Geldzorgen: Zo heb ik het opgelost.
2 jaar zeer, zeer zuinig geleefd.
Onderstaande punten hebben mij geholpen met het oplossen van mijn geldzorgen.
Geloof me, besparen kan ook erg leuk zijn, zeker als je ziet dat er meer centjes overblijven om schulden af te lossen.
Ik heb jarenlang echt iedere cent gespaard, alle kleine beetjes helpen.
Niet uitgaan en ook geen vakanties.
Let ook op kleine uitgave: reken nu eens niet wat dit per maand is, maar hoeveel is dit per jaar? of misschien per 5 jaar?
De allerbelangrijkste regel:
Noteer al je uitgave tot op de laatste cent, om een goed overzicht van je uitgave te krijgen.
Let wel: Echt iedere cent!
Dit heeft mij het meest geholpen.
Maak een budgetplan van je uitgave voor de komende maanden en hou je daar ook aan!
Weet wanneer je zaken moet betalen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Reserveer in je budgetplan wel ruimte voor extra uitgave zoals kleding, cadeautjes, dierenarts (ca 50-75 euro per maand)
Vergelijk met andere mensen of met bijvoorbeeld NIBUD site of je uitgaven passen bij je inkomen.
Ook is veel informatie te vinden op de consuminder.startpagina.nl www.prikpagina.nl/list.php?f=2384
Zijn je uitgave wel volgens de regel 50-30-20?
50% - van je inkomen uitgeven aan vaste lasten zoals: huur, energie, verzekeringen.
30% - van je inkomen uitgeven aan alle zaken die je wil zoals: auto, abonnementen, loterijen, uitgaan, kleding, extra uitgave enz.
20% - sparen.
Noteer ook al je aankopen bij de supermarkt en kijk of het bij een andere zaak goedkoper is.
Zijn deze aankopen nu echt wel nodig, zoals bijvoorbeeld snoep, snacks, limonade enz.?
Gebruik geen kant en klaar maaltijden, kook zelf.
Maak een boodschappenlijstje.
Ga naar de goedkopere supermarkten, de markt en let goed op de aanbiedingen.
Voor eten en drinken wordt gezegd dat voor de eerste persoon ca 40 euro per week nodig is en voor iedere persoon extra 10 euro per week erbij.
Het bedrag voor een persoon klopt aardig, ik heb gemiddeld 160 euro per maand uitgegeven (met kat)
Vraag zorgtoeslag en (eventueel) huursubsidie aan.
Let op dubbele verzekeringen.
Controleer je abonnementen, zijn deze echt nodig?
Let ook op uitgave aan loterijen.
Controleer je autoverzekering. Rij je bijvoorbeeld het aantal kilometers dat is verzekerd?
Als je verzekerd bent voor 20.000 km per jaar en rij jij maar 8.000 km per jaar dan kan je misschien een goedkopere verzekering afsluiten.
Controleer de rioolbelasting/waterzuivering van de gemeente omdat in sommige gemeentes per bewoner moet worden betaald en dit standaard op meer dan 1 persoon staat.
Als je goed oplet kan je echt veel besparen en sneller aflossen.
Ik ben nu uit de schulden, maar blijf op de centen letten en wil dit nooit meer meemaken.
Voel mij niet goed als ik in een winkel naar mijn idee teveel moet betalen.
Had buiten het vakantiegeld en belastingteruggaven nog wat meevallertjes en heb nu geld op de bank, dat is lang geleden.
Ik heb mezelf nu eindelijk ook iets nieuws gegund: Wat nieuwe kleding, een nieuwe 55 cm TV in de slaapkamer van minder dan 200 euro en van Airmiles een nieuwe telefoon voor in huis gekocht.
Blijf schrijven, schrijven en nog eens schrijven om te weten waar je geld naar toe gaat.
Ik wens iedereen heel veel succes,
Groetjes Jep