Ik ben hier voor het eerst… en heb zo es een beetje terug zitten lezen.
Wat me opvalt is het hoge gehalte aan berichten in de trant van: “help ik zit in de shit, hoe kom ik aan geld?”
Schulden over laten nemen door een andere schuld aan te gaan, schuldsanering, geld lenen van famillie en ga zo maar door.
Dat werkt niet jongens!
De enige manier is de harde weg vrees ik. Zet je inkomsten op papier en je vaste lasten. Schrap alles wat niet strict noodzakelijk is. Abonnementen, kranten, leesmap, tijdschriften, sportclubs van de kinderen (hoe sneu ook!), auto, sateliet, kabel tv, film kanaal, en dat soort dingen.
Wat heb je NODIG?? een dak boven je hoofd, en energie om je warm te houden en eten klaar te maken. en verzekering. That's it. Al het andere is bijzaak. Kieper de catalogi van postorderbedrijven in de oud papier bak, of steek ze van mijn part in de fik.
Als je weet hoeveel geld je te besteden hebt per maand/week, maak je een lijstje van boodschappen die je nodig hebt. En alweer… koop alleen wat je NODIG hebt. En dan het liefst bij Aldi en Lidl. Natuurlijk is het lekker om biefstuk te eten, maar van een paar dagen per week goedkope macaroni ga je ook niet dood. Brood bij de lidl kost 37cent. En daarvoor heb je prima bruinbrood. Maak gebruik van aanbiedingen bij andere winkels. C1000 heeft vaak prima vlees in de aanbieding. Koop daar groter van in en gooi het in de vriezer.
En regel nummer 1:
GOOI GEEN ETEN WEG! Restjes laten zich prima verwerken tot nieuwe gerechten.
Vertel in je omgeving dat je krap bij kas zit, en pak aan wat je krijgen kunt qua kleding en speelgoed voor kinderen.
Chips en koek heb je niet nodig. Dure sapjes ook niet. Water is prima te drinken, daar zijn hele volkstammen op groot geworden. Toen we 10.000 jaar geleden met zijn allen nog in bizonvelletjes over de prairie renden dronken we ook geen ice tea, en multi vruchten drank, en redden we het prima door te eten wat er in het seizoen voorhanden was. Het is te mallotig voor woorden dat mensen (dure) aardbeien gaan kopen terwijl er buiten sneeuw ligt!
Iedere cent die je overhoud stuur je direct naar het aflossen van je schulden.
En dan komt er een tijd waarop je weer adem kunt halen op financieel gebied. Echt waar.
Op houden met “ja maar-en” en ervoor gaan. Geld problemen los je niet op met meer geld, maar met het veranderen van je levens stijl.
Becca