Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

andere kant van medaille

  • tja

    Iets anders: de andere kant van de medaille.Mijn zus, alleenstaande moeder, fulltime werkend (kinderen zijn al 10 en 12) heeft vorig jaar meegemaakt, wat op nooitmeerrood.nl beschreven staat onder “lenen bij vrienden” Een vriend komt op bezoek, paniek, moet binnen een week 2600 euro ophoesten anders worden hij, vrouw en 3 kinderen het (huur)huis uitgezet.Zus heeft goed hart en leent hen dit bedrag renteloos, laat wel schuldbekentenis opmaken en door hen beide tekenen.Het vervolg laat zich raden. Nauwelijks aflossen, want vriend raakt kort daarna werkloos, en moet ook bedrijfsbusje inleveren, dus geen auto meer.Van de 2600 is nu, na 15 maanden 430 afgelost. Zus heeft alle begrip voor huiselijke problemen van vrienden, maar die heeft ze zelf ook. Op mijn aandringen heeft ze nu een “ingebrekestelling”brief aan hen verzonden met een eis tot aflossing van 50 euro per week, in de laatste zin staat losjes iets dreigends over incassokosten. De vrienden shoppen nog steeds en hebben weer een auto, er schijnt zwart werk in het spel te zijn. Incasso gaat ook geld kosten, doen incassobureaus wel dit soort kleine zaken ? Ik heb zelf een juridische opleiding, maar tast toch even in het duister nu. Mijn zus gaat binnenkort verhuizen, oudste gaat volgend jaar naar voortgezet onderwijs, dus ze heeft het geld zelf ook nodig. Graag goed advies, wat ze allemaal fout heeft gedaan weet ze inmiddels wel, hoeft niet nog eens over.

    Achteraf bleek nl dat vrienden al door het gerecht waren veroordeeld tot betaling van de huurschuld, op straffe van huisuitzetting. Als iemand het zover laat komen, is de kans op terugbetalen wel heel klein.Maar van dit laatste wist ze niets.

  • Sans

    In dit geval moet je denk ik hard zijn. Dat is voor de getroffen personen ook het beste, want doorgaans wordt men alleen door schade en schande wijs.

  • tja

    Dat heeft m'n zus ook gedaan, en donderdagavond was er zowaar een envelop met 50 euro, de eerste aflossing sinds tijden. Gebracht door een snotterende vriend, die zich uitputte in excuses, en verklaringen.Heb zus gefeciliciteerd met haar standvastigheid.Nu maar zien of ook elke week wordt afgelost. Elke week aflossing was mijn idee, haar vrienden worden dan meer met de neus op de (fin) feiten gedrukt.Aan het eind van de maand aflossen lukt hen nooit (banksaldi donkerrood)

  • tja

    .. en vervolgens ging het deze week al weer mis. Op donderdagavond geen geld, na 2 dagen heeft zus gebeld, en kwamen de vrienden met het volgende verhaal: schoonmoeder lag in het ziekenhuis met hartaanval, maar niet kritiek. Natuurlijk aan het andere eind van het land. Dagelijks met de auto op ziekenbezoek, kost benzine, en daarnaast was het salaris nog niet gestort.Dus volgende week moeten 2 wekelijkse termijnen worden afgelost.Ik blijf m'n zus steunen hierin, maar pfff…

    Ze ziet ook wel in dat haar vrienden zo elke keer wel hun verhaal hebben waarom aflossen niet lukt. Heb haar aangeraden haar vrienden naar schulphulpverlening te sturen, maar of ze dat ooit zullen doen ? Er staat nu nog 2120 euro open in wekelijkse termijnen van 50 euro, dus we hebben nog wel even te gaan.Wel heeft ze vorige week de vrienden een aflossingsschema laten ondertekenen, dus wat dat betreft staat ze weer wat sterker.

  • Sans

    Die mensen zijn vaak een meester in het vervalsen van emoties. Op dat moment menen ze het wel echt, maar op de lange duur is het gelogen. In onderhavig geval geldt: als de vos de passie preekt, boer, pas op je kippen!

    “en kwamen de vrienden met het volgende verhaal: schoonmoeder lag in het ziekenhuis met hartaanval, maar niet kritiek”

    Echt een turkenverhaal.

    In april gaan ze ook niet aflossen met de smoes, dat daarna het vakantiegeld komt. Met een beetje geluk heb je het dan in juni.

  • Wolter

    Leren doe je dag in, dag uit. En vrienden zijn er niet meer……….gr

  • tja

    En deze week is er weer niet afgelost… mijn zus gaat nu echt maar een duerwaarder raadplegen…

  • tja

    .. heeft nu op ons aandringen de vordering overgedragen aan de rechtsbijstandsverzekeraar. Dit valt nl onder de dekking. Als ze een deurwaarder had geraadpleegd, was er de kans dat die er niet aan begon vanwege de invorderingskosten die ook door de vrienden betaald hadden moeten worden, en van een kale kip valt niet te plukken. Ik hoop voor haar dat ze nu wel het geld terugkrijgt, de vrienden gaan gewoon shoppen en naar de schietvereniging dus het valt wel mee met die bittere armoe.

  • Ans

    Als ik jou verhaal goed begrijp, doen deze ‘vrienden’ alsof ze het geld wel terug willen betalen, maar het steeds om vage redenen niet kunnen.

    Als zij zich welwillend voordoen, kan je zus kijken of ze daar gebruik van kan maken. Als deze mensen een uitkering krijgen, kan je zus voorstellen om, met toestemming van deze vrienden, de aflossingen direct door de uitkeringsinstelling naar haar te laten storten.

    Als ze willen volhouden dat ze haar graag terugbetalen, kunnen ze hier niet onderuit.

    Misschien is dit een idee?

  • Wolter

    En dat waren vrienden!!! Met een honkbal-knuppel er heen…. gr Wolter