Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Je kunt heel veel geld besparen op je woonlasten!

• Hans van Zand

1 INTERNET HELPT BESPAREN

Bezuinig niet op internet, want daarmee kun je veel problemen oplossen en dure hobbies en uitjes uitsparen. En je kunt dan desnoods veel oude boeken weggooien om ruimte te sparen. Bovendien kun je via internet tv kijken, zodat je je tv-kabelabonnement kunt opzeggen.

2 IN ÉÉN KAMER WONEN IS HEEL GOEDKOOP

Als je als alleenstaande goedkoop wilt leven kan dat door in één kamer te gaan wonen. Dat is mogelijk door die kamer als volgt in te richten.

3 MAGAZIJNSTELLINGEN

Stel dat je een kamer hebt, waarvan er slechts in één wand een raam zit. Dan bouw je de rechterwand die aan die raamwand grenst helemaal vol met magazijnstellingen van 80 cm diep, tot 40 cm onder het plafond.

Als je die stelling 15 cm van de wand af zet, heb je een bergruimte van 95 cm diep. Geef met etikatjes op de legborden borden aan waar je je spullen hebt opgeslagen. En schrijf dat bovendien met dikke viltstift op de dozen.

Je bewaart je spullen namelijk het meest efficient in kartonnen dozen. Die maken minder lawaai bij schuiven dan plastic kratten. En je kunt er mee verhuizen en er op schrijven. Gebruik eventueel echte verhuisdozen, zodat je ze ook goed kunt opstapelen in een verhuiswagen. De achterste dozen in je diepe stelling kun je verschuiven met een zelfgemaakte ‘haakstok’.

Maak tussen de legborden een vertikale tussenruimte van bijv. 35 cm en soms van 20 cm. De legborden zijn 122 cm breed en gezaagd uit 18 mm dik multiplex. Het bureaublad maak je van glad en watervast betontriplex.

4 BUREAU

In deze magazijnstelling bouw je een schrijfbureau, direct naast het raam. Je hebt dan daglicht van links. Je monitor kun je op een plank zetten die wat hoger is dan je schrijfblad. Die monitorplank moet wel wat inspringen naar achteren, want anders stoot je je hoofd.

5 METALEN STELLING KOPEN

Je kunt voor dit systeem professionele metalen magazijnstellingen kopen voor bedrijven. Die kun je bij een verhuizing heel snel in en uit elkaar schroeven!

6 ZELF MAKEN VAN HOUT

Of je kunt de stellingen zelf maken van hout. Dat is veel goedkoper en heel leuk als je er eenmaal een beetje handig in bent. Maar bij een verhuizing kost dit wel meer werk. Hoewel je dan alleen de slotbouten maar hoeft los te schroeven. Je hebt twee kleine lijmklemmen nodig en een boor.

Bij de zelfgemaakte stelling wordt elk legblad links en rechts gedragen door een houten balkje van 80 cm lang. Elk horizontale ondersteuningsbalkje zet je links en rechts vast aan de poten van de stelling met één ‘slotbout’ en een moertje. De poten van de stellingen zijn van 4 x 9 cm dik vurenhout.

Door een paar schuine planken (schoren) in je stelling te schroeven, voorkom je dat die omvalt! Die maak je opzij en aan de achterkant.

7 HOOGSLAPER

Tegen de wand die links aan de raamwand grenst, zet je een hoogslaper. Daar bovenop kun je hoge dozen opslaan. Onder die hoogslaper kun je een bed inbouwen. Zorg daarbij dat de matras van onder kan ventileren. Dat bed kun je tevens gebruiken als knusse zitbank.

8 BERGRUIMTE EN DAGLICHT

Door deze inrichting kun je de hele inboedel van een vierkamerflat (behalve de meubels) opslaan in één kamer van 4 x 5 meter. Je hoeft dan dus niet veel waardevolle spullen weg te doen.

Door deze opstelling heb je overal in de kamer optimaal daglicht en je raam blijft vrij.

9 TEGENOVER HET RAAM

Tegen de wand tegenover het raam kun je ook nog een diepe kast zetten, mits je voldoende ruimte overhoudt om met een trapje in je magazijnstellingen te komen. En desnoods maak je hier een soort ‘schiereiland’ van kasten dat de kamer in steekt.

Daarbij maak je dus een blok van vier kasten die twee aan twee met de achterkanten tegen elkaar aan staan. Bovenop die kasten kun je losse opzetkasten zetten

10 GASTEN

Als je gasten krijgt, heb je een bed om op te zitten, plus je bureaustoel, plus nog twee klapstoeltjes. Je kunt dus minimaal zes mensen tegelijk ontvangen.

11 SFEER

Bij deze inrichting kun je sfeer maken op de volgende manier:

Hang voor de stellingkast een effen, lichtgekleurd gordijn. Bijvoorbeeld licht grijs-beige. Met een spotje van opzij maak je mooi strijklicht langs dat gordijn.

