Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hoe kom ik uit de schulden?

• Lizzy

Hallo,

Ik ben alleenstaand moeder van een peuter met een inkomen op bijstandsniveau (WAO+aanvullende bijstand). Ik zit al jaren zwaar in de schulden: totaal ongeveer 13000 euro. Aan aflossing betaal ik per maand 220 euro. Goedkoper kan niet, er zijn geen mogelijkheden tot oversluiten of omzetten naar een PL. Ik maak al gebruik van huursubsidie, bijzondere bijstand en noem maar op. Ik let op de centen, maar als je inkomen en vaste lasten bekijkt, kom ik op een negatief inkomen uit. Dus ik sta nu al weer rood, terwijl ik mijn uitkering net binnen heb. Ik ga nooit op vakantie, koop alles tweedehands, ga niet uit, etc. etc. Maar zo red ik het niet! Ik kan niet lenen van familie, heb niks meer wat ik kan verkopen o.i.d. Ik zit nu te denken aan schuldhulpverlening. Dan weet ik zeker dat ik over drie jaar van de ellende af ben, en kan ik opnieuw beginnen. Wat zijn de mogelijkheden? Zijn er mensen die ervaring hebben met de SVF? Alle tips en adviezen zijn van harte welkom!! Bedankt, Lizzy

• saskia

hoi hoi

ik zit zelf ook in de schulden maar ik weet dat je schuldsanering kan aanvragen je moet gewoon naar de stadsbank gaan in jou buurt of geef ff een belletje en dan krijg je een inschrijfformulier dan moet je al je gegevens en alle schulden papieren opsturen dan gaan ze kijken wat ze voor je kunnen doen je moet dan wel ook net als nu onder het bijstandsniveau leven maar dan weet je wel dat je na 3 jaar schuldvrij ben en financieel een nieuwe start kan maken

probeer daarnaast kinderopvang voor je kind te regelen een subsidie plaats aangezien je in de bijstand zit en zoek werk erbij als dat mogelijk is al is het zwart werk dan heb je dat er in ieder geval gewoon bij al is het een krantenwijk

dan heb je 175 euro in de maand extra voor jezelf

je moet wel gewoon proberen alle vaste lasten te betalen

dat is heel belangrijk

groetjes sas

• Lizzy

Hoi Sas,

Dank voor je reactie. Mijn zoontje zit al 2,5 jaar op een gesubsideerde plaats op de creche, op sociaal-medische indicatie. Eind januari gaat hij naar school, en dan wil ik ook weer aan het werk en/of opleiding, ook al weet ik niet of ik het geestelijk/lichamelijk aankan. Ik heb mezelf al aangemeld voor een reintegratietraject bij de UWV. Ik heb hem wel al opgegeven voor de NSO, voor het geval dat. Zwart erbij werken doe ik niet, dat is praktisch niet haalbaar en het druist in tegen mijn principes, ook al heb ik geen goed woord meer over voor al die instanties als het UWV, de Sociale Dienst en wat nog meer. Een en al bureaucratische rompslomp en aandacht voor individuele (uitzonderings) gevallen, ho maar. Weer werken en genoeg geld verdienen om zelfstandig van de schulden af te komen kan ik wel vergeten; dan moet ik wel erg veel gaan verdienen en dat zit er niet in qua arbeidsvermogen en werk- c.q. opvangtijden. Ik wil van die schulden af, en daar heb ik hulp bij nodig. Minder dan wat ik nu heb zal ik qua inkomen niet hebben, dus dat is het punt niet. Het punt is en blijft wel, dat ik NU niet rond kan komen. Het gebeurt regelmatig dat ik niet eet, zodat ik mijn zoontje wel eten of een luier kan geven. De vaste lasten staan bij mij voorop; ik heb nog nooit een maand huurschuld of betalingsachterstand opgelopen bij een of andere instantie, ook al betekent dat dat ik zelf niet kan eten. Het principe zit dus wel goed bij mij, alleen kan dit zo niet veel langer zo doorgaan. Ik ken en pas alle bezuinigingsprincipes toe, maar met die schulden heb ik gewoon geen geld meer over om zelfs maar fatsoenlijk van te eten. Ik heb nu nog 400 euro over (in het rood dus) voor volgende maand om alles, maar dan ook alles van te moeten betalen… Ik wil er wat aan doen, schaam me er niet voor, maar weet nu niet waar terecht te kunnen. Groetjes, Lizzy

• Carla

Hoi lizzy

Je vroeg of er iemand ervaring had met svf?

wij hebben per september ons ook aangemeld bij de svf en tot nog toe zijn we erg tevreden ermee.

onze bewindvoerder is in oktober bij ons langs geweest voor een intake terwijl we wel via de post alles hadden ingevuld en weer naar hem terug hebben gestuurd zodat we eerder aan de beurt waren

als je via de stadsbank gaat of via de gemeente waar je woont en alles aanvraagd dan moet je er rekening mee houden dat je zeker een half jaar verder bent voordat je echt bezig bent met de schuldhulp en dan zit je op de wettelijke manier en als je via de svf gaat dan is het nog de minnelijke manier en als er een paar afwijzingen zijn dan ga je pas via de wettelijke manier

onze bv heeft na het bezoekje aan ons 2 weken later aan iedereen de brieven geschreven met de vraag of ze 3 maanden lang niet willen incasseren en dan gaat hij afspraken maken of in de tussen tijd van die 3 maanden

je mag me ook altijd mailen als je dat liever hebt mijn mailadres staat open

wij schamen ons er ook niet voor maar het is toch moeilijk om het te vertellen tegen je familie of wie dan ook

wij hebben ook altijd als eerste de belangrijkste dingen betaald zoals huur gas water en licht en dan hhgeld voor de hele maand er af halen om toch normaal te kunnen eten

mijn man werkt alleen hij heeft een goed salaris in verhouding maar omdat we best wel een hoog bedrag in totaal hebben staan komen we ook altijd te kort en het was elke keer gaten dichten en dan moet het een keer fout gaan

als het een beetje mee zit dan zijn we er met 3 jaar ook vanaf en als we pech hebben met 4 jaar maar dat zien we allemaal wel

heb je al op de site gekeken van svf? er staat best wel veel info op en ze zijn ook goed hoor

als je nog wat meer wilt weten dan lees ik dat wel

groetjes carla