Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

schuldsanering

• Patricia mv J

Wij moeten hoogst waarschijnlijk de schuldsanering in. Nu heb ik een heleboel vragen aan de mensen die er al in zitten:

- Als je schuldsanering aanvraagt moet je dan dingen verkopen zoals pc, televisie etc?

- Kunnen ze je ook je auto afnemen? Mijn man moet met de auto naar zijn werk, daar kan je niet met een bus of trein komen (dorpje)

- Moet je al je uitgaven verantwoorden? (kassabon overleggen van je boodschapen bijv.)

- Mijn kind zit op de peuterspeelzaal, moet ie daar dan van af?

Ik zal nog wel met veel meer vragen komen maar dit waren voor nu even de belangrijkste.

Iemand nog goede tips? Ze zijn altijd welkom!

Groeten Patricia

• Nathal*e

Je moet ervan uitgaan dat je budget om te leven 90% van de bijstandsnorm is. Hiervan betaal je alles, wonen, lasten, eten, kleding..alles. Dan kom je snel genoeg achter of het nog wel uit kan de peuterspeelzaal bijvoorbeeld.

Wat betreft auto weet ik niet zo.

Als de schulden zo groot zijn dat je uiteindelijk tot schuldsanering moet wenden, wacht niet te lang. Voordat je het weet is er beslag gelegd op de auto. Ongeacht of je de auto noodzakelijk is of niet.

Wat ik verder zou aanraden, zorg dat je administratie op orde is. Ga nu al je uitgaven goed bijhouden, probeer hierop al alternatieven voor te vinden zodat de uitgaven gedrukt wordt. Zorg dat je vaste lasten zowieso betaald niet schuiven naar de volgende maand. Contact houden met de schuldeisers.

Verdere mogelijkheden bekijken, is het bijvoorbeeld effectief dat je wat uren gaat werken zodat je aflossingscapiciteit toeneemt. Geen vakantie, luxe daar moet je echt van ontdoen op die manier kom je snelst van je schulden af.

• Lizzy

Als je in de schuldsanering zit (minnelijk of wettelijk traject maakt niet uit), krijg je een bepaald bedrag aan leefgeld per maand. In ons geval (1 volwassene en 1 kind) is dat 75 euro per week, maar daar moet je dan ook alles mee doen. Eten, kleding, vervoerskosten, onvoorziene uitgaven. Ook te hoog uitgevallen telefoonkosten etc. Er wordt eerst een nauwkeurige balans opgemaakt van je inkomsten en uitgaven en er wordt gekeken wat geschrapt moet worden en welke kosten omlaag moeten (Internet, telefoon etc.) Televisie etc. mag je gewoon houden, auto mag alleen als onomstotelijk vaststaat dat hij noodzakelijk is. Voor de rest worden alle inkomsten (vakantiegeld, extraatjes, extra verdiensten) ingenomen en deze gaan naar de schuldeisers. Kinderbijslag mag je in principe houden. Verder wordt van je verwacht dat je waar mogelijk bezuinigt en alle kwijtscheldingen, toeslagen en subsidies aanvraagt waar je recht op hebt. Dat geld gaat uiteraard ook naar de schuldeisers. Je mag geen nieuwe schulden maken en je moet inderdaad je uitgavenpatroon kunnen verantwoorden. Niet dat je met bonnetjes hoeft te komen, maar als ze op je rekeningafschrift rare dingen zien staan zullen ze dat wel navragen. Het is een moeilijke weg, maar na drie jaar ben je wel van je schulden af!

• Yes redactie

Hi Patricia,

Ik ben reportageredacteur bij het tijdschrift Yes. Naar aanleiding van jouw berichtje op het prikbord heb ik een vraag: Ik ben op zoek naar een jonge meid (18-26 jaar) die door wat voor oorzaak dan ook diep in de schulden zit. Mijn vraag is of jij eventueel geïnteresseerd bent in een interview over hoe het zover is gekomen en hoe het nu verder moet. Op deze manier kun je andere jonge mensen waarschuwen voor de gevaren van rood staan. Waarschijnlijk wil je niet te koop lopen met je schulden, maar mocht je met mij in zee willen gaan, dan kun je het interview eventueel anoniem doen (andere naam en geen foto). Je kunt mailen naar p.schouten@sanoma-uitgevers.nl of een berichtje achter laten.

Alvast bedankt.

Petra Schouten

• joow

Nieuw WSNP forum online!

http://zulu.messageboard.nl/13141/

• beachy

Wat Nathal zegt klopt niet helemaal. Ik zit zelf ook in de WSNP en als je aan kunt tonen dat je de auto nodig hebt voor je werk, mag je die houden. Ik heb mijn auto ook niet weg hoeven doen. Hetzelfde geldt voor je pc, tv, spelcomputer etc.

Je budget is 90% van de bijstandsnorm, maar als je werkt komt daar 5% arbeidstoeslag en 5% reserveringstoeslag bij. Neemt natuurlijk niet weg dat er echt geen vetpot overblijft. Vakantie, dagje weg, kleding, kapper en dat soort “luxe” is

3 jaar lang niet meer mogelijk. Tenzij je van het beetje vakantiegeld dat je krijgt genoeg overhoudt. Ik wens je veel succes!!!