hallo allemaal,

via nooitmeerrood.nl ben ik hier terecht gekomen. ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen. wij (mijn vriend en ik) hebben zelf ook de nodige geldzorgen. we redden het nog wel, maar moeten wel iedere keer oppassen met wat we doen met ons geld. en nee, we verdienen niet slecht, behoren tot de zogeheten middenmoot. en daar begonnen ook meteen onze geldzorgen… door allerlei privéperikelen (vriend gescheiden, mag van ex geen contact met kind) advocaat nodig gehad. en omdat je dan net boven een bepaalde grens zit met je inkomsten, krijg je geen toevoeging en moet je de hele rekening zelf ophoesten. tja, dat liep op tot een flink bedrag. gelukkig is de rekening achteraf nog eens herzien en hoeven wij niet zoveel te betalen als we dachten. maar toch nog een flinke smak, verdeeld over ca. 2 jaar. en dan nog een fijne studieschuld erbij…. ik probeerde altijd wel zoveel mogelijk te besparen op het huishouden, alle abonnementen (waren er al niet veel) de deur uit, zuinig met water en stroom, geen overdreven dure cadeautjes op verjaardagen. maar de echt goede handvatten cq. eyeopeners kreeg ik door het bespaardagboek van Marieke Henselmans. inmiddels hebben we onze zeer overjarige auto die op gas reed de deur uitgedaan. kostte meer dan 200 euro in de maand aan belasting en dat loont zich niet echt als je amper 100 kilometer in de maand rijdt. nu kleinere en goedkopere auto op benzine gekocht met geld geleend van de familie. ondertussen proberen zoveel mogelijk op de fiets te doen. we hebben ook overwogen helemaal zonder auto te leven, maar dat lukt helaas niet. we komen hoofdzakelijk bij de lidl voor de boodschappen en het is gewoon een sport geworden om van het weekbudget over te houden. we houden voorlopig de moed erin. heel langzaam zien we onszelf vooruitgaan, wordt de schuldenlast minder. we weten dat er mensen zijn die er veel slechter voor staan, dat er achter veel deuren veel “geld”leed schuilgaat. wij hebben even getwijfeld of we een lening moesten aangaan voor de auto. gelukkig niet gedaan. je hoort er veel ellende over. begrijp ook nog steeds niet dat leningen in spotjes worden aangeprezen als een soort van feestje voor jezelf. ook spotjes waarin zelfgebakken koekjes in de vuilnisemmer belanden om vervolgens een duur pak koekjes tevoorschijn te toveren kunnen mijn begrip niet krijgen. zonde van de verspilling. ons streven is om niets te verpillen, zo veel mogelijk te besparen, veel te genieten en ons niet gek te laten maken door geldzorgen. we hebben wel geleerd niet onze kop in het zand te moeten steken voor geldzorgen, niet te moeten schromen om geld te lenen bij familie (zij het beperkt, want ook deze lening moet je terugbetalen uiteraard!). en hoofddoel is om zo (voor)spoedig mogelijk uit de geldzorgen te zijn. geduld blijft daarbij een schone zaak….