Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

het kerstgevoel

• Margriet

Beste mensen,

Hoe vieren jullie de Kerst? Laten jullie je meeslepen door de media, de prachtige reclame's, de lekkere recepten, het gevoel dat alles perfect moet zijn?

Of hou je het kersthoofd koel en besteed je gewoon wat je te besteden hebt?

Of een beetje ertussenin, later toch denken, sjips, toch ietsje teveel uitgegeven……..

Gr. Margriet.

• McMama

Wat een leuke topic. Wij willen echt zuinig aan doen en dus ben ik al een poosje bezig om als er interessante reclames zijn, om die in te slaan. In mijn vriezer heb ik een lade leeggemaakt, speciaal voor de Kerst. Enkele maanden geleden was de ossenhaasbiefstuk een winstpakker bij de Makro. Ook heb ik nog zalm, paling en korstdeeg overgehouden van het feest voor mijn man in oktober. Regelmatig struin ik de vleesvritrine af bij AH op zoek naar afgeprijsd vlees, geschikt voor een gourmet/steengril etentje op 2e Kerstdag. Verder probeer ik het sober te houden met zelfgebakken friet, verse groenten, ijs toe en een lekker glaasje wijn. Het hoeft voor mij geen vreetfeest te worden. Misschien dat ik nog cake en kruidkoek bak, en dan ben ik dik tevreden.

• frok

Wij doen met kerst niets anders dan anders: we eten altijd lekker maar niet overmatig. 1e kerstdag bij schoonouders, 2e kerstdag gaan we meestal gourmetten maar dat komt gewoon uit de vriezewr en voorraadkast. WeL gaat mijn man een romantisch verrassingsdiner maken op kerstavond, dus ik ben benieuwd… Daar gaat hij zelf inkopen voor doen dus dat zal wel geld gaan kosten… Maar wat mij betreft niet houden we zoals het er nu naar uitziet voor de eerste keer zelfs nog wel een klein deeltje van mijn levensmiddelenbudget over.

• Rob 944

Hallo allemaal…………

Ik heb vanavond om half 10 vakantie tot 3 januari.

Als het goed is krijg ik vanavond 2 kerstpakketten.Eén met levensmiddelen en één met onze eigen produkten…………Het merendeel geef ik weg,aan mensen die het VERDIENEN !!

Verder krijg ik nog een premie van 75 euro (bruto) en 300 euro bruto “niet-ziek-zijn-beloning”.Daar wordt kleding van gekocht.Ik wil er met kerst ook netjes bijlopen.

Mijn kerstwens:

Dat mijn moeder eens leert luisteren naar haar eigen lichaam.Dat ze niet zelf met die loodzware kerstboom zeult,maar het aan mij overlaat………….Ook het uitpluizen van de verlichting,en het plaatsen van de piek.

Het kan niet zo zijn dat een kerstboom opzetten resulteert in een migraine-aanval die 3 dagen duurt.Laat de zware klussen aan mij over.Ik woon nog geen 800 meter bij je vandaan.

Groetjes Rob 944.

• Kaat

Rob, als jij morgen nou als verassing bij haar voor de deur staat met een pracht van een kerstboom?

Sjouwt ze die tenminste niet en dan gelijk de kerstspullen van zolder en samen versieren.

Vindt ze vast enorm leuk en scheelt haar inderdaad die 3 dagen migraine.

Goed trouwens dat je veel weggeeft van je pakket, gaat hier ook trouwens zo, van dat heb ik niet nodig of dat lust ik niet en daar weten gerust liefhebbers voor.

Zo hoort dat ook.

Verder geef ik niet veel om luxe maar wel om gezelligheid.

We vieren het klein bij mijn moeder en 2e kerstdag ga ik eenvoudig koken, beetje bewust, wil juist niet die overdaad.

Kerstgevoel is voor mij meer eens denken aan elkaar, vrede hebben en lief zijn voor elkaar maar dat wil ik liever elke dag, met kerst ben ik dat wat meer bewust.

