Ik heb net weer met verbijstering zitten kijken naar het SBS 6 programma: “Meer voor minder”. Ongelooflijk. Tenenkrullend. Iemand van wie de kinderen bij de buren moeten douchen omdat het gas afgesloten is, heeft een schuld van 11.000 euro, maar zij blijft rondrijden in een auto, heeft tig huisdieren, verbelt voor tientallen euro's per maand aan mobiele telefonie, zit op paardrijles, koopt boeken bij de boekhandel, mooi nieuw bankstel op krediet etc. Hoe is het in godsnaam mogelijk! Ook bij eerdere afleveringen zat ik al met open mond te kijken. Jong stel, 15.000 euro schuld, gaat nog ff op vakantie. Mijn hemel. Zoeken ze die mensen uit op domheid ofzo? En dan de aanpak van de problemen: supersoft en totaal niet snijdend in luxe-uitgaven als auto, mobieltje etc. En dan zou zo iemand binnen 20 maanden van de schulden af zijn. Nou, doe mij maar ook zo'n rondje. Echt, ik ben zwaar verbijsterd. Komop, verkoop alles wat je niet direct nodig hebt, doe de auto de deur uit, de huisdieren, en zorg ervoor dat je kinderen thuis kunnen douchen en eten. Wat is nou het belangrijkst? Een dak boven je hoofd, te eten, kleding en meer niet. 50 euro per week, de rest betaal je af aan je schulden. Net als in de WSNP. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik vrees dat al deze mensen korte tijd na afloop van het programma fijn weer doorgaan met hun (geen) geld over de balk smijten. Ben ik nou de enige die hier zo van ondersteboven is? De enige die werkelijk alle luxe ontzegt, inclusief etentjes buiten de deur, auto weg, in geen 10 jaar op vakantie o.i.d.? Die zich nog van een uitkeringtje blauw betaalt aan aflossingen, en er dan dus voor kiest om de WSNP in te gaan? Neem je verantwoordelijkheid, helemaal als je kinderen hebt. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt (excusez le mot)…