Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

extra rekening openen

• anoniem

misschien een rare vraag om hier te stellen maar weet niet waar ik het anders kan doen.

ik heb een mogelijkheid tot wat extra geld te verdienen maar moet daarvoor wel een extra rekening openen . kan een persoon van de bijstand mij gegevens zomaar opvragen waaruit de extra rekening naar voren kom ?

alvast bedankt

• Lizzy

Hm, je moet voor de bijstand altijd afschriften laten zien van al je rekeningen, dus ja, de bijstand komt daarachter. En als je die andere betaalrekening niet laat zien, pleeg je keihard fraude. Je weet overigens dat je altijd wat extra mag verdienen met behoud van uitkering? Het is niet veel, maar toch…

• anoniem

er is mij nooit verteld dat ik mag bij verdienen en dat mag behouden , ik had werk maar alle inkomen daaruit werd er gewoon vanaf getrokken.

• Lizzy

"Bijstand en bijverdienen

U hebt recht op een bijstandsuitkering indien uw eigen inkomen te laag is om in uw noodzakelijke onderhoud te kunnen voorzien. Deze uitkering is dus als aanvulling bedoeld.

U krijgt alleen bijstand als u geen beroep kunt doen op andere uitkeringen. Daarbij geldt ook dat u slechts een beperkt eigen vermogen mag hebben. De bijstandsuitkering kan worden verstrekt door de sociale dienst van uw gemeente.

Uw eigen inkomen wordt ingehouden op uw uitkering. Bijstandsgerechtigden die met hun (deeltijd-)baan niet genoeg verdienen om uit de bijstand te komen, mogen maximaal zes maanden lang een kwart van wat ze verdienen houden tot een maximum van € 172,- per maand (2006). Voorwaarde is wel dat het werk ertoe bijdraagt dat u op termijn uit de bijstand komt.

Het is mogelijk dat een gemeente deeltijdwerk stimuleert door het verstrekken van een premie. Omdat de regels per gemeente anders zijn, kunt u deze het beste navragen bij de sociale dienst. Daarom wordt hier ook geen rekenvoorbeeld gegeven.

Vertel het direct aan de sociale dienst wanneer u gaat bijverdienen. Dan kan daar achteraf geen misverstand over ontstaan. Ook als u vrijwilligerswerk gaat doen, want alle inkomsten tellen mee. Alleen vergoedingen voor echt door u gemaakte kosten worden niet gekort." (bron: CWI)

En dan nog: bijstand is een laatste voorziening. Als je dus wel kan werken of structureel vaste inkomsten hebt, lijkt het mij logisch dat je bijstand dan gekort wordt of geheel ingetrokken. Je kan niet van twee walletjes eten…

• Billy

Kan een persoon van de bijstand mij gegevens zomaar opvragen waaruit de extra rekening naar voren kom ?

Dat maakt niet uit Anoniem, UVW, bijstand, enz., werken NU samen met de belastingdienst.. Banken geven alles DOOR, saldo, rente, enz…… Velen weten dat nu NOG NIET. In Utrecht zijn TIG mensen uit de bijstand gegooit. Omdat ze hun spaargeld niet opgaven. (ze hadden meer dan toegestaan was) Aangezien banken alles doorgeven en het UWV, CWI, enz.,….. de gegevens vergelijkt, maak het allemaal niet meer uit. Succes.

• Nicolee

Ik denk Lizzy dat dit gemeentelijk beleid is waar jij hier over spreekt. Alle inkomsten worden ingehouden. En ja meerdere rekeningen komt de GSD altijd achter. Bovendien als je fraude pleegt krijg je ook nog een sanctie.

• Goh

Gewoon opgeven, anders steel je van de gemeenschap: je buren, je familie etc…mensen die wél werken dus ;-)

• DE_GEKSTE

als het zwart is zou ik het niet op de bank zetten

als het wit is moet je goed uit kijken wand ze komen overal achter

• x

open een rekening in het buitenland

• Plinius

als je in de bijstand zit en je hebt meer inkomsten (nodig) probeer dat dan toch liever zwart te doen

of het moet een passende full time baan zijn natuurlijk…maar volgens mij zijn die er niet meer?

B)