Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Rood Staan

• joyce1976

We zijn een zuinig volkje maar we staan wel steeds vaker rood. Eind september stonden we voor 7,3 miljard euro rood op onze betaalrekeningen. Dat is 6 procent meer dan vorig jaar en het hoogste bedrag dat ooit door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is gemeten. Waarom staan we zoveel rood?

Voor een nieuw televisieprogramma (KRO) ben ik op zoek naar een gezin/stel dat hierover wil vertellen.

Vr gr

Yvette Bohr

Mail of bel 035-6713766 voor meer info.

We gaan discreet met uw informatie om.

• Straatje

Het antwoord lijkt me simpel. Veel mensen hebben gewoon niet genoeg geld om van te leven en steken zich in de schulden (11% van de Nederlandse bevolking leeft onder de armoedegrens en in Rotterdam ligt dat percentage zelfs op bijna 30%).

Ikzelf behoor helaas ook tot deze groep, maar zorg dat ik niet in de schulden kom, omdat ik daar nooit meer uitkom. Daar betaal ik wel een hoge prijs voor: eet niet meer iedere dag, kan mijn verwarming niet hoger dan 15 graden zetten, heb verjaardagen en feestdagen afgeschaft en ga nooit meer ergens naartoe.

• patricia

nou ik vind het heel logisch

alles is gewoon veeeeeels te duur rekeningen moeten toch betaald worden en eten heb je ook allemaal nodig

• Lizzy

Wat versta je onder de armoedegrens? Een inkomen op bijstandsniveau? Heb ik zelf ook, ik heb wel schulden, zit daarvoor nu in de schuldsanering en moet het ook doen met nog geen 200 euro per maand (met een klein kind). Maar je hebt wel recht op allerlei aanvullende voorzieningen: bijzondere bijstand, teruggave ziektekosten, zorg- en huurtoeslag, subsidies etc. Ik bespaar ook waar ik maar kan besparen, maar ik eet wel iedere dag, douche gewoon met warm water, kachel overdag op 19 graden en genoeg lichten (spaarlampen dan wel) aan. Toch hoef ik niet of nauwelijks bij te betalen als de jaarafrekening komt. Heb i.v.m. fysieke klachten ook de meest uitgebreide verzekering, waardoor bijna alle onkosten vergoed worden plus dat je bij de belastingdienst je ziekenfondspremie terug kan vragen. En er zijn best veel gratis uitjes. Daarnaast heb je in sommige regio's de voedselbank, en via de diaconie van de kerk (of je daar nu lid van bent of niet) kan je ook hulp krijgen in de vorm van voedselpakketten of geld. Ik schrik echt een beetje van jouw situatie…