Iets anders: de andere kant van de medaille.Mijn zus, alleenstaande moeder, fulltime werkend (kinderen zijn al 10 en 12) heeft vorig jaar meegemaakt, wat op nooitmeerrood.nl beschreven staat onder “lenen bij vrienden” Een vriend komt op bezoek, paniek, moet binnen een week 2600 euro ophoesten anders worden hij, vrouw en 3 kinderen het (huur)huis uitgezet.Zus heeft goed hart en leent hen dit bedrag renteloos, laat wel schuldbekentenis opmaken en door hen beide tekenen.Het vervolg laat zich raden. Nauwelijks aflossen, want vriend raakt kort daarna werkloos, en moet ook bedrijfsbusje inleveren, dus geen auto meer.Van de 2600 is nu, na 15 maanden 430 afgelost. Zus heeft alle begrip voor huiselijke problemen van vrienden, maar die heeft ze zelf ook. Op mijn aandringen heeft ze nu een “ingebrekestelling”brief aan hen verzonden met een eis tot aflossing van 50 euro per week, in de laatste zin staat losjes iets dreigends over incassokosten. De vrienden shoppen nog steeds en hebben weer een auto, er schijnt zwart werk in het spel te zijn. Incasso gaat ook geld kosten, doen incassobureaus wel dit soort kleine zaken ? Ik heb zelf een juridische opleiding, maar tast toch even in het duister nu. Mijn zus gaat binnenkort verhuizen, oudste gaat volgend jaar naar voortgezet onderwijs, dus ze heeft het geld zelf ook nodig. Graag goed advies, wat ze allemaal fout heeft gedaan weet ze inmiddels wel, hoeft niet nog eens over.
Achteraf bleek nl dat vrienden al door het gerecht waren veroordeeld tot betaling van de huurschuld, op straffe van huisuitzetting. Als iemand het zover laat komen, is de kans op terugbetalen wel heel klein.Maar van dit laatste wist ze niets.