12 VLOERBELASTING

Informeer van te voren bij een bouwkundige, hoe zwaar je de vloeren mag belasten. Vooral bij een houten vloer kan dit een probleem zijn. En leg onder de poten van de magazijnstellingen stukken multiplex van ongeveer 105 x 30 x 2 cm. Dan verdeel je de vloerbelasting.

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening over dit plan.

Vriendelijke groet,

Hans

• Hans van Zand

Bij nader inzien denk trouwens dat je in plaats van de bovengenoemde hoogslaper beter toch ook een magazijnstelling kunt gebruiken. Omdat je daarin bovenin meer dozen kwijt kunt.

In die stelling wordt dan een laag bed ingebouwd dat ook als zitbank wordt gebruikt. Een rugleuning kun je denk ik maken door een demontabele of wegklapbare houten plank, die wat schuin naar achteren staat. Daartegenaan kun je dan dwars een tuinstoelkussen neerzetten.

Kamerplanten kun je vervangen door wat imitatie-klimop langs de muur te laten ‘kruipen’ vanuit een potje.

Als je geen tijd hebt om alles zelf te maken, kun je misschien een tiener ‘inhuren’? Misschien kun je hem of haar in ruil iets geven waarin jij goed bent? Bijvoorbeeld bijles, warme maaltijden, kledingadviezen of therapeutische gesprekken?

• falconimpact

gelukkig is magazijnstelling spotgoedkoop he?

• Hans van Zand

Als je zelf een magazijnstelling maakt, zijn de kosten daarvan véél lager, dan de woninghuur die je uitspaart. Dus uiteindelijk kun je zo heel snel schulden aflossen.

• falconimpact

dan praat jij toch niet over echte magazijnstelling want als je die moet kopen ben je een fortuin kwijt.

kijk maar op logrikon.nl of nimar.nl vraag daar eens de prijs op.

• Hans van Zand

Falcon,

Bedankt voor je handige links. :-)

NIEUW HOUT

Je kunt een magazijnstelling zelf maken van hout dat je koopt bij een bouwmarkt. Dat is echt veel goedkoper dan woninghuur!

Zelf maken geeft veel zelfvertrouwen en helpt goed tegen stress, mits je het heel goed voorbereid en er genoeg tijd voor uittrekt.

Het kan nodig zijn om eerst een boekje te lezen over houtbewerking, als je daarmee geen ervaring hebt.

VOORDELEN VAN ZELF MAKEN

Zelf maken is ook goed voor de conditie, dus spaart een sportvereniging uit. Terwijl je werkt kun je via een videorecorder of via internet luisteren naar leuke of leerzame televisieprogramma's: www.uitzendinggemist.nl

AFVALHOUT

Je kunt ook afvalhout gebruiken. Dat kun je bijvoorbeeld zoeken op de verzamelplaats voor grof vuil van de gemeente. Je moet dat alleen heel goed nat schoonmaken voor je het in huis haalt. Want er zou eventueel asbeststof op kunnen zitten.

Dat schoonmaken kan bijvoorbeeld met een regenponcho in de regen. Of desnoods door een aantal emmers water mee te nemen in een fietskar. En je kunt vragen of je daar de buitenkraan van de gemeente mag gebruiken. Of je kunt het thuis afspoelen met een tuinslang in de straatgoot. Je kunt het materiaal eventueel thuis een tweede keer afspoelen onder de douche.

VERKOPEN

Je kunt stellingen altijd weer tweedehands verkopen! Bijvoorbeeld via dit prikbord. Ze verliezen niet hun waarde. Dus het is een soort spaarpotje!

TWEEDEHANDS KOPEN

Maar je kunt ook metalen magazijnstellingen of afvalhout tweedehands kopen via: http://www.tweedehands.startpagina.nl

De slotbouten en lijmklemmen kun je wel het makkelijkst nieuw kopen denk ik. En de boormachine kun je hopelijk van iemand lenen. Je hebt daarbij wel een geluidskap nodig om je oren te beschermen tegen het lawaai en een veiligheidsbril. En een winkelhaak en een goede ‘duimstok’.

CONSTRUCTIE

Een aantal legborden schroef je vast op de dwarsbalkjes met spaanplaatschroeven. Die kun je goedkoop in emmertjes kopen.

Je moet dat wel voorboren. En daarbij even handmatig naboren met een een ‘verzinkboortje’. Bij een verhuizing maak je alleen de slotbouten los. En je maakt dan een tekening en je merkt alle onderdelen met potlood.

FIETSKAR

Je kunt het materiaal horizontaal vervoeren op een goede tweedehands fietskar. Ik heb daarmee zelfs weleens een gedemonteerd stapelbed fietsend vervoerd! Die lag toen deels op mijn bagagedrager.

Je moet dan wel een heel stevig touw gebruiken, en geel plastic en reflectie-materiaal voor de veiligheid in het verkeer. Reflectiemateriaal kun je kopen bij fietsenwinkels. En het liefst doe je zo'n transport natuurlijk op zondagochtend bij daglicht.

