Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Persoonlijke lening of doorlopend krediet

  • Willem

    Ik wou even wat weten ik heb een schuld van 17000 euro en ik wil vanaf nu zo snel mogelijk aflossen gelukkig woon ik thuis en kan ik max 600 euro per maand missen….. Als ik mijn krediet laat omzetten bij een bank naar een persoonlijke lening moet ik dan de periode die is afgesproken helemaal aflossen of kan ik altijd weer de lening omzetten van een persoonlijke lening naar een doorlopend krediet als ik bijv op mijzelf ga wonen ???

  • peter

    Elke bank stelt zijn voorwaarden waaronder je een lening krijgt. Dat kan je lezen in de overeenkomst, of gewoon aan de baliemedewerker vragen. Je kunt ook bijna altijd van een lening af, de gekozen vorm maakt niet zo veel uit, maar….

    De bank zal dan kijken wat voor haar het gevolg is. Als ze op jouw vervroegde aflossing toekomstige rentewinst verlliezen, dan verhalen ze dat op jou. Het voordeel van een doorlopende krediet is dat je “weer kunt opnemen, wat je hebt afgelost” maar of dat in jouw situatie nu zo handig is, dat weet ik niet. Kijk welk product van de bank het beste bij jouw situatie past. Het lijkt mij nooit handig om het ene jaar dit, het andere jaar dat te doen.

    Je kunt een lening overigens niet “omzetten” er is bijna altijd sprake van vervroegd aflossen (dus indien extra kosten, dan zijn die voor jou, niet voor de bank) en het sluiten van een nieuwe lening.

  • Lonneke

    in plaats van die 600 euro helemaal te gebruiken voor het aflossen van die lening, kan je beter een splitsing maken:

    500 euro voor de aflossing

    100 euro om zelf te sparen.

    daarmee bouw je dan toch alvast een klein spaartegoed op en dan kan je voorkomen dat je volgend jaar (of wanneer dan ook) weer MEER moet gaan lenen als je iets wil veranderen in je leven.

    Lenen is NOOIT verstandig.