• Nina

Ha Margriet,

Voor de eerste keer in mijn 35 jarig huwelijk ga ik eens niet koken voor de hele familie op eerste kerstdag. Al die jaren compleet in de stress in de week voor kerstmis en handenvol met geld kwijt aan zg. leuke tafelversiering en nieuwe kleren. We hebben lekker tegen iedereen gezegd dat we ‘uit’ eten gaan', maar dat doen we natuurlijk niet! Ik krijg echt de slappe lach als ik de prijzen van de speciale kerstdiners in de krant lees.

Dit jaar blijven we heerlijk thuis met de voordeurbel afgezet en de telefoon op uit.

Ik heb net als McMama al maanden de aanbiedingen afgestruind en wij eten als hoofdgerecht hertenbiefstukjes van de Aldi met zelfgesneden en gebakkken patattten, zelfgemaakte stoofpeertjes in portsaus (zit al twee maanden in de vriezer), spruitjes, als toetje pecanoten ijs uit de aanbieding van de C-1000 van deze week. Vooraf eten we een kipsalade gemaakt van een overgebleven ingevroren kipfiletje ( ook C-1000 aanbieding van deze week), een zure handappel en een paar walnoten van de Aldi. De merlot die ik deze week bij mijn zoon dronk en die uit de Lidl kwam, kan Hubrecht Duijker (vinologisch publicist noemt hij zich geloof ik) wel eens in verwarring brengen. Hij kost maar 3,99 per fles en vanmiddag ga ik daar eens een half keldertje vol van aanschaffen, mmmmm…..

Nee, ik ga er helemaal voor.

En dan uitgebreid naar de TV kijken of er niet een leuke kerstfilm is.

• Kaat

of anders alvast wat leuke films reserveren bij de videotheek of lenen van vrienden!

• Christa [geen info]

Het Noordhollands Dagblad (www.nhd.nl) heeft nu een actie dat je het kerstpakket (of delen daarvan) wat je niet wilt/kunt gebruiken, bij hen kunt inleveren. Zij zorgen dan dat het terecht komt bij mensen die het wel goed kunnen gebruiken. Ik vind dit een prima initiatief, het gebeurt vaak genoeg dat mensen dingen in de kast laten staan tot volgend jaar en het vervolgens weg gooien. En dat terwijl er mensen zijn die nooit een kerstpakket krijgen, of eten simpelweg goed kunnen gebruiken.

Ik heb mijn kerstpakket nog niet gehad, weet dus ook nog niet wat er in zit. Maar ik ben heel snel tevreden, zie het als een leuk kado.

Er zijn echter ook kerstgeschenk-missers. Zo heb ik ooit in een ziekenhuis gewerkt waar we 3 kokosnoten ‘bakjes’ (gemaakt van halve kokosnoten) kregen. Zonder inhoud, maar wel van de Wereldwinkel. Wat je er in moest doen wist niemand, want als je er nootjes in deed viel het om, omdat de onderkant rond was… ;-) Maar we hebben er toen wel een errug leuk tropisch feest mee gegeven: iedereen moest iets creatiefs doen met zijn kokosnoten, en dat kwam tot erg grappige kunstwerken…

• Ma Molton

Ik mis hier de kerstgedachte, gaat het alleen om eten en kerstpakketten?

Ma ontvangt haar nageslacht op Heilige avond en eet vervolgens 2 kerstdagen van wat er over is. Lekker naar buiten, veel frisse lucht en een gezellig kerst CDtje.

Ma

• McMama

Mijn dochter moet voor een kind in Calafat (Roemenië) een schoenendoos met kleinigheidjes vullen. Bij de Mac hadden ze nog wat promo's van de onlangs gehouden Service Campagne en een van mijn vriendinnen waarvan de echtgenoot regelmatig reist kwam vanmiddag op de thee en bracht wat hotelzeepjes, badgel, tandenborsteltje, wattenschijfjes, knuffeltjes en weet ik wat mee. Morgen gaan dochter en ik nog wat schriftjes kopen. De schoenendoos is meer dan gevuld en wat er niet meer in past laat ik op school achter, dan kan men daar andere dozen mee aanvullen.