Beste forumbezoekers,
Al een tijdje ben ik op zoek naar informatie over beslaglegging en schuldsanering, maar vooral naar de gevolgen voor de partner. Helaas is mij nog niet alles duidelijk.
De situatie is als volgt:
Ik ben nu nog een, schuldenvrije, alleenstaande moeder met een bijstandsuitkering.
Mijn vriend heeft een WAO-uitkering en momenteel een schuld van +/- 45.000 euro.
Onze relatie is heel stabiel en inmiddels ben ik zwanger.
Wij willen nu gaan samenwonen en trouwen, uiteraard op huwelijkse voorwaarden, zodat ik schuldenvrij blijf en al onze bezittingen op mijn naam komen te staan.
Logisch gevolg is, dat mijn bijstandsuitkering vervalt en wij gaan leven van de WAO-uitkering van mijn partner (1350 euro netto p/m). Mijn partner lost per maand dusdanig veel af, dat er van het restant onmogelijk als gezin van te leven valt. Regelingen treffen met de leningverstrekkers lukt tot zover niet.
Als het dan zover komt dat de schuldeisers beslag willen gaan leggen, neem ik aan dat dit niet mogelijk is, omdat alle bezittingen op mijn naam staan? Of zijn er addertjes onder het gras?
Als zij beslag gaan leggen op het loon van mijn partner of hij in de schuldsanering terecht komt, moeten wij 95% van het bijstandsniveau overhouden. Kunnen zij mij dwingen om eerst de bezittingen te verkopen?
Ik ben hier zeer ongerust over, omdat ik na de scheiding van mijn eerste man nogal kostbare bezittingen heb overgehouden en deze niet graag gedwongen wil verkopen. Gelukkig heeft de Sociale Dienst nooit een huisbezoek afgelegd, maar een deurwaarder/bewindvoerder doet dit natuurlijk wel!
In hoeverre raak ik, als partner, dus betrokken bij beslaglegging / schuldsanering?
Alvast bedankt voor het advies of informatie en tips!
Vriendelijke groet,
Monica