Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Rente?

• Anit

Hallo,

Ik heb een schuld van 1800 bij de bank(doorlopend krediet) en een schuld van 1700 bij prime line. Nu heb ik al eens gehoord dat de rente die men betaald belastingaftrekbaar is. Kan iemand mij vertellen of dit klopt?

En weet iemand ook wat een betalingstermijn is voordat een incasso bureau ingeschakeld mag worden? Binnen 30 dagen betalen of 10 dagen? Alvast bedankt

Groetjes Anit

• nn

Alleen hypotheekrente is aftrekbaar. Dus geen rente die betaald wordt bij doorlopend krediet of andere lening.

Op de andere vraag weet ik geen antwoord.

• Sans

Dat heb je gehoord voor 2001. Met het nieuwe belastingstelsel zijn de aftrekmogelijkheden voor rente beperkt tot hypotheekrente indien de hypotheek gebruikt wordt voor de aankoop of verbouwing van een huis.

• www.global-justice.nl

Beste Allemaal,

Een incassoprocedure wordt doorgaans niet zomaar opgestart.

De wettelijke betalingstermijn is normaliter 30 dagen, na levering van goederen of diensten.

Stelt u zich voor, u heeft een factuur met een betalingstermijn van 30 dagen. U kan deze niet binnen deze termijn betalen en na 35 dagen krijgt u een herinnering. Het verstandigste is om -liefst nog daarvoor- uw probleem kenbaar te maken aan degene aan wie u het geld verschuldigd bent. Grote kans dat er in dat stadium al wat te regelen valt. (Beter nog om geen diensten en producten aan te schaffen als u niet over de middelen beschikt, want betalen moet u sowieso!) Maar er van uitgaande dat u als afnemer dus niks zegt en de herinnering in de onderste lade verstopt, ontvangt u meestal weer zo'n 9 dagen verder (dag 44 na de factuurdatum) een eerste aanmaning, wellicht verhoogd met adminstratiekosten. Deze varieëren van de €. 10,00 tot soms wel €. 30,00 ! Betaald u deze wéér niet, ontvangt u doorgaans binnen 8 dagen wéér een aanmaning c.q. een sommatie. Nu moet u binnen 5 dagen betalen, zoniet wordt er u een incassoprocedure in het vooruitzicht gesteld. Dit vaak met een behoorlijke ophoging van diverse buitengerechtelijke kosten. In veel voorkomende gevallen wordt, meestal door bedrijven, de vordering ruim na de herinnering tot nét na de eerste aanmaning, de vordering al aangeboden bij een incassobureau, zeker als de debiteurenbewaking (debiteurenbeheer) al via datzelfde kantoor wordt verzorgd. In andere gevallen, meestal ná het verstrijken van de betalingstermijn ná de eerste aanmaning. Let wel, deze termijnen kunnen onderling behoorlijk afwijken. Heeft ook vaak veel te maken met de hoogte van het factuurbedrag en de onderlinge verstandhoudingen. Men moet niet vergeten dat een leverancier schade kan ondervinden van cliënten die niet goed van betalen zijn. Zonder geld kunnen ook hun geen diensten blijven verlenen, c.q. investeren en dus blijven leveren van bijvoorbeeld goederen. Ook leveranciers staan allerminst te juichen om mensen via een incasso-organisatie te laten benaderen. Men moet dit zien als een noodzakelijk kwaad.

Ik wil eenieder adviseren het nimmer tot een gerechtelijke procedure te laten komen.

Dit brengt een enorme ophoging van kosten met zich mee. Denk aan kosten van de dagvaarding/deurwaarder en griffierechten, eventueel de advocaat of bemiddelaar, etc.. Per saldo bent ú diegene die hoe dan ook betaald, alleen in het laatste geval dan wel álles! Ook dan zal een rechter wellicht een voorstel doen voor een betalingsregeling. Deze moet -in alle redelijkheid- de eiser accepteren. Mijn advies is om zelf open kaart te spelen, en in een vroeg stadium een betalingsregeling te treffen. Durft u dat zelf niet goed aan, of weet niet hoe u dit aan moet pakken neem dan een deskundige in de arm en laat dit voor u regelen. Wacht niet tot het te laat is.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd?

Het beste voor de toekomst!