Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Depressie

• Dave

7 jaar geleden ben ik met mijn ex-vriendin een behoorlijke lening aangegaan om de inboedel te kunnen bekostigen. Ik was naïef en had absoluut geen idee wat de gevolgen waren bij het aangaan van een lening. Het was financieel allemaal zo geregeld dat zij de hypotheek betaalde en ik de lening (met daaraan gekoppeld een aandelenpakket). Nadat de relatie werd verbroken begon de ellende pas……Mijn ex ontkende ook maar enigzins aansprakelijk te zijn voor de lening en negeerde mijn voorstellen dan ook volkomen. Later werd er een rechtszaak aangespannen, en op geheel onverklaarbare wijze werd ik in het ongelijk gesteld door de rechter omdat mijn eis “onvoldoende was aangedragen”.

Ik ben verder in verweer gegaan en heb ongelofelijk veel advocaatkosten moeten maken aangezien mijn inkomen te hoog was om aanspraak te maken voor een advocaat van onvermogen. Op dat moment val je al in een diep gat…….je wil je recht behalen, maar aangezien er een enorme last in mijn schoenen was geschoven kon ik het niet meer bekostigen en moest ik er maar mee leren leven. De bank bleef beweren dat mijn ex 2e kredietnemer was en ook zou blijven totdat de lening was afgelost, en de rechter gaf mij de opdracht mevrouw te ontslaan in haar aansprakelijkheid als 2e kredietnemer. Ik heb destijds pogingen ondernomen maar de bank blijft het recht behouden wie er uiteindelijk aansprakelijk is voor de lening (logisch ook, maar hoe krom kunnen de regels zijn hier in Nederland).

Aangezien de lening boven mijn vermogen lag kon ik de maandelijkse verplichtingen niet meer nakomen, waardoor mijn ex een brief in de bus kreeg van de bank dat er inmiddels een achterstand was opgelopen in de betalingsverplichting. Mijn ex heeft daarna op eigen initiatief een groot bedrag overgemaakt aan de bank en mij via haar advocaat een eis gesteld dat ik het bedrag binnen 7 dagen aan haar moest overmaken. Natuurlijk was dat voor mij onmogelijk en heb ik keurig een voorstel geplaatst bij haar advocaat om dit bedrag in termijnen terug te betalen. Ik kreeg geen direct antwoord maar een brief van de rechtbank dat er een kortgeding was aangespannen. Aangezien ik niet in persoon mag verschijnen maar alleen “mijn” advocaat werd mij opnieuw verplicht gesteld een advocaat te nemen. Maar daar gaan we weer…..aangezien ik een te hoog inkomen heb en dus zelf de advocaat moet gaan bekostigen verlies ik gewoonweg de zaak omdat mijn maandelijkse lasten inmiddels hoger zijn dan mijn inkomen.

Morgen ga ik (na een strijd van 5 jaar) schuldhulp aanvragen. Ik had het al veel eerder moeten doen maar ja…..ik kan nu eenmaal niet tegen onrechtvaardigheid en was destijds de strijd aangegaan. Ik raakte pas geleden door alle ellende in een depressie en dat was voor mij de druppel.

Ik moet nog veel regelen…..ik zie er compleet tegenop want als je eenmaal in een depressie zit zie je overal tegenop. Het laatste stukje energie wat ik nog heb gebruik ik hiervoor…….hopelijk is het genoeg om mijn zaakjes op orde te stellen!!

• Felicia

Beste Dave,

Ik vind het echt heel vervelend voor je, dat dingen op deze manier zijn gegaan. Onrechtvaardigeheid is iets waar je heel machteloos van wordt. Misschien helpt dit:

Je zit nu in een diep dal en er zijn waarschijnlijk momenten waarop je het even niet meer ziet zitten. Maar ook aan deze nare situatie komt een eind. Over een paar jaar, (het lijkt ontzettend lang) kun jij met opgeheven hoofd het leven weer tegemoet treden en heb jij helemaal een schone lei. Doordat je een schuldhulpvraag hebt ingeidend, laat je zien dat je ontzettend moedig bent en jezelf de moeite waard vindt. Het enige dat ik je kan adviseren, is vol te houden en je dromen niet op te geven. Bij mijn zijn het mooie reisjes maken. Ik zit sinds kort in het schulhulptraject en wanneer ik het even niet zie zitten, ga ik naar een reisburo, een reisgids halen van en mooi tropisch paradijs, waar ik later, wanneer dit traject voorbij is, heen ga, van mijn eigen gespaarde centjes. En dan voel ik mij beter, door dat vooruitzicht. Misschien heb jij zo ook dingen die jij moed en hoop geven.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad. Als je vragen hebt, of gewoon even je ei kwijt wilt, kun je mailen, spinifexa@hotmail.com.

Zet 'm op Dave.

Groeten van Felicia