Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eigen schuld dikke bult,mentaliteit...

• vlinder

lees regelmatig de reactie`s van mensen op andere mensen die kampen met schuld,huisuitzetting,afsluiting van gas/water/licht etc.

vaak valt het me op dat er vrij gemakkelijk word gezegt dat het eigen schuld is,of dingen al eerder hadden moeten worden geregeld etc.

soms zit daar een kern van waarheid in….

aan de andere kant is het wel erg makkelijk gedacht.

uit eigen ervaring en ervaring met anderen,heb ik de ervaring dat het lang niet zo simpel ligt.

pas als je zelf in een situatie komt waarin de zorgen boven je hoofd groeien,snap je hoe het zover heeft kunnen komen,en ook het sneeuwbal effect waarmee alles in het 100 loopt.

uiteraard is vaak de oorzaak het nemen van foute beslissingen in het verleden of simpelweg schulden maken door allerhande luxe dingen aan te schaffen of een gok of andere verslaving.

maar net zo vaak kan het fout lopen buiten je schuld om….

bij een wankel financieel evenwicht kan het verlies van een baan net de doodsteek betekenen.

ook de onwil van veel schuldeisers om mee te werken,waardoor er torenhoge rechtzaak kosten bijkomen met alle ellende van dien,is in menig geval nekkend.

vergeet ook niet de geestelijke impact die alle stress en spanning teweeg brengt.

daardoor hebben mensen vaak niet de energie om nog overal achteraan te gaan,wat de zaak nog moeilijker maakt.

oordeel dus niet te makkelijk,want het is niet zo simpel en eigen schuld als vaak lijkt….

ik ken in mijn omgeving aardig wat mensen die altijd zeiden;eigen schuld dikke bult…

diezelfde personen hebben nu wat tegenslag gehad en vragen zich vertwijfeld af hoe het zo ver heeft kunnen komen,en hoe het in nederland mogelijk is om zover af te zakken!

groetjes cindy

• Goh

Natuurlijk is het vervelend als het zover is dat iemand in grote problemen is gekomen, ongeacht de ‘schuldvraag’.

Niettemin mag soms best op de eigen verantwoordelijkheid gewezen worden. In berichten van probleem-hebbers zie je dat (te) weinig terug.

Je probleem aan de orde stellen en de daarbij behorende vragen is prima natuurlijk. Maar bij de analyse hoort ook: hoe heeft het zover kunnen komen, en daarbij eerlijk de zaken onder ogen te zien.

Is ook van belang om volgende/ nieuwe problemen te voorkomen.

Het wijzen naar de overheid hoort daar w.m.b niet bij. Er kunnen wel omstandigheden zijn waar de overheid een rol in heeft, maar zal niet de kern van het probleem bevatten. De overheid zijn wij allemaal overigens ;-)

Ik ken diverse mensen die elke keer weer opnieuw in de (financiële) problemen komen, dan is het van belang om eens goed naar je eigen gedrag te gaan kijken….

Groetjes Goh

• Nathal*e

Ik vind het goed dat Cindy dit aanstipt. Uiteraard zit er ook eigen verantwoording in. Maar, als je ziet hoe lang de wachtlijsten zijn bij schuldsaneringen. Kun je er volgens mij 2 conclusies uit maken.

1) dat er veel mensen teveel uitgeven dan eer binnenkomt

en 2…en deze vind ik wel een zorgelijke, en daarin zie ik wel een taak van de overheid.

Dat het heel moeilijk is om zelfstandig zonder hulp van buitenaf, te onderhandelen over schulden.

Het is nog wel mogelijk om 1 schuld zelfstandig af te handelen, verlies men overzicht.

En door het opstappelen vergroot de schuldsom.

Stel je hebt vier schulden, 1 bij een incassobureau a, 1 bij incasso b, 1 bij deurwaarder c, en 1 bij deurwaarder b.

Je hebt een x bedrag af te lossen, hoe los je dit op? Zonder dat je nog meer schulden gaat maken. Alle vier willen de volle pond.