Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Koopkrachtverlies

• McMama

Hoe gaan jullie het koopkrachtverlies opvangen dat ons te wachten staat volgend jaar? Hebben jullie nog ruimte in het budget of is het dweilen met de kraan open?

• Desiree2

hier word het minder leuke dingen doen helaas, tenminste dat denk ik nu.

• McMama

Wij zijn nogal huiverig voor de verhoging van de ziektekosten. Voor ons gezin van 6 personen betalen we nu al ruim €450 per maand. De helft is particulier, man en 2 jongste kids en de andere 2 kids en ik zitten in het ziekenfonds. Alleen in mijn beroep is het mogelijk wat open diensten als extraatje te pakken, maar daar zit ik niet echt op te wachten met mijn minimaal 20 uur in de week, met regelmatig sluit diensten (tot 1 uur ‘s nachts of in het weekend 4 uur ’s nachts) mijn huishouden, kids sociale contacten enz.

• Ma Molton

Terug naar de eenvoud, als iedereen nou eens wat minder verlichting zou ophangen met de kerst dan scheelt dat een bom duiten.

Terug naar een eenvoudige kerst met echte kaarsjes.

Een ander ziekenfondspakket zoeken, heb echt geen kraamzorg meer nodig:)

Neem een kunstgebit, kunnen de tandartskosten komen te vervallen.

Draag alle kleding uit je kast maar eens op, kan je waarschijnlijk nog jaren mee voort.

Ma

• Sans

Een groep hoger, dat scheelt een paar 100 euro.

• Nina

We gaan weer kamperen volgend jaar. Dit jaar hebben we voor het laatst gevlogen. ( naar Kreta) . We gingen de laatste tien jaar maar twee keer met het vliegtuig, maar nu hebben gewoon besloten: nooit meer.

Scheelt een hoop geld en stress ook. Zolang de auto nog kan rijden ( wie weet hoe lang nog) gaan we hooguit naar Frankrijk.

Daarnaast vermoeden we serieus dat ik niet meer aan het werk kom en dus mijn WW-uitkering over 1 jaar kwijt raak. Van het inkomen van mijn partner kunnen we maar heel zuinigjes rondkomen ( in ieder geval geen auto of vakantie's) zodat we op termijn ons woonhuis gaan verkopen.

In een flat is het leven goedkoper dan in een eengezinswoning.

De overwaarde kunnen we als appeltje voor de dorst gaan gebruiken.

Dat is de manier die wij hebben verzonnen om het koopkrachtverlies in de toekomst op te gaan vangen. We zullen niet de enigen zijn denk ik.

• Rob 944

Hallo McMama:

Hier wat tips van mij:

De huur van de woning ligt gewoon vast.Kom je niet onderuit…..

Wat het gasverbruik aangaat……..Ik houd s'nachts (of als ik niet thuis ben) de thermostaat op 15 graden.Als ik thuis ben op 18 graden.En met bezoek op 20/21 graden.Verder koken mijn moeder en ik om beurten.Of je nu voor één persoon of 2 personen moet koken,maakt in verbruik nauwelijks uit.Maar daardoor kook ik niet elke dag…………Ik zit op ongeveer 1200 kubieke meter gasverbruik.

Electra:

Ik woon in een huis met een voorbereiding tot electrisch koken.Ook hing hier een boiler.Dus zit er ook een “dubbel-tarief”meter in mijn huis.Het hoog-tarief loopt van 7 uur ‘s morgens tot 9 uur ’s avonds en geldt alleen op werkdagen.In het weekend is dus laag-tarief,en dan wordt er dus gewassen etc.

Afwasmachines en wasdrogers zijn stroomvreters.Net zoals Close-in boilers.

BTW,bij mij is de boiler weggehaald,en vervangen door een zuinige combi-ketel.

Mede daardoor is mijn gasverbruik zo laag,en de boiler is toch 1400 Kwh (!!) aan laag-tariefstroom (die nu weg is) !!! Dus reken maar uit.

Ik verbruik net zo veel hoog- als laag-tariefstroom.Voor beiden ongeveer 800 Kwh.

Mijn waterverbruik is aan de hoge kant,en kan wel wat minder.Ik verbruik ongeveer 71 kubieke meter water,per jaar.Ik moet echt iedere dag douchen.Een watersparende douchekop zit in de planning.

