Hallo Forummers:
Zo rustig voortkabbeld,op een lage groei van de economie,laag werkeloosheidscijfer,en een laag financieringstekort van de overheid,is half Nederland aan het bezuinigen geslagen.
Maar goed.Dat “consuminderen” echt niet iets is van de laatste tijd,daarvan hebben wij het levende bewijs in de familie.Een oom en tante van mij waren ruim 35 jaar lang verfente consuminderaars.Alleen heette dat toen anders……….
Ze flikten het rustig om 17 km (!) te fietsen omdat ergens anders de bloemkool 8 cent (toen nog Guldens) per 500 gram goedkoper was.Er werd,met de auto,gewoon voor 10 Gulden getankt.En was het op…………Jammer dan !! Dan maar te laat op het werk…………..
Zij waren echt kampioenen in zuinigheid.Waren ? Ja,waren……………
Ik heb wel eens verteld dat mijn vader er niet meer is.Die is ruim 4 jaar geleden overleden.En op dat moment zijn mijn oom en tante tot inkeer gekomen…….
Zo door de jaren heen hebben ze,ongemerkt (ook ongewild ?),een flink vermogen opgebouwd.Ze waren dus met z'n tweeën,en hadden geen verplichtingen meer…….
Ze vonden het wel best,en wilden zelf ook gaan genieten.En niet alles voor de kinderen overlaten.
Mijn oom heeft zijn jeugddroom verwezenlijkt,en heeft een NIEUWE Harley-Davidson gekocht.Een “Road-king”,wat voor type dat ook mag zijn.
Als ze zin hebben en het is mooi weer,dan zijn ze weg……………En komen ze een terrasje tegen,dan gaan ze zitten.En is het net “toevallig” etenstijd,dan wordt er ook gegeten…….
Zo'n twee-en-een-half jaar geleden heeft hun televisie het opgegeven (na 17 jaar dienst),en is er een “plasma-TV” met een DVD-theatre-centre gekocht……Wat dat ook mag zijn………
Mijn neef (ook een zuinigheidskampioen,tegen het gierige aan zelfs) heeft daar ooit een opmerking over gemaakt.Dat al dat uitgeven nergens goed voor was,en dat je het beter kon bewaren voor slecht(re) tijden.Mijn oom en tante trokken zich er niets van aan……….“Onze slechte tijden zijn voorbij” zeiden ze.“Of ben je soms bang dat er straks geen erfenis overblijft,als wij er niet meer zijn ?”……
Zo'n 2 jaar geleden hebben ze een nieuwe auto gekocht.Voor het eerst in hun leven…Een………Een……….Zo'n “PC-Hoofdtractor”……..Zo'n terrein-auto die nooit in het terrein komt……
Nu moeten ze lachen om hun eigen zuinigheden.Ze hebben het weleens gepresteerd om jaaaaaren door te rijden met de auto,terwijl de versnellingsbak echt aan gruzelementen was.En dat wist mijn oom zelf ook wel ! Maar ja,de APK was er toen nog niet.
En alle winkels afstruinen naar de laatste koopjes………Dat gebeurt niet meer.
Nu geven ze toe,dat ze eigenlijk meer hadden moeten genieten van het leven……
En dat doen ze ook.Iedere Zondag gaan ze uit eten,en daarbij wordt nauwelijks nog naar de prijs gekeken…..
Ze begrijpen dat één-verdieners het moeilijk hebben in deze tijd.Ook dat er mensen zijn voor wie bezuinigen DE manier van overleven is.Als ze het zelf over konden doen,deden ze het anders………
De stelling die ik dus in het midden leg is deze:
Consuminderen is onzin !!
Ik lees morgen de reacties wel.
Groetjes Rob 944.