Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

mag een deurwaarder dit doen/

• stroopwafel

ik lig in scheiding ,uitkeirng in aanvraag, en de dewyurwwarder wil dat ik 300 euro ga betalen, anders wordt het huis leeg gehaald, mijn ex plukken ze ook al 232 van via loonbeslag, en dat is voor onze beide schulden bij hun.

ons maandbedrag bij hun was 150. vor alle schulden die bij hun lagen.

we zijn nog niet off. gescheiden, hoever mogen ze gaan?

ik krijg 762 en daar willen ze 300 van hebben.

• Suus en ? (31-1-06)

Ergens klopt er in ieder geval iets niet, ik zou een maatschappelijk werker in de arm nemen en vragen of die je hier bij kan helpen.succes

• Dingetje

Vaak is er sprake van een misverstand. Er is nl. een groot verschil tussen een Incassobureau (zoals InterimJustitia) en een Gerechtsdeurwaarder.

Een Incassobureau mag alleen maar aanmaningen versturen en bezit verder totaal geen machtsmiddelen. Kan dus ook geen beslag leggen (lees: je huis leeghalen). Ze dreigen er wel mee en sturen soms medewerkers bij je aan de deur die met enig machtsvertoon proberen je tot betalen te dwingen. Deze personen hebben wettelijk geen enkele bevoegdheid.

Anders ligt het met een Deurwaarder. Vele schuldeisers zoeken hun heil bij een Deurwaarder om alsnog de betalingen te krijgen. De Deurwaarder gaat met deze vordering naar de Rechtbank en vraagt om een uitspraak. Daarbij zal jezelf ook gehoord worden door de Rechtbank. Als de Rechter uitspraak heeft gedaan, waarbij de vordering vrijwel altijd wordt toegewezen wordt het vonnis wordt je ter kennis gebracht (het betekenen van het vonnis).Je krijgt dan meestal nog enige tijd om alsnog aan je verplichting (het betalen) te voldoen. Betaal je niet verandert de Deurwaarder in een Gerechtsdeurwaarder. Dat wil zeggen dat hij je gaat vertellen dat je in gebreke gesteld bent en dat er beslag gelegd gaat worden. Meestal wordt dan gelijk alles in je huis, alsmede overige (on)roerende zaken genoteerd. Vanaf dat moment ben je eigenlijk geen eigenaar meer van je bezittingen.

Let wel: alles in je huis wordt beslag op gelegd, ook die zaken die je onder beheer hebt maar van een ander zijn.

• Inneke

Nee je zit al op een minimumloon. Ze mogen zo te zien helemaal niks van je plukken. Misschien €50 euro ofzo, maar zelfs dan zit je ver onder de minimumloon. Ik hoop voor je dat je partner niet meer bij je woont, want dat zou alleen nadelig voor jou zijn.

Groetjes

• DanielB

Dingetje

Let wel: alles in je huis wordt beslag op gelegd, ook die zaken die je onder beheer hebt maar van een ander zijn.

Dit zogeheten bodembeslag is voorbehouden aan de belastingdeurwaarder. Voor alle overige vorderingen geldt dat wanneer je kunt aantonen dat iets niet jouw eigendom is, de deurwaarder er met zijn jatten van af moet blijven.

• DanielB

Niet minimumlooon maar 90% van de bijstandsnorm is de norm voor de beslagvrije voet. Als je echt hoge lasten hebt, kun je de rechter vragen daar rekening mee te houden en het bedrag iets te verhogen, maar veel zal het niet zijn. Wel is het zo dat de deurwaarder als je niet of niet voldoende meewerkt aan het verstrekken van inkomensgegevens en dergelijke, de beslagvrije voet kan halveren.