Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

inkomensafhanklijke schoolbijdrage voortgezet onderwijs ?

• tja

Wat vinden jullie van een school die een inkomensafhanklijke schoolbijdrage vraagt ?

Voor mijn dochter overweeg ik een Montessorilyceum daar ze het best in eigen tempo en op eigen niveau leert (we hebben al ervaring met montessorionderwijs). Nu vraagt die school een inkomensafhanklijke schoolbijdrage waaruit ze alles (werkweken, mediatheek, workshops,nieuwsbrieven )financiert. Behalve de boeken die moet je nog apart betalen. Uit gegevens van de onderwijsinspectie en uit een zwartboek van de SP weet ik dat vele middelbare scholen fors buiten hun boekje gaan met het loskrijgen van geld bij ouders.De middelbare school van mijn 2 oudsten is daar al eens door onderwijsinspectie voor op de vingers getikt.

Hoewel ik gecharmeerd ben van de onderwijskundige aanpak van dit Montessorilyceum staat die inkomensafhanklijke bijdrage me niet aan: ik ben niet van plan mijn jaaropgaaf aan die school te verstrekken, dit is enigzins principieel, ik betaal al progressieve belasting en solidariteitsbijdragen in mijn part ziektekostenpremie. Moet ik dan ook nog eens inkomensafhanklijke schoolbijdragen gaan betalen ? En bovendien vind ik inkomensgegevens van de oudersDat Montessorilyceum is overigens uitgekookt: er gaan vooral kinderen uit de gegoede klassen heen, en die ouders betalen wel..

Waar maak je je dan druk om ? Wel, scholen dwingen ouders steeds meer te betalen voor (het lijkt wel) steeds slechter onderwijs. Wat vinden jullie ?

• Sans

Nee, inkomensgegevens hoef je niet te verstrekken. Het kan wel zijn, dat ze dan bijvoorbeeld de hoogste bijdrage opleggen.

• tja

En dat mag niet volgens de voorschriften van de onderwijsinspectie, dus hebben we de rapen weer gaar… Het is het dubbelzinnige gedoe met de “vrijwillig verplichte ouderbijdrage” waar menig jurist al lachstuipen van krijgt.

Beste mensen, de ouderbijdrage is vrijwillig. Laat dat duidelijk zijn. Deurwaarders en dreigbrieven zijn in dit geval papieren tijgers.Wel kan je kind van bepaalde zaken uitgesloten worden, maar dat mag alleen voor zaken die niet primair tot het leerproces behoren. Toegang weigeren tot mediatheek bijv mag niet.

Voor meer info: zie de ouderverenigingen VOO, Ouders&Coo, en de Kath ouderbond.