Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Waarin

• guppy06

Misschien een rare vraag. Maar ik ben me nog aan het verdiepen in de verschillende regelingen. Mijn aanvraag is pas weg.

Maar waar zitten jullie liever in in de minnelijke schikking of in de wsnp en waarom.

guppy

• beachy

Ik zit momenteel in de WSNP, omdat het minnelijk traject niet doorging. Maar voor zover ik heb begrepen van de schuldhulpverlener van de gemeente, was ik beter afgeweest met het minnelijk traject, omdat zij wat coulanter zijn.

Nu heb ik het ook helemaal getroffen met mijn bewindvoerder. Te laat overmaken van geld, post kwam altijd te laat of niet, verkeerde berekeningen van het vrij te laten bedrag, bijna niet te bereiken enz. Dus wat dat betreft had ik liever de minnelijke regeling gehad.

• guppy06

Ja dat van die bewindvoerder dat lees ik overal. Het is maar zelden dat het met een bv goed loopt.

Ik moet mijn eerste gesprek nog hebben en vind het heel spannend. Zie er als een berg tegenop. Heb dat volgende week. Ik hoop dat ik in het minnelijke traject kan komen. Maar er is mij al gezegd dat ik daar niet op moet rekenen

guppy

• Lizzy

Iedereen die schuldhulpverlening aanvraagt gaat eerst het minnelijk traject in. Pas als een van de schuldeisers niet akkoord gaat met het aflossingsvoorstel of als je schulden te hoog zijn kan er bij de rechter een aanvraag gedaan worden voor de WSNP. De minnelijke weg is natuurlijk te verkiezen boven de wettelijke weg. De minnelijke weg is coulanter, je hebt meer vrijheid. Bij de wettelijke weg krijg je een bewindvoerder die bijvoorbeeld je post ontvangt en openmaakt. Bovendien wordt in de WSNP je naam overal bekendgemaakt zoals in de Staatscourant. Iedereen weet dan dat je in de schuldhulpverlening zit. De termijn is voor beide wegen gelijk. Na drie tot vijf jaar krijg je een schone lei. Dus ja, minnelijk is te verkiezen boven wettelijk maar je hebt feitelijk zelf niets te kiezen. Het hangt van je schulden af en je schuldeisers.