden af? en ook dat je het zo wilt oplossen? anders maak je alleen maar meer problemen.

    succes

    groetjes

  • eurootje

    Ja Poohtje mijn partner weet ervan..

    weet je wat het is? ik moet per maand wel 6 of 7 aflossinkjes voor het een of ander betalen. Alles bij elkaar een groot bedrag. Het is toch veel handiger als ik dat bedrag leen en onderbreng in 1 lening? Wehkamp bv heeft al een zeer hoge rente en de creditcards ook. Een bank is hoe dan ook goedkoper.

    Ik ga alle aanbieders naast elkaar leggen.

    Thnx

  • Mathilde2

    Volgens mij is het wèl voordeliger om al je leningen bij 1 instantie onder te brengen, helemaal als je eerst goed uitzoekt waar je de laagste rente krijgt. Het wordt dan een stuk overzichtelijker, en het risico dat je er 1 vergeet te betalen is er dan niet meer.

    Als je de lening op beide namen zet, ben je daar beide verantwoordelijk voor, dus hij net zoveel als jij. Dus daar moet hij wel voor 100% achter staan.

    Groeten.

  • tja

    Even wat dingen uit elkaar halen: als je niet getrouwd bent, ben je niet aansprakelijk voor elkaars schulden (en binnnen dat huwelijk maakt het ook nog weer uit of je in gemeenschap van goederen getrouwd bent, of op huwelijkse voorwaarden- dat laatste is sowieso aan te bevelen) Sluit je een lening af op 2 namen dan ben je beide hoofdelijk aansprakelijk, wat betekent, dat als jij me de noorderzon vertrekt, je partner met de volle schuld blijft zitten (getrouwd of niet maakt dan niks uit).Een ander punt is het relationele: als je aflossingsproblemen krijgt, of onenigheid over het aflossen, ben je aan je partner gebonden/ en hij/zij aan jou. Dat wringt, hoor, ik heb deze situatie ook net zo ervaren. Als je uit elkaar gaat, blijft hij/zij dus opdraaien voor jullie gemeenschappelijke schuld. Bedenk goed of je hier wel aan moet beginnen of het nou in de hypotheek geschoven wordt, of in een gewone lening

  • Lonneke

    wat je ook nog kan doen is het volgende:

    maak een overzicht van al je leningen en neem in dat overizcht ook op hoe hoog de rente is.

    los vervolgens de lening met de hoogste rente het eerst af. dat kan alleen wanneer je voor je andere leningen het maandelijkse bedrag terugschroeft naar het minimum. zodra de nummer 1 van je lijstje is afgelost, ga je over naar de nummer 2. en zo verder.

    het omzetten naar een andere lening, en daarvoor je partner laten meetekenen, is volgens mij geen oplossing maar slechts uitstel van executie. als je partner je wil helpen met het aflossen, kan dat ook anders.

    loop eens door je huisje en kijk naar al je spullen. een boel dingen kan je wellicht verkopen. boeken en zelfs jaargangen tijdschriften brengen best geld op! kleding idem. 16 vazen in de kast staan? beetje overbodig lijkt mij, want hoe vaak komt het voor dat je 16 boeketten een plek moet bieden……..toch? verkopen die hap!

    daarnaast kan je snel (en best veel) besparen op huishoudgeld. kijk op het prikbord van consuminderen.startpagina.nl voor tips.

    om te beginnen stoppen met het kopen van A-merken. die zijn echt niet beter dan de merkloze artikelen! voor een tweepersoons huishouden kan je het prima redden van ongeveer 55 euro per week. en dat is dan nog niet eens superzuinig……