TRANSPORT PER AUTO

Als je een stelling tweedehands koopt bij een bedrijf, kun je ook vragen of ze het voor je thuisbrengen tegen een meerprijs. Of je kunt een transportbedrijf bestellen of zelf een transportbusje huren.

DECLUTTERING

Je moet wel oppassen dat je niet teveel spullen in huis haalt. Want dat kan dwangmatig zijn. Dat heet ‘hoarding’, of ‘dwangmatig verzamelen’ of hamsteren. Op internet staat daarover veel informatie onder zoekwoorden hoarding en decluttering.

Dus als je in je eentje meer woonruimte hebt dan 20 m2, kun je mischien beter niet je hele woning vol zetten met diepe magazijnstellingen. Want dat is veel werk als je moet verhuizen.

BOEK

Julie Morgenstern schreef een wereldberoemd en fantastisch boek over het wegdoen van spullen en het opruimen van je huis. Het heet: ‘Organiseren van binnen naar buiten.’

REACTIES

Beste lezers. Ik ontvang graag nog meer reacties op mijn ideeën. Graag ook héél kritische. Daar kan ik van leren.

Groeten,

Hans :-)

• falconimpact

ik lees niet heel je verhaal hans, maar als je goedkoop aan de stelling kan komen is het zeker een optie en kan je er veel mee maken.

zelf heb ik een linnenkast van minirek stelling.

ik ben werkzaam geweest in deze branch en ik weet donders goed wat een beetje stelling kost, zelfs 2e hands kan er een flinke prijskaart aan hangen.

en als ik jouw een tip mag geven: legborden niet schroeven want het hout gaat werken.

• Hans van Zand

Falcon,

Leuk dat je ook goede ervaringen hebt met stellingen. Ik dacht hierboven even dat je het niks vond. :-) Het grote voordeel vind ik ook dat het veel lichter is bij verhuizen dan een dichte kast.

Hoe denk jij trouwens over het zelf bouwen met hout? Ik heb zelf een houten stelling, zoals ik die hierboven heb beschreven en de vastgeschroefde borden geven geen problemen. Evt. kan ik de (horizontale) slotbouten iets losdraaien. Maar jij hebt de ervaring dat het hout gaat scheuren als de borden zijn vastgeschroefd?

Ik heb de legborden juist wèl vastgeschroefd, zodat ik bij een verhuizing snel de stelling weer in elkaar kan schroeven met de slotbouten.

• Nathal*e

Hoi hans op zich leuke creatieve oplossingen daar niet van. Maar wat bedoel je met 1 kamer? je bedoeld kamerverhuur? Als je de vierkante meter doorberekend dan is juist kamer huren een van de duurste opties.

Dan kan je nog beter aanmelden bij anti-kraak. Verder, mits met goeie afspraken kosten delen met andere alleenstaanden. Alleen bloemkool kopen doe je niet, maar misschien met een andere buurtbewoner misschien wel, Öke is zoeken op de millimeters maar het kan net het ene verschil zijn.

En wat mij altijd helpt is opschrijven. En dan ook alles. Van kosten, van wensen, van doelen, wat ik vind het belangrijkste en wat minder. Wat staat er in de weg? waar ligt je ruimte?

Hoe meer je dat in kaart krijgt, des te meer overzicht. Ook als je met de oren in de schulden zit, juist dan! ook begrijp ik heus wel dat het moeilijk is omdat schulden een vreselijk bijkomend effect heeft, de verlammende psychische rente. Het gevoel dat je uitgeschakeld bent. Die als bonus je verder doet laat zakken.

Het is weer de ruimte opzoeken met mogelijkheden, creativiteit kan dan bevrijdend zijn. Opeens voelt het niet meer als armoede om brandnetelsoep te koken, maar het is stapje op weg die je bevrijdt en dat ook met schulden dromen mag.

• Hans van Zand

Nathalie,

Bedankt voor je complimenten. :-)

Eén kamertje bewonen kan inderdaad op allerlei manieren. Je kunt zelfs ook denken aan een tuinhuisje, bootje, vrachtwagen, zeecontainer(s), bouwkeetje, enz…

Opschrijven helpt inderdaad geweldig goed! Vooral als je dat heel gestrucureerd doen met een (tweedehands) computer.

Je schreef: “Het is weer de ruimte opzoeken met mogelijkheden, creativiteit kan dan bevrijdend zijn. Opeens voelt het niet meer als armoede om brandnetelsoep te koken, maar het is een stapje op weg die je bevrijdt en dat je ook met schulden dromen mag.”

Prachtig gezegd. Dat kunnen veel mensen boven hun bed hangen. :-)

Hans

P.S.: Als je brandnetels plukt om te koken, moet je wel nadenken of de grond niet vervuild is met gif. Dat kun je navragen bij de gemeente.