Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Lenen loopt de spuigaten uit (uit het AD)

• McMama

Lenen loopt de spuigaten uit

Door Walter Devenijns

Het risico dat mensen meer schulden maken dan ze ooit kunnen afbetalen, is veel te groot.

Strengere overheidsvoorschriften moeten daarom de financiële risico's bij geldlenen, koop op afbetaling of een mobiel telefoonabonnement duidelijker maken. Dat zeggen de wethouders van Sociale Zaken van Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Te vaak worden leningen of andere dure contracten afgesloten zonder dat er duidelijkheid bestaat over de aflossing of de duur van het contract. Mede daardoor belanden te veel Nederlanders in het rood, zo merken de vier. Zij krijgen steeds meer aanvragen voor hulp bij schuldsanering . In heel Nederland meldden zich dit jaar 152.000 huishoudens voor schuldhulpverlening. Een forse groei van ruim 13 procent, aldus het Landelijk Platform Schuldhulpverlening. Sinds 2001 is het bijna een verdubbeling.

Vanaf volgend jaar is er de Wet financiële dienstverlening, maar de Haagse wethouder Pierre Heijnen vindt die niet streng genoeg. ,,We komen mensen tegen met leningen met een looptijd van liefst 20 jaar. De gevolgen heb je echt niet meer door'', zegt hij. In Den Haag vroegen dit jaar zo'n 3000 mensen om een schuldregeling.

Ook de Utrechtse wethouder Hans Spekman (PvdA) vindt dat er meer duidelijkheid moet komen: ,,Bij vette voeding en het roken heeft de overheid ingegrepen. Dat moet ze ook bij lenen doen. Zo van: dit is een gevaarlijk product.''

In Rotterdam vroegen tot nu toe 3200 mensen om hulp, verklaart daar wethouder Lucas Bolsius (CDA): ,,Opvallend is dat bijna een kwart van deze mensen een schuld heeft van 24.000 euro of hoger. Ruim de helft is tussen de 23 en 40 jaar.''

De Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb (PvdA) hoopt dat de Tweede Kamer kritischer wordt. Hij wil dat geldverstrekkers die zich niet aan wettelijke spelregels houden, bij schuldsanering naar hun geld kunnen fluiten.

• Rob 944

Hallo,hier nog een link.

http://www.home.nl/nieuws/binnenland/artikel/00152897

Groetjes Rob 944.

• Nina

Het lenen van geld is naar mijn mening een van de hoofdoorzaken van het geldgebrek bij jongeren. In mijn jeugd ( ik ben van 1953) was het een schande om geld te lenen, het was een teken dat je niet met geld kon omgaan.

Het veranderde doordat de woningnood de mensen dwong om huizen op hypotheek te kopen. Dat was tenslotte ook een schuld, maar geen echte schande meer. Ook wij moesten op die manier onderdak geraken. Alleen was het toen wel zo , dat je niet meer hypotheek kon krijgen dan 2,5 maal je bruto jaarsalaris. ( alleen de hoofdkostwinner)

Dat betekende dus een paar jaar sparen.(tussen mijn 16e en 22ste jaar) En dat betekende ook: niet sparen voor je uitzet ( al een verouderd begrip in de jaren 70) Niet op vakantie , veel overwerken en weinig kleding kopen. Gelukkig waren er geen mobieltjes, maar LP's waren echt niet gratis en ook een muziekinstallatie kostte een half maandloon.

Als we geld zouden lenen voor dergelijke zaken dan moesten we langer bij onze ouders in blijven wonen. En dat vonden we toen blijkbaar minder aangenaam dan tegenwoordig.

In mijn direkte omgeving wonen voornamelijk jonge mannen nog steeds bij hun ouders in en zo te zien rijden ze allemaal in dure snelle auto's, hebben de nieuwste electronica en gaan meer dan twee keer per jaar op vakantie. Ook gaan ze in de weekends allemaal ‘stappen’. De jonge vrouwen gaan meestal wel op zichzelf wonen en bouwen , vaak alleen of met een kind, een leven op zonder man.

Ik heb daar veel bewondering voor.

• Inge

Ik heb eigenlijk het idee dat we de laatste jaren echt helemaal dood gegooid worden met leningen. Laatst kreeg ik zo'n persoon aan de telefoon die mij 1 aan wilde smeren. Tjonge jonge nu moet het niet gekker worden. Maar wat als je nu krap bij kas zit eventjes en zulke gladde types halen je over. Ze moeten dat soort dingen gewoon verbieden. Maar of dat mogelijk is?? Ik vraag het me af.

Inge

• Margriet

Ja, dat kan heel makkelijk. Zo zitten dus heel veel gezinnen nu in de s.hit.

Dat moesten ze verbieden, die makkelijke leningen……

Gr. Margriet.

• Inge

Even nog wat. Ik bestel wel eens kleding bij de Wehkamp. Daar hebben ze een merk: Great Looks, leuk voor als je wat stevig bent en omdat ik bij de Gulf tank krijg ik zegels en die kan ik inleveren voor € 5,00 bonnen bij de Wehkamp (tipje overigens) het spaart best wel snel. Maar goed, krijg ik dus een money bon of zoiets waarop staat dat ik zomaar € 1250,00 gestort kan krijgen als trouwe klant, ik hoef er niks voor te doen behalve de bon op te sturen. Om over het rentepercentage maar te zwijgen natuurlijk in de kleine lettertjes onderaan de bon. Maar goed het is tcoh te gek voor woorden dat dit zomaar kan……………….snap er echt de ballen van dat dit getolereerd wordt.

Inge

• Agnes P

Die heb ik verscheurt

• Inge

Ik ook…maar vind het wel brutaal eigenlijk

• Renske

Jammer genoeg zijn wij jaren geleden toen we jong en dom waren ook in een flexibel krediet getrapt, één keer heb we het met veel moeite en na lang betalen af kunnen lossen, maar toen het bedrijf waar mijn man werkte failliet ging en we een paar maanden zonder loon of uitkering zaten hebben we uit nood weer geld van het krediet gebruikt.

Nu zijn we vier jaar verder, en helaas staan we weer op ons maximum bedrag, en vanochtend is mijn man naar de bank gegaan op de opname mogelijkheid te blokkeren, dus vanaf nu lossen we alleen nog af, maar nemen niet meer op.

Maar tot onze grote verbazing probeerde de bank ons een nog grotere lening aan te smeren, met als mogelijkheid zelf te kiezen wanneer en hoeveel je ooit wilt aflossen.

Probeer je zelf uit de ellende te komen, maar ze hebben het liefst dat je tot je nek in de shit zit.

We hebben het uiteraard niet gedaan.