Hallo,
Ik ben Lizzy, een alleenstaande moeder met een zoontje van vier. Door diverse omstandigheden en keuzes zit ik nu met een schuld van zo'n 13.00 euro aan leningen en kredieten, waaraan ik maandelijks 350 euro aflos. Ik heb een inkomen op bijstandsniveau (gedeeltelijk WAO, gedeeltelijk aanvullende bijstand). Na aftrek van de vaste lasten en de schulden hou ik niks over om van te leven. Momenteel sta ik dus structureel ook nog eens 1000 euro rood. Er zijn dagen dat we niks hebben om te eten. Soms krijg ik weleens wat eten van de buren, of kan ik wat boodschappen bij de Lidl doen op kosten van mijn oom. Maar dat zet geen zoden aan de dijk. Ik probeer al een tijd om aan het werk te komen, maar dat is niet makkelijk. Dit kan zo niet langer; ik ga me aanmelden bij schuldhulpverlening van de Sociale Dienst, of ik nu een (parttime) baan heb of niet. Maar ik vind het een grote stap. Wat kan en mag ik verwachten? Ik weet als geen ander hoe op alles te bezuinigen, maar dat brengt geen brood op de plank. Ik ken alle bezuinigingstips, websites en noem maar op. Maar niks is niks. Tot nog toe heb ik alle vaste lasten kunnen betalen, en dat vind ik prioriteit nr. 1. Dan maar geen eten. Deze maand is het werkelijk honger lijden totdat het vakantiegeld is gestort; daarmee kan ik uit het roodstaan komen en weer eens hopelijk wat betalen. Wat de schuldhulpverlening betreft: er is een wachtlijst van ruim 3 maanden, en ik weet het niet goed. Ik wil aan het werk om meer te verdienen, maar in dit traject hou ik er dus niks extra's aan over. Mijn ouders laten ons barsten, verder is er niemand. Ik wil geen slachtoffer spelen, en er alles aan doen, maar de bureaucratie is een ramp. Hoe nu verder? Wie heeft er advies, eigen ervaring etc.? Is er geen enkele instantie die wat geld kan voorschieten om tenminste eten te kopen? Ik wil liever niet meer lenen, en ik vind dat het zo makkelijk kunnen lenen en kredietverstrekking verlenen ook maar eens aangepakt moet worden. Ik ben boos, verdrietig, en bijna wanhopig. Ik wil wel, maar hoe lang duurt het nog voordat ik er iets aan kan doen? Bedankt, LIzzy