Ik ben opgegroeid in een tijdperk dat nog niet alles vanzelfsprekend was, er kwam niet zomaar stroom uit het stopcontact, geen gas automatisch uit de leiding, nee we hadden muntmeters, je moest vooraf je muntje betalen, was er geen geld genoeg in de knip dan zat je in het donker.
De kachel liep nog op kolen, ook dat werd vooraf betaald.
De huur van de woning werd wekelijks op zaterdagmiddag (als het geldzakje binnen was) door de huisbaas opgehaald.
M.a.w. het was bijna onmogelijk om in de schulden te geraken.
Tegenwoordig zijn de mensen “betaal achteraf” gewend en komen zo in de problemen, het is zo makkelijk hé geld uitgeven wat je nog niet hebt.
Ook zijn wij als tweeverdiener altijd uitgegaan van 1 salaris, daar moeten we het van doen. Voor ons is het, uitgaande van 1 salaris, niet mogelijk om een dure hypotheek af te sluiten.
Door deze manier van leven zijn wij volkomen finacieel onafhankelijk en kan ik zelfs als ik wil stoppen met werken.
Waarschijnlijk vind men mij een ouwerwetse tut maar mensen probeer nou eens je kosten vooruit weg te zetten, laat je niet verleiden voor impulsaankopen. Al die dure spullen gaan met een paar jaar ook weer kapot, slijt je spullen op.
Wat heeft een mens in principe nou nodig? Een huis met wat basisspullen, kookgelegenheid, bed.
Ja ik weet het, gezondheid is het allerbelangrijkste.
Ma