Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Schuldhulp en werken

• Felicia

Wanneer je in een minnelijk traject zit, of in de WSNP, ben je dan verplicht om fulltime te gaan werken? Ik kan hoogstwaarschijnlijnlijk in januari aan de slag bij een leuk bedrijf voor 24 uren per week. Er is hier wel toekomstperspectief, maar het eerste jaars zal ik gewoon24 uur werken. Kan de Kredietbank mij verplichten om een anderebaan te zoeken voor 40 uur?

• Felicia

Wanneer je in een minnelijk traject zit, of in de WSNP, ben je dan verplicht om fulltime te gaan werken? Ik kan

hoogstwaarschijnlijk in januari aan de slag bij een leuk bedrijf voor 24 uren per week. Er is hier wel toekomstperspectief, maar het eerste jaar zal ik gewoon 24

uur werken. Kan de Kredietbank mij verplichten om een andere baan te zoeken voor 40 uur?Ik ben uiterraard bereid om fulltime te gaan werken, maatr deze baan biedt tiekomtspersopectoef, ook na drie jaar. Vanwege de flexibele tijden en dagen dat ik ingezet moet worden, is het lastig om iets erbij te zoeken om zo 40 uren volte maken. Iemand enig idee?

• GJ

Als je in een minnelijk traject of WSNP zit, kun je niet verplicht worden om meer te werken. Meer werken heeft echter wel gevolgen, er mag beslag worden gelegd op je inkomsten tot 90% van het bijstandsinkomen in jouw situatie.

Is het minnelijk traject of WSNP al definitief, dan zul je sneller dan 3 jaar uit de schuldsanering zijn.

Zijn de besprekingen met je schuldeisers nog niet afgerond dan kan het zijn dat je door je hogere inkomen ook meer moet betalen!

Indien dit mogelijk is kun je beter deze baan aanvaarden zodra er een deal met je schuldeisers is getroffen. Geef daarna wel door dat je meer inkomen hebt anders krijg je er problemen mee.

Sucses

• Felicia

Hoi GJ, bedankt. Het was mij wel bekend dat hoe meer je verdient, hoe meer je aflost, maar het ging mij meer om baan die in het vooruitzicht ligt. Ik was een beetje bang dat ze mij zouden verplichten deze baan af te wijzen, puur en enkel omdat ik hier niet fulltime aan de slag kan. Aanstaande vrijdag om 11 uur heb ik dan eindelijk een afspraak voor budgetbeheer. ik heb net alle papieren ingevuld en en de overeenkomst ondertekend. Het is toch wel vrij snel gegaan allemaal. In oktober heb ik een eerste verzoek ingediend en nu gaa het dan eindelijk gebeuren.

Nogmaals bedankt voor je reactie.

• martine

ze nemen met 24 uur geen genoegen,ze kunnen je wel verplichten te zoeken naar meer werk als je in de wsnp zit tenzij de rechter anders beslist

• Felicia

Ok, maar ik ben dus voor 50% afgekeurd, en kan dus voor 50% werken, dat komt neer op zo een 20-24 uren per week. Een rechter kan toch niet de UWV-arts dwingen om mij 100% goed te keuren? Of wel? Ik heb in de overeenkomst bij artikel 4.4 gelezen dat de schuldenaar verplicht is al hetgeen te doen het huidige inkomen te behouden, al dan niet te verbeteren, tenzij dit naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet van de schuldenaar kan worden gevergd.

Ik wil heus wel werken alleen ik kan het niet aan om 40 uur per week te werken. Het is niet de bedoeling dat mijn hele schuldhulpvraag dan in het water valt, omdat ik zoek ben en dat ik dan maar moet terugkomen wanneer ik 100% ben goedgekeurd.

Martine, bedankt voor je reactie.

• martine

das wat anders,maar volgens mij gaan ze wel alles controleren bij de uwv

• GJ

Ik heb nog een voor Felicia navraag gedaan bij een curator van een groot advocatenkantoor.

De rechter doet uitspraak naar de financiele situatie op dat moment.

Er geldt voor de WSNP een verplichting om maximaal mee te werken om zo veel mogelijk schuld af te lossen.

De curator heeft info over het aantal arbeidsuren dat jij moet werken, ongeacht of je een baan kunt vinden.Stel 36 uur.

Daarbij wordt rekening gehouden met je gezinssituatie.

Dan wordt het ingewikkeld:

Stel je krijgt een baan voor 24 uur met de mogelijkheid om die uit te breiden tot 36 uur. Je hebt een jaar lang die baan voor deze 24uren dan zou je daarnaast allerlei uitzendwerk moeten doen om aan die 36 uur te komen.Als dat je uitbreiding naar een vaste baan belemmert, kan er een reden zijn om dat niet te doen.

In al deze gevallen, ga in overleg met je curator en laat schriftelijk bevestigen wat de afspraken zijn met de rechter.

In jouw situatie: je hebt een UWV uitkering, laat de curator schriftelijk bevestigen welke afspraak met de rechtbank is gemaakt over je arbeidsuren, dat bv 24 uur voldoende is.

Als je arbeidskontrakt afloopt, meldt dit onmiddelijk aan de curator en laat je WSNP bijdrage aanpassen.

groet

GJ

• Felicia

Martine en GJ, bedankt voor jullie berichtjes en voor het uitzoeken van dingen. Ik wens jullie ook hele veel succes verder.

Groeten van Felicia