De auto's worden gewassen bij de Car-wash,met de spuitlans en een emmer sop.

Verder rook ik niet ! Roken is funest.Van mijn zus weet ik dat een pakje sigaretten 3 euro 65 kost.Een pakje per dag is dus ongeveer 1300 euro per jaar…..U zei ??

Mijn zus verklapte dat ze de sigaretten zelf maakte.“220 sigaretten voor iets meer dan 13 euro” opperde ze.Oké,teruggerekend is dit dus per pakje van 20 1 euro 20.

Per jaar dus 470 euro ongeveer.Dus zelf maken scheelt 830 euro per jaar…..

De ziekenfonds:

Ik weet niet of het waar is,maar VGZ verhoogt de ziekenfondspremie niet.Ik zit al jaaaaaaaren bij VGZ.

Verder geen vaste telefoon,maar 2 mobieltjes (pre-paid).Scheelt mij 300 euro per jaar.En snel internet via de kabel,maar dat wisten jullie al………

Kleding:

Ik doe ongeveer 2 jaar met een lange broek,.of het nu om een Levi's gaat of om een Checker……Maakt niet uit.Verschil is dat de Levi's 3 maal zo duur is.

Zo'n 2 jaar geleden ben ik in de VS geweest,en daar is kleding spotgoedkoop !

Ik heb daar veel kleding gekocht o.a. Levi's 501,Levi's 505,overhemden en 2 lederen jassen.Credit-cart mee,hopsakee !!

BTW,zonder Credit-Card kom je de VS NIET in,vandaar dat ik (nog steeds) een Credit-Card heb…………

De oude(re) kleding wordt bij mij tot aan de draad opgedragen.Als de kleding “sleets” is,draag ik het voor mijn werk.Komt toch altijd een over-all overheen…De werkschoenen krijg ik van mijn werkgever.

De supermarktoorlog mag van mij nog even aanhouden !! Nieuwe dingen komen meestal op de markt door een aanbieding.Ik ben gek op aanbiedingen.Ik pluis dan ook alle folders door en maak een lijstje.Vooral “3 halen,2 betalen” zijn mijn favoriet. Niet te veel in het voren halen,want dan kun je het misschien zelf weggooien wegens bederf.

Let ook op de Uiterste VerkoopDatum.Als die datum afloopt,willen sommige winkels de produkten nogal eens gratis meegeven.Ik heb dat meegemaakt bij de Jumbo met vla,yoghurt en Fruitontbijt !!

Morgen is het dus markt.Ik neem bij “Het Stoepje” altijd brood van een dag oud.Dat smaakt nog net zo goed.Normaal kost een “vers” brood 1 euro 25,als het een dag oud is kosten ze 1 euro 25 per 2 !! Maisbrood van de Aldi is ook heerlijk.

Zo,dat waren enkele tips………Verder probeer ik zo veel mogelijk te sparen.

En ja,autorijden kost bij mij wel geld.Daar wordt NIET op bezuinigd.Het is nou eenmaal mijn hobby.

Voor beide auto's ben ik per jaar 900 euro kwijt aan belasting en verzekering.

Groetjes Rob-altijd scherp en met zorg voor (en niet om) geld-944

• Inge

McMama,

Krijg je geen tegemoetkoming van de werkgever als je particulier verzekerd bent?? Dat heb ik nl. wel per maand. Ik betaal voor mij alleen nu € 130,00 en dat wordt straks € 135 per maand (ik laat het nu oversluiten door een goedkopere dan) en ik krijg € 67,50 per maand terug van mijn werkgever en ik hoop volgend jaar iets meer.

Inge

• McMama

Klopt Inge, jij bedoelt de interimregeling, maar dat is niet zo erg veel en wordt natuurlijk belast. Maar goed…. men moet een gegeven paard niet in de bek zien. Tweemaal per jaar wordt dat uitgekeerd, in januari en mei…. en met dat geld proberen we ‘de boel’ weer wat recht te trekken evenals we doen met de kinderbijslag die we nog voor 2 kinderen krijgen. Volgend jaar wordt dat ook minder omdat onze jongste zoon volgend jaar 18 wordt. Dan blijft er nog maar kinderbijslag over voor ons dochtertje van (dan) 12.