Hmm..ja dat leek mij ook logisch..Ik heb echter op een ander forum onderstaand antwoord gekregen dat een en ander in een ander daglicht zet! ..Of zie ik het verkeerd?
mvg
Fred
L.S.,
“”De (woon-)kamer-theromostaat meet inderdaad de temperatuur; als de gemeten waarde lager is dan de ingestelde waarde is er een warmte-vraag aan de cv-ketel.
Door de warmte-vraag zal de cv-ketel in werking treden en het water voor het rondpompen verwarmen totdat de ingestelde water temperatuur van de ketel is bereikt.
De snelheid van het bereiken van de ingestelde ketel-temperatuur is afhankelijk van de warmte-afgifte dat door de openstaande radiator plaatsvind; als de geretourneerde water sterk is afgekoeld zal de ketel langer in werking zijn of als dat water nauwelijks is afgekoeld, zal de cv-ketel uit eindelijk weer uitgaan. (ook al is er nog steeds een warmte-vraag door de kamer-thermostaat)
"Na het uitschakelen van de cv-ketel zal het weer na minimaal 5 minuten inschakelen bij een blijvende warmte-vraag; m.a.w. de inschakelfrequentie is dan wel hoog, maar houd de keteltemperatuur op peil.
In het geval dat de radiodator in uw slaapkamer voorzien is van een theromostatische regelventiel, kan het zijn dat de warmwater toevoer wordt verminderd of stilgezet.
Indien uw cv-systeem is voorzien van een by-pass of een overdruk beveiliging zal daardoor de warmte-circulatie worden beeïndigd.
In uw geval maakt uw cv-ketel geen overuren; dat is pas het geval als u het koud blijft hebben omdat er een raam of deur openstaat (warmteverlies / energieverspilling)."