Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Geldzorgen: Zo heb ik het opgelost.

• Jep46

Geldzorgen: Zo heb ik het opgelost.

2 jaar zeer, zeer zuinig geleefd.

Onderstaande punten hebben mij geholpen met het oplossen van mijn geldzorgen.

Geloof me, besparen kan ook erg leuk zijn, zeker als je ziet dat er meer centjes overblijven om schulden af te lossen.

Ik heb jarenlang echt iedere cent gespaard, alle kleine beetjes helpen.

Niet uitgaan en ook geen vakanties.

Let ook op kleine uitgave: reken nu eens niet wat dit per maand is, maar hoeveel is dit per jaar? of misschien per 5 jaar?

De allerbelangrijkste regel:

Noteer al je uitgave tot op de laatste cent, om een goed overzicht van je uitgave te krijgen.

Let wel: Echt iedere cent!

Dit heeft mij het meest geholpen.

Maak een budgetplan van je uitgave voor de komende maanden en hou je daar ook aan!

Weet wanneer je zaken moet betalen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Reserveer in je budgetplan wel ruimte voor extra uitgave zoals kleding, cadeautjes, dierenarts (ca 50-75 euro per maand)

Vergelijk met andere mensen of met bijvoorbeeld NIBUD site of je uitgaven passen bij je inkomen.

Ook is veel informatie te vinden op de consuminder.startpagina.nl www.prikpagina.nl/list.php?f=2384

Zijn je uitgave wel volgens de regel 50-30-20?

50% - van je inkomen uitgeven aan vaste lasten zoals: huur, energie, verzekeringen.

30% - van je inkomen uitgeven aan alle zaken die je wil zoals: auto, abonnementen, loterijen, uitgaan, kleding, extra uitgave enz.

20% - sparen.

Noteer ook al je aankopen bij de supermarkt en kijk of het bij een andere zaak goedkoper is.

Zijn deze aankopen nu echt wel nodig, zoals bijvoorbeeld snoep, snacks, limonade enz.?

Gebruik geen kant en klaar maaltijden, kook zelf.

Maak een boodschappenlijstje.

Ga naar de goedkopere supermarkten, de markt en let goed op de aanbiedingen.

Voor eten en drinken wordt gezegd dat voor de eerste persoon ca 40 euro per week nodig is en voor iedere persoon extra 10 euro per week erbij.

Het bedrag voor een persoon klopt aardig, ik heb gemiddeld 160 euro per maand uitgegeven (met kat)

Vraag zorgtoeslag en (eventueel) huursubsidie aan.

Let op dubbele verzekeringen.

Controleer je abonnementen, zijn deze echt nodig?

Let ook op uitgave aan loterijen.

Controleer je autoverzekering. Rij je bijvoorbeeld het aantal kilometers dat is verzekerd?

Als je verzekerd bent voor 20.000 km per jaar en rij jij maar 8.000 km per jaar dan kan je misschien een goedkopere verzekering afsluiten.

Controleer de rioolbelasting/waterzuivering van de gemeente omdat in sommige gemeentes per bewoner moet worden betaald en dit standaard op meer dan 1 persoon staat.

Als je goed oplet kan je echt veel besparen en sneller aflossen.

Ik ben nu uit de schulden, maar blijf op de centen letten en wil dit nooit meer meemaken.

Voel mij niet goed als ik in een winkel naar mijn idee teveel moet betalen.

Had buiten het vakantiegeld en belastingteruggaven nog wat meevallertjes en heb nu geld op de bank, dat is lang geleden.

Ik heb mezelf nu eindelijk ook iets nieuws gegund: Wat nieuwe kleding, een nieuwe 55 cm TV in de slaapkamer van minder dan 200 euro en van Airmiles een nieuwe telefoon voor in huis gekocht.

Blijf schrijven, schrijven en nog eens schrijven om te weten waar je geld naar toe gaat.

Ik wens iedereen heel veel succes,

Groetjes Jep

• Goh

Goed gesproken en gehandeld.

• marijke

goed van je Jep dat je het hier neergezet heb. Ik hoop dat er veel mensen jouw voorbeeld gaan volgen. Leven zonder schulden is zoveel fijner dan leven met schulden ……dat gun je iedereen.

gr.Diny

• Puckie

Hele goed tip hoor.

