Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Energie vraagje

• fred

Ik zit mij iets af te vragen waar ik met mijn logica niet helemaal uitkom.Ik ben door ziekte gedwongen mijn dagen in bed in de slaapkamer door te brengen. Ik heb dus alleen de radiator openstaan in de slaapkamer, de overige vertrekken daarvan heb ik de radiator kranen dichtgedraaid. Maar nu zit die thermostaat in de kamer. En ik heb begrepen dat die de temperatuur meet? maar omdat het daar konstant koud is meet die voeler en of sensor dan niet dat de temperatuur te laag is en zal de cv ketel dan ook geen overuren draaien en daardoor ineffecient werken? Wie kan er antwoord op geven?

mvg

Fred

• Straatje

Mijn logica doet het wat dat betreft ook niet helemaal lekker. Ik weet wel dat mijn thermostaat in de kamer altijd op 15 staat (niet omdat ik dat lekker vind, maar omdat deze asociale regering me daartoe dwingt) en dat het dus nergens warmer wordt dan 15 graden. Ik denk dat als jij je thermostaat in de huiskamer op 21 zet, die kamer dan tot 21 graden verwarmd wordt en uiteraard ook de overige radiatoren die openstaan, aangaan. Dat zou dus heel onvoordelig zijn.

Zou je niet beter je bed in de woonkamer kunnen zetten? Of een electrische deken aanzetten?

Groet,

Straatje

• fred

Beste Straatje,

Tsja…Dat zou kunnen maar dat is dan weer een hele verhuizing waar ik niet op zit te wachten.

Kijk men zegt altijd“ zet de raditaor af in de vertrekken waar je niet bent!” Lijkt logisch toch…maar als ik doordenk en mijn simpele logica er op loslaat dan is dat in mijn geval nou net niet zo economisch bekeken toch? Ik heb de vraag ook gesteld aan die…. van Essent. Zal mij benieuwen of en wat ze antwoorden. Ik laat het hier dan wel weten.

mvg

Fred

• sunny

Je hebt het helemaal logisch beredeneerd.

De thermostaat vraagt een door jou ingestelde temperatuur en de cv ketel zal net zo lang aanslaan tot die temperatuur is gehaalt.

Als in woonkamer de cv dicht gedraait is kan dat dus lang duren.

Het slimste is toch je bed in de woonkamer te zetten en in de rest van het huis de cv dicht te draaien of een heel klein stukje open te houden voor het geval dat het gaat vriezen.

• fred

Hmm..ja dat leek mij ook logisch..Ik heb echter op een ander forum onderstaand antwoord gekregen dat een en ander in een ander daglicht zet! ..Of zie ik het verkeerd?

mvg

Fred

L.S.,

“”De (woon-)kamer-theromostaat meet inderdaad de temperatuur; als de gemeten waarde lager is dan de ingestelde waarde is er een warmte-vraag aan de cv-ketel.

Door de warmte-vraag zal de cv-ketel in werking treden en het water voor het rondpompen verwarmen totdat de ingestelde water temperatuur van de ketel is bereikt.

De snelheid van het bereiken van de ingestelde ketel-temperatuur is afhankelijk van de warmte-afgifte dat door de openstaande radiator plaatsvind; als de geretourneerde water sterk is afgekoeld zal de ketel langer in werking zijn of als dat water nauwelijks is afgekoeld, zal de cv-ketel uit eindelijk weer uitgaan. (ook al is er nog steeds een warmte-vraag door de kamer-thermostaat)

"Na het uitschakelen van de cv-ketel zal het weer na minimaal 5 minuten inschakelen bij een blijvende warmte-vraag; m.a.w. de inschakelfrequentie is dan wel hoog, maar houd de keteltemperatuur op peil.

In het geval dat de radiodator in uw slaapkamer voorzien is van een theromostatische regelventiel, kan het zijn dat de warmwater toevoer wordt verminderd of stilgezet.

Indien uw cv-systeem is voorzien van een by-pass of een overdruk beveiliging zal daardoor de warmte-circulatie worden beeïndigd.

In uw geval maakt uw cv-ketel geen overuren; dat is pas het geval als u het koud blijft hebben omdat er een raam of deur openstaat (warmteverlies / energieverspilling)."

• sunny

probeer het een paar dagen uit, zou ik zeggen.

De ene dag het ene systeem de andere dag het andere.