Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hoe is het mogelijk?

• Ellemiek

Hoe is het mogelijk, dat iemand misschien uit de schuldsanering wordt gezet omdat er te weinig inkomsten binnenkomen? Kennissen van ons hebben ons om hulp gevraagd omdat ze naar de rechtbank moeten voor ‘verificatie schuldsanering’.

Nu wil ik ze natuurlijk graag helpen, maar wat is verificatie schuldsanering?

Ik wil wel eerst weten waar ik aan begin.

• Sans

Misschien zijn ze gedaald onder een geloofwaardig niveau van bijstand naar half bijstandsniveau. Als iemand niet zijn best doet voldoende inkomsten te verwerven om zijn schuldeisers schadeloos te stellen, kan ik me er wel iets bij voorstellen.

• tja

Verifieren is nagaan of iets klopt, dus het zal slaan op het nagaan of alle gegevens die over je vriend/kennis bekend zijn bij de rechtbank wel kloppen. Wil je dit zekerder weten, bel de afdeling publieksvoorlichting van de rechtbank.

Waarschijnlijk gaat het erom na te trekken of er echt zo weinig inkomsten zijn, of dat er nog andere bronnen van inkomsten zijn (dat kunnen ook subsidies zijn zoals huursubsidie, bijzondere bijstand of tegemoet koming schoolkosten), Maar nogmaals, zekerheid krijg je door bij de bron te informeren.

• Sans

De schuldsanering zal in de toekomst de bijstand gaan vervangen (niet, dat dat beleid is, maar het is een logisch gevolg) en dus zullen alle toetsen, die nu op de bijstand los worden gelaten, ook worden losgelaten op de schuldsanering. Dus: controle op samenwonen, controle op (zwarte) inkomsten, controle op voldoende inspanning een groter en eigen inkomen te verwerven.

• Ellemiek

Ik weet niet, ik vindt het allemaal maar een raar verhaal, om eerlijk te zijn. Nu hoorde ik vandaag ook nog dat ze uit elkaar gaan ( ? )

Ik krijg het gevoel dat ze ons lang niet alles vertellen. Nu hoeft dat natuurlijk ook niet,maar ze kloppen wèl bij ons aan voor hulp…

Het ergste vindt ik nog dat ik er zo wantrouwend tegenover sta, maar ik krijg er gewoon geen goed gevoel bij.

• Sans

Het communisme heeft ons iets goeds nagelaten, namelijk het spreekwoord: “Vertrouwen is goed, controleren is beter.”

• anoniem (mij)

Als je er geen goed gevoel bij hebt, weet je eigenlijk al wat je te doen staat. Niet helpen! Ook al is het sneu, het is voor je zelf dan beter je er niet mee in te laten. Alleen zo heb je innelijke rust anders blijft het knagen of ze je wel de waarheid hebben vertelt en ben jij straks de dupe. Sterkte.

Groetjes van mij.

• Sans

Omdat botweg weigeren vaak vervelend is, zeker als het om familie of vrienden gaat, is goed indekken met een contract en een machtiging een goed middel. Degenen, die niet van plan zijn terug te betalen, trekken zich dan terug. Zo financieer je nooit mee aan een vakantie of wiet (zoals in mijn studententijd).

• tja

Maar zelfs dan heb je nog de mogelijkheid bedrogen uit te komen: het met noorderzon vertrekken naar het buitenland komt regelmatig voor.

Al met al lijkt het me een veel te vaag verhaal om ook maar enige hulp te bieden.als particulier

• Sans

Maar dat is zo uitzonderlijk, dat je dat risico wel kunt nemen, de meeste mensen zijn gebonden aan hun omgeving.