Alleen verkeren wij in zo'n toestand dat bijna alleen de huur al 40% van ons inkomen is en dan de rest van de vaste lasten nog. tja en huurtoeslag vergeet het maar. De oudste twee verdienen ook wat. Auto wil ik gewoon niet missen met een vader met kanker en een man waarvan het hart maar voor 1/3 nog werkt. Dat zou inhouden dat ik nergens meer met hem heen kan. dus ook niet eens meer naar familie of wat dan ook. Wij hebben waar we wonen geen vrienden en familie dus kan je nagaan wat een leventje je dan krijgt met thuis zitten.

Schuldsanering leuk, maar ook dan moeten zij inleven.

Eten? 40 euro en dan 10 per extra persoon? Wat eten jullie an eigenlijk? Elke dag uit een potje ofzo en geen vlees meer? Met een stukje vlees en verse groenten en brood voor zes mensen waarvan dus alle volwassen of pubers zit ik al bijna op die 10 euro en dan praat ik nog niet eens over de waspoeder en zo.

Volgens mij is de euro er ook schuld aan dat iedereen in de schulden komt, aanbiedingen lijken aanbiedingen maar je betaald je scheel als iets een euro is i.p.v. de gulden die ze er vroeger voor vroegen.

Sparen doen we niet. Aan het begin van de maand betaal ik alle rekeningen. Degene die halverwege de maand wat stuurd moet maar wachten tot er weer geld op de rekening staat. En wat er dan over blijft verdeel ik over de rest van de maand als leefgeld. is het op dan is het op en worden er nog restje en dergelijke gegeten.

De oudste twee veel kostgeld vragen gaat ook niet. Zij hebben ook niet zoveel te makken omdat ze ook beide naast hun school nog leren en daar dus ook zo'n 250 euro per maand kwijt voor zijn (de belasting houd daar bij de huurtoeslag geen rekening mee) en dan hebben ze ook nog een zorgverzekering (die mensen met weinig inkomen ook gaat nekken) en hun eigen mobiele abbonnement (zijn ze zelf verantwoordelijk voor hun belgedrag). Van het geld wat dan nog over is dragen ze ongeveer 25% af zodat ook zij nog af en toe uit kunnen.

Over een aantal maanden krijgen we als alles goed is een goedkopere woning, die ook weer veel kleiner word. Eigenlijk te klein voor zes personen een andere oplossing is er gewoon niet. Dus dan komt de ergenis nog wel te voorschijn met bijna geen eigen ruimte meer voor iedereen. Keuzes moet je maken en mijn hoop is er op gevestigd dat de beide oudsten straks een beter baan hebben en dan meer gaan verdienen en dan op zichzelf gaan wonen zodat ik wel huurtoeslag kan krijgen. Zodat ik dan hopelijk iets beter kan leven. En zelf niet mijn maaltijden oversla zodat de kids wel brood mee hebben naar school.

Op een sport zitten we geen een van allen. Mijn lichaam was dat vreselijk gewent dat ik veel sporte en dat takelt zo erg af doordat ik het niet meer doe dat ik steeds meer klachten krijg.

En wat ik ook heel erg vind dat mensen betaald krijgen voor hun kids zodat ze kunnen blijven werken maar als je de kids groter hebt je eigenlijk helemaal geen subsidies meer krijgt. Ik zoek me rot naar een baan maar kan niets krijgen, te oud, te weinig ervaring. Ja ik was een thuisblijfmoeder die voor haar kids heeft gezorgd. Had ik dus nooit moeten doen daar mag je de rest van je leven voor blijven boeten.

mijn mening is dan ook laat iemand thuis blijven voor de kids geef hem/haar ook een bedrag voor het opvang daarvoor en degene die weer aan het werk kunnen omdat de kids oud genoeg zijn (en veel geld kosten) ook weer een kans maken in de maatschappij.

