Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

18 jaar en schuld

• SJ

Hallo allemaal

Ik ben 18 jaar en ik sta zeker 2000 euro rood op de bank.

Ik ben al maanden op zoek naar een bijbaan, maar in deze tijd is er gewoon helemaal niks te vinden.

Ik werk momenteel parttime op kantoor, en ik verdien wel wat, maar niet genoeg.

Ik leef al 3 maanden op creditcard. Ik pin grote bedragen en stort het op een andere banken ik laat van daaruit al mijn betalingen doen zodat ik geen openstaande saldo's heb en aanmalingen.

Maar daardoor val ik steeds dieper in de ellende.

Ik heb liever 1 grote schuld dan overal kleine bedragen die ik nog moet betalen.

Ik ben hopeloos, en wat ik ook doe ik zak steeds dieper in het rood.

Straks is december aan het beurt dat zal ook wel filnk paar euro's kosten.

Maatschappij helpt je ook niet kijk naar de prijs ik vind het belachelijk.

P.S. vinden jullie het verkeerd dat ik leef op creditcard. Ik ben er dus heel erg op tegen, maar ik kan anders niet leven dat is het enige oplossing op dit moment

Zijjn er meer mensen van rond mijn leeftijd in hetzelfde schuitje?

groetjes

• Sans

Als eerste sou ik in december niets uitgeven dan het strikt noddzakelijke, geen enkel cadeau, helemaal niets. Iedereen, die daarover vragen stelt, licht je in dat je op strikt financieel dieet zit.

De maatschappij geeft je de vrijheid om te lenen (een te groot bedrag, waarom kijkt men niet naar inkomen?), dus die de schuld geven is onzin. Je maakt er zelf immers deel van uit.

Het hele systeem van creditcard (die beter debetcard geneomd kan worden) is grote onzin, omdat het beter is eerst te sparen alvorens de aankoop te doen, dan te lenen. Lenen moet zich beperken tot de aanschaf van goederen en diensten, die geen uitstel behoeven of investeringen zijn, zoals studie. De levensduur van het op afbetaling gekochte goed moet de looptijd van de schuld overtreffen. Dure etentjes in december afbetalen tot maart 2005 is dus een slecht idee.

• Marion

Hallo SJ…..

Go,weet je wat het eerste in me op komt“jong geleerd is oud gedaan……”zoals je nu bezich bent kost en vergt veel energie“……heb je niet iemand die mischien even alles voor je kan betalen en je verder helpt met je financiele situatie……dan kan je je credit kaart verknippen en een beetje normaal leven mischien…(ik heb ook credit kaart.. eigenlijk kan ik er ook niks mee doen de schaar zit er ook al bijna in hoor…)af en toe vind ik het handig en beter als geld pinnen omdat je soms niet weet hoeveel ”het"gaat kosten

groetjes en veel succes…schrijf dit allemaal op wat je nu meemaakt en als je 40 bent denk nog eens aan mij !!!!Vandaar de opmerking jong geleerd oud gedaan!

Jhonneke

• Lonneke

stap 1: houd een maand lang bij waar je je geld aan uitgeeft. echt iedere cent noteren. koop alleen wat je NODIG hebt (dat is heel strict gezien eigenlijk alleen voedsel… maar maak ook daarin keuzes om het zo goedkoop mogelijk te doen). de rest laat je liggen. later, als je van je schuld af bent en iets hebt gespaard kom je wel weer aan de luxes toe. 2000 euro is een te overzien bedrag, ook al heb je nu een laag inkomen.

stap 2: kijk heel kritisch naar al je opgeschreven uitgaven en schrap alles wat niet onder de categorie “voedsel” valt.

stap 3: nu je weet hoeveel geld je echt nodig hebt, trek je die kosten af van je inkomen. van die uitkomst neem je nog een bepaald bedrag dat je voor noodgevallen achter de hand houdt. echte noodgevallen, dus niet dat spontane lastminute avondje stappen met vriendinnen. alles wat dan van de som: inkomen - kosten - noodrantsoen overblijft, heb je beschikbaar voor aflossen van je schuld.

stap 4: net zoals je je uitgaven op een rij hebt gezet, moet je ook noteren waar je schulden hebt, hoeveel, en waar de rente het hoogst is.

stap 5: ga praten met de banken/ instellingen/ personen waar je schulden hebt om een aflosplan te bespreken. probeer dan de lening met de hoogste rente het eerst af te lossen. dus je moet onderhandelen over het minimum bedrag dat je bij de andere banken/instellingen gaat aflossen. LET OP: maak ze duidelijk dat je heel graag wilt aflossen, en wees open in de schulden die je hebt, en leg ze uit hoe je het denkt te gaan doen. ze hebben liever elke maand 50 euro dan helemaal geen aflossing….

stap 6: laat de creditcard thuis!!!! zo'n ding is belachelijk duur en door em niet bij je te hebben kom je niet in de verleiding alsnog iets te kopen.

stap 7: probeer je inkomen te verhogen. je kan van alles doen. neem een krantenwijk, een folderwijk, begin een hondenuitlaat-service, ga andermans strijkwerk doen tegen betaling, ga op de kinderen van buren passen.

stap 8: elke dag jezelf vertellen dat je het goed doet. schaam je niet voor je schuld, je werkt er tenslotte hard voor om het op te lossen. het is een korte periode waarin je heel streng moet zijn voor jezelf. maar het is ook een kans om echt met je geld te leren omgaan.

voor later, als je van je schuld af bent: probeer te sparen, hoe weinig ook, maar spaar eerst het benodigde geld bij elkaar voordat je wat aanschaft.

en het bijhouden van een kasboekje is ECHT briljant, want je kan aan het einde van de week meteen zien hoe het met je budget gaat!

heel veel succes!!!

• Renske

Ik hoop voor je dat je nog thuis woont, dan is de kans groter dat je uit de ellende komt.

Dan wordt er in ieder geval voor je natje en droogje gezorgt.

Verder zou ik echt stoppen met uitgeven, pak een klein bedrag aan zak en kleedgeld, en wees verder hard voor jezelf, des te eerder kun je weer beginnen met leven.

Ga niet shoppen, eet zoveel mogelijk thuis, koop geen luxe, en leen alsjeblieft niet meer, en knip die creditcard doormidden.