Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Tijdelijk hulp gevraagd.

• Henk

Goede morgen,

Ben in juli 2004 met pensioen gegaan na 38 jaar op zee te hebben gevaren. Twee jaar geleden is er een eind aan mijn relatie gekomen van 23 jaar. Daardoor heb ik al m`n reserves aan moeten spreken. M`n pensioen is 804euro per maand. Heb ook nog een part time baan, ongeveer 400euro per maand.

Mijn huidige partner woont en werkt nog in het buitenland bij een Nederlands bedrijf aldaar. Hij is bezig met interne vacature van dat bedrijf om naar Nederland te komen. Heeft de eerste intervieuw al gehad en dat was erg positief. Hij heeft een vrij hoge functie bij een Nederlandse Bank ( it, aandelen ed ).

Mijn huis heb ik gekocht met het idee dat er twee inkomens zouden zijn. Maar het duurt allemaal langer als ik gedacht had. Ik weet……..ben naief en voorbarig geweest. Tot overmaat van ramp heb ik een jaar geleden ook nog eens 2000 euro uitgeleend en nog steeds niet terug gehad! Ook stom van mij!!!

M`n partner wil mij wel helpen, maar dan zie ik hem niet meer dit voorjaar en wordt het pas Kerst voor hij hier weer op bezoek komt. En ik wil hem niet lastig vallen met problemen die mijn schuld zijn ( ook al was ik te goeder trouw ).

Het is een ingewikkeld verhaal, ik weet het. Ik heb moeite om het te schrijven. Het is niet mijn gewoonte om met mijn prive leven in het openbaar te treden. Het lullige is dat het om een relatief klein bedrag per maand gaat, zo`n 200 tot 300 euro per maand. Als iemand mij kan en wil helpen wil ik alles telefonisch uitleggen of U kunt langs komen ( ik woon in R`dam ). Als iemand mij wil helpen, is dat totdat ik de Belasting teruggave heb ontvangen. Dan red ik het weer. En alles op papier, zodat beide partijen geen verrassingen te wachten staan,.

Dit is een vreemd schrijven, ik begrijp dat. Maar ik ben echt serieus, er zit echt geen adder onder het gras! Ik leef super zuinig op het moment, dat lukt mij wel. Ben ook nog steeds op zoek naar meer werk, maar er zit niemand te wachten op iemand van 55 jaar.

Nogmaals, ik begrijp dat dit een vreemde oproep is, maar zie geen andere weg. Ik vind het ook niet zo leuk om met m`n prive leven hier op een prikboeerd te staan, maar ik heb ook niets te verbergen!

Ik hoop wat van U te horen, vriendelijk groet,

Henk.

• L J

Hallo henk

wij hebben je bericht gelezen je schrijf dat je pensoen heb ik vraag ons af wat je leeftijd is iemand die zo lang gewerk heb en zo laag bedrag ik zelf heb 35 jaar gewerk nou ik heb 300euro meer dus er klop volgens ons niet en ik ben 58 jaar

ben benieuwt dat je antwoord hier op geef

afz L J

• Henk

ik was al bang dat ik niet geloofd zou worden, maar goed een kat in het nauw maakt vreemde sprongen.

Ik heb 38 jaar op zee gevaren en ben 1 juli 2004 met vervroegd pensioen gegaan ( als Nederlander maak je weinig kans meer op Nederlandse schepen. Varen nu met goedkope bemanningen. Vandaar ).Mijn netto pensioen was 745 euro, dat is deze maand 804 euro netto geworden.

• Henk

Ik ben 55 jaar.

• Voorbijganger

Hallo Henk,

je schrijft dat je ongeveer 200 tot 300 euro per maand tekort kom. Als je belastingteruggave komt ben je gered. Dit zal over de aangifte van 2004 gaan.

Wist je dat je ook per maand geld terug kunt vragen van de belasting?

Wat je normaal gesproken op je aangifte 2005 in 2006 terug krijgt kun je nu maandelijks in 2005 al krijgen. Je hebt een eigen huis en een laag inkomen.

Hypotheek aftrek komt in ieder geval in aanmerking. Met je lage inkomen heb je ook kans dat je ziektekosten af kunt trekken. De grens hiervoor is 11, zoveel procent van je inkomen. Alles hierboven is aftrekbaar. Wat aftrekbaar is is je premie voor ziektekosten, aanschaf bril/contactlenzen, huisapotheek etc.

Als je met deze kosten, naast de drempel, boven de 307 euro komt, heb je ook nog eens een extra aftrek. Mocht je de aangifte al de deur uit gedaan hebben voor 2004 dan kun je altijd nog een herziening vragen.

Voor de maandelijkse teruggave kun je een VT formulier downloaden via de site van de belastingdienst.

Mocht je hierover meer willen weten, laat het weten en ik zal kijken of ik je daarmee verder kan helpen.

• Henk

ik had erover gehoord, maar wist niet dat je dat alsnog kon doen met een herziening.

Ik had tot verleden jaar altijd een boekhouder die de Belasting verzorgde

Dit jaat kon ik het geld daarvoor niet ophoesten, vandaar dat ik het zelf ingevuld heb.

Inderdaad zou het een stuk schelen als de woonkosten omlaag kunnen.

Bedankt, dit is informatie waar ik wat aan heb.

Vr. gr. Henk.

• Henk

het lukt me niet om een vt formulier 2004 te downloaden, alleen 2005.

• Avla

Klopt ook! Je kunt in 2005 nooit meer een VT 2004 krijgen.

Nu moet je een VT2005 downloaden. En ervoor zorgen dat het bedrag wat je per maand terugvraagt in totaal iets lager is dan het vermoedelijke bedrag van de teruggave IB 2005. Die je begin 2006 weer gaat invullen…Anders moet je nog bijbetalen ook. De VT 2005 (voorloptige teruggaaf) wordt daarmee verrekend.

• Voorbijganger

Dat klopt, VT 2004 is niet meer te downloaden zoals Avla ook al zegt, het bedrag wat je hiermee terug zou krijgen moet nu in je aangifte 2004 zitten.

Ik bedoel met een herziening vragen over 2004 als je ziektekosten inderdaad boven de drempel uitkomen en je deze niet opgegeven hebt. Download gewoon even de aangifte 2004, gebruik een fictief sofi-nummer ( 2 99 999 993) en kijk of je met je ziektekosten nog iets kan doen. Mocht dit zo zijn dan kun je als de aanslag 2004 binnen is de inspecteur verzoeken om je aanslag te herzien vanwege …..

Om je ziektekosten uit te kunnen rekenen hier een aanwijzing:

Hoe te downloaden;

Ga naar; www.fnv.nl/belasting/nieuws/renderer.do/menuId/11433/sf/11433/returnPage/11433/itemId/22485/realItemId/22485/pageId/11207/instanceId/11435/

Onderaan de bladzijde ziet u staan model 2004-2 voor en achterzijde klik op deze en

U krijgt een nieuw blok met daarin “Open met deze selecteren en Oké”

U krijgt een nieuw blok met daarin Het programma in een lijst selecteren” selecteren en Oké

U krijgt een nieuw blok met daarin Icoontjes en selecteer het icoon Microsoft Word en Oké

Uitkomst; twee bladen met de Informatie

Mocht je meer willen weten, laat het rustig weten.