Als ik van 75 euro in de week alles zou moeten doen dan zouden we alleen nog brood kunnen eten. Met een beetje melk. Hoe leg je godsnaam een stel pubers dat uit? Een vriendje meenemen nee dat doe je niet stel je voor dat je thuis komt en aan hem moet vragen zin in water? En verder niets.

Daarnaast hebben we ook nog een aantal huisdieren. Zeg maar gerust van alles twee, omdat we een samengesteld gezin zijn en elk al een hond en kat hadden. Die moeten ook eten hebben of moet ik voor hem maar gaan bedelen.

En misschien moeten de miniumlonen wel eens omhoog voor mensen die een gezin moet onderhouden. Want ben je eenmaal werkeloos en kan je via een uitzendburo aan de slag ja dan mag je blij zijn met het miniumloon. sorry dat ik zeg maar dan is vaak de bijstand nog beter. Kom je opeens onder een aantal dingen betalen mooi uit zoals afvastofheffing en waterzuiveringslasten. En vergeet het extraatje niet wat iemand dan kan krijgen voor uitjes en sporten. Nee als je net altijd boven die grens zit krijg je helemaal niets en ben je uiteindelijk veel meer geld kwijt. Het verschil is te klein voor mijn gevoel voor iemand die keihard werkt en iemand die in de bijstand zit. Miniumloon omhoog en bijstand gelijk wedden dat er ook meer mensen willen werken en er minder schulden ontstaan?

• Nicolle

Wij hebben het inderdaad ook niet breed zoals zovelen hier. En ja puckie ik ben het er ook niet mee eens dat je beter van de bijstand kan trekken dan te werken. Ik persoonlijk hou er zowiezo niet van (om van de bijstand te trekken). De minimum lonen moeten ook hoger of de bijstand lager 1 van de twee. Wij werken ons ook helemaal rot. Maar zoals het nu gaat, gaat het gelukkig steeds beter, zolang ik mijn baan maar hou. Verlies ik mijn baan dan zitten we weer opnieuw in de penarie.

Het enigste wat ik kan meegeven geloof niet in die mooie praatjes van financiele adviseurs. En het wordt ook veel te gemakkelijk gemaakt. Nu zitten we met een torenhoge hypotheekrente en wij kunnen niet oversluiten omdat we geregristreerd staan bij het BKR. En die toetsing komt ook nog een dat overheidinstellingen grove fouten hebben gemaakt waardoor ik 4 maanden geen inkomen heb gehad. Dus ook 4 maanden achterstand. Ik heb wel altijd zelf het heft in eigen handen gehouden door contact te blijven houden met de schuldeisers, ze voor zijn voordat hun contact met jou opnemen want dan ben je namelijk te laat en kan je vaak niet meer tot goede regelingen komen, dit heb ik gelukkig nooit zelf meegemaakt!!! Het is wel zo ik ben nu 30 en mijn streven is voordat wij aan kinderen beginnen om eerst schuldenvrij te zijn. Dit zal wel nog een paar jaar duren maar ik heb het er wel voor over. Zou het lukken het kinder verhaal dan lijkt me dat een goede stok achter de deur en ben je ook veel gemotiveerder omdat er aan het eind een leuke beloning aan vastzit. Ik moet ook eerlijk zijn, Schuldhulpverlening ik vind het heel goed dat ze er zijn, maar niet aan mij uitbesteed. Iemand die ken zit daar ook in en hun hebben niets anders dan problemen dan weer niet verzekerd dan is er weer een huur niet betaald. En dat er gezegd wordt er gebeurd je niets als je daarin zit. Is pure onzin, want die persoon lag dus alsnog bijna op straat. Als ik die persoon niet wakker had geschud en met de neus op de feiten gedrukt zou hebben. Zou dat gezin met een kind van 6 en de vrouw hoogzwanger op straat gestaan hebben. Nu is gelukkig alleen de energie afgesloten maar het dak boven hun hoofd is er gelukkig nog. Goed he bewindvoering. Vandaar dat ik het heft in eigen handen heb en wil houden. Het is wel een hoge stress factor dat geld voor iedereen. Ik ben niet heilig absoluut niet maar ik heb wel geleerd van de fouten die wij gemaakt hebben!!!!!!! Ik zeg altijd maar zo je bent nooit te oud om te leren.