Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

schuldsanering

• Ronald Scheltens

wie kan mij informatie geven over schuldsanering of andere manieren om er van af te komen ,wij hebben door omstandigheden een schuld van 45.000 euro wij komen er zelf niet meer uit en lopen flink achter links en rechts ,nu wilde we deze stap gaan zetten ,maar hoe werkt het ? en helpen ze iedereen ?

• Lizzy

Ga naar het Algemeen Maatschappelijk Werk in je gemeente, of als je een uitkering hebt kan je je ook wenden tot de Sociale Dienst. Zij weten precies waar je terecht kunt voor schuldsanering en welke wegen je moet bewandelen. Ga niet in zee met een particulier bureau!! In principe helpen ze iedereen, maar hou rekening met (afhankelijk van waar je woont) een flinke wachtlijst. En het is een kwestie van een lange adem hebben. Je moet al jullie financiele gegevens overleggen (maak alvast kopieen van inkomstenverklaringen, belastingpapieren, schulden etc.). Probeer alvast zelf een inkomsten/uitgaven kasboek te maken. Kijk wat je kan schrappen aan abonnementen, overbodige uitgaven etc. Want als jullie voor deze weg kiezen, dan moet je het minimaal drie jaar doen met een leefgeld op minimumniveau. Waar alles van betaald moet worden. Dus ook als je een auto hebt, moet die weg. Je mag niks meer op afbetaling kopen. Creditcards weg. Geen spaarrekening. Alle extra's gaan naar de schuldeisers, dus ook bijv. vakantiegeld en extra inkomsten. Het is afzien, maar na die paar jaar ben je van je schulden af. En echt, iedereen kan van een minimaal budget rondkomen. Het is kiezen of delen. Of de last van al die schulden voor ik weet niet hoelang en de stress van de achterstand en aflossingen, of even doorbijten en met een schone lei beginnen. Succes!

• Ronald Scheltens

dank je wel ,ik begrijp dat je er zelf ook inzit ?

wij hebben geen uitkering ,maar allebei een baan , we leven nu van nog geen 50 euro per week met zijn 3 en waarvan de laatse week niks en we dus aan moeten kloppen bij ouders e.d we hebben al op heel veel bezuinigd ,het engiste wat er nog is is internet .auto is noodzakkelijk voor werk .

maar die stap nemen is zo groot ,we hadden geprobeerd of het overgenomen kon worden en dan aan 1 iemand betalen .maar nu hebben we er ook een bkr reg bij gekregen ,maar dit sloopt zeg

• Lizzy

Ja, ik zit zelf ook in de schuldsanering via de Gemeentelijke Sociale Dienst. Nog steeds in de orientatiefase (twee jaar geleden aangemeld), maar 1 juli gaat het hopelijk “echt” in en weet ik of het de minnelijke weg wordt of de WSNP. In deze tijd moet je je al houden aan de verplichtingen van de schuldhulpverlening maar je hoeft je schulden niet meer af te lossen. Wel je inkomsten en uitgaven goed bijhouden, alles opzeggen wat niet nodig is of bijv. een goedkoper telefonie/internet abonnement nemen. Ik heb een leefgeld van 75 euro per maand (alleenstaande ouder met 1 kind), en het idiote is dat ik nu beter rondkom dan ooit. Deels omdat ik de schuldaflossingen niet meer hoef te betalen, deels omdat ik nu beter met mijn geld kan omgaan. Plus weet waar je extra's vandaan kan halen die weinig tot niets kosten. Als jullie je auto trouwens echt nodig hebben voor werk, zou je die mogen houden mits je dat kan aantonen. En dan nog zijn er voorwaarden aan verbonden: auto mag niet jonger zijn dan 8 jaar o.i.d. Het fijne weet ik er niet van, ik heb mijn derdehands autootje moeten verkopen helaas en iedere schuldhulpinstantie heeft haar eigen regels. Maar als je er zo diep in zit als jullie zou ik morgen onmiddellijk erachteraan gaan. Het is nooit te laat om hulp te zoeken en je hoeft je er ook niet voor te schamen. Zit je eenmaal in het schuldsaneringstraject, kunnen schuldeisers ook geen beslag leggen of wat dan ook. Het geeft een boel rust!

• Streepje

Leuk toch, al die reclames over geld lenen. Koop nu betaal later.

Rente, maar 2,3% (wel per maand).

Hoeveel mensen zullen er nog in trappen?

• Ronald Scheltens

ja enig :? begrijp niet wat je hiermee bedoelt hoor ,want dat is wel het laatse waardoor wij in de shit zitten

• Lizzy

Renske, wat ga je nou doen om uit de problemen te komen?

• Streepje

Je begrijpt niet wat ik hiermee bedoel? Zal ik je vertellen.

Door alle reclames op tv, radio, dag- en weekbladen e.d. wordt het de mensen zo makkelijk gemaakt om maar geld te lenen (= schulden maken). De ellende komt later pas, maar daar hebben de geldverstrekkers niets mee te maken. Juist aan jouw schulden verdienen ze het meest.

En dat jij nou in de ellende zit, de rest kan je zelf wel bedenken want dat maak je nu zelf mee.

• Ronald Scheltens

oh sorry meid ,vergat op plaatsen te drukken daarnet had al een verhaal terug getypt ;)

wij willen dus morgen gaan bellen naar de stadsbank voor hulp

maar wat ik daarnet vroeg maar niet plaatste ,is dat 75 euro per maand ?

en heeft het allemaal 2 jaar geduurd voor dat er eindelijk wat afbetaald werd ?

• Ronald Scheltens

nee begrijp je zeker niet ,althans ik begrijp wat je bedoelt met het feit dat iedereen lekker gemaakt word met al die reclame,s en daar door in de problemen komen .

maar wat ik daar mee van doen heb begrijp ik niet ,want wij zitten niet daardoor in de problemen