Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

leaseauto probleem

• DodgeCRD

Hallo,

Dit is mijn eerste topic en ik ben op zoek naar mensen die ondanks hun toelating bij een instantie, toch een leaseauto bezitten.

Ik heb een leaseauto ivm met mijn functie als account manager, ook wel vertegenwoordiger genoemd. Enja,.. ook wij (vrouw en 2 kinderen) zijn beland in een situatie dat financieel niet meer draaglijk is.

Dus,.. wie krijgt er hulp en bezit een leaseauto???

Over mijn privé situatie ga ik verder niet inhoudelijk op in, maar onze eerste afspraak met St. Kwadraad (hulpinstantie), was zeer positief te noemen. Positief omdat onze ego eigenlijk al jarenlang niet nodig was geweest. Wij hadden jarenlang het idee dat we niet geholpen zouden worden gezien mijn functie.

Maargoed,.. wat mij ontzettend teleursteld is dat de vrouw die ons helpt, aangaf dat er sinds een jaar steeds meer gezinnen hierin terechtkomen met een normaal gesproken redelijk inkomen. Mensen die mede door de nieuwe wetswijzigingen niet meer zelfstandig uit hun schulden kunnen komen en waarbij dus gezinnen die er niet op voorbereid zijn alleen maar dieper naar de afgrond zakken. En helaas zijn wij zo`n gezin.

Realistische voorbeelden van de laatste jaren waardoor het bij ons fout is gegaan;

- Rente aftrek op schulden (zonder waarschuwing niet meer toepasbaar)

- Euro invoering (levensonderhoud verdubbeld)

- Ziektekosten verzekering (persoonlijke situatie 140% gestegen)

Voor de mensen die meteen in de aanval gaan op mijn bovenstaande kritieken,.. bespaar je de moeite!!! Leef je eerst eens in !!!

Wij konden jaren geleden goed in een huurhuis rondkomen ondanks de schuld die we hadden, maar toen het kabinet de rente aftrek op schulden liet verdwijnen voor mensen die geen eigen huis hebben, toen brak toch eigenlijk wel de klomp bij ons.

Voor de goede orde, wij hadden een goed vooruitzicht. Met de tijd wilde we een koophuis om de belastingtechnische voordelen mee te pikken. Dat zag er allemaal rooskleurig uit totdat het kabinet met deze regelgeving kwam. Voor ons een regelrechte tegenslag, omdat we het jaarlijkse bedrag ingecalculeerd hadden én gebruikte voor de aflossing van onze schuld.

Worden de rijken dan toch écht alleen maar rijker en moeten de armen alleen maar boeten. Ik wil niet zeggen dat mensen met een koophuis per definitie rijk zijn, maar zij kunnen nog steeds veel aftrekken.

De €. Voor wie nog steeds zegt dat het weinig tot niets uitmaakt ten aanzien van de vertrouwde gulden, moet zich nodig na laten kijken bij een goede dierenarts.

Wie een paar jaar geleden (de gulden tijd) een volkoren brood voor fl. 3,41 kocht, lachtte de bakker uit en keerde om. Nu is het de normaalste zaak van de wereld. En dan heb ik nog geens eens over groente en fruit en simpelweg een fles cola. Mac Donald`s,.. ook zo`n voorbeeld. Niet dat we daar regelmatig komen, want dat kunnen we (helaas voor de kids) simpelweg niet. Een simpele hamburger was in de in de gulden aanbieding fl. 1,00. Nu met een spetterende radio en televisie aanbieding maar liefst € 1,00. Dat noem ik inderdaad een euroKnaller.

Ziektekosten,.. ja wat moet ik daar op zeggen.

Als je terecht bent gekomen in een situatie waarin het financieel moeilijk wordt, dan komt er ook nog eens een (meer dan) verdubbeling van de ziektekosten elke maand als factuur op de mat vallen. Dat helpt natuurlijk ook niet.

• Jep46

Hallo DodgeCRD,

Tja, ook ik ben in de jaren 2002-2003 een beetje in die valkuil terechtgekomen.

Ik ben een alleenstaande vrouw en had een (naar mijn idee) leuk salaris.

Werkte ook vaak nog wat over, dus aan geld geen gebrek.

In 2002 had ik een andere auto nodig en heb toen een nieuwe (maar wel kleine) auto gekocht.

Ook had mijn bank het begeven, dus ook een nieuwe bank.

Ik sliep nog steeds op een oud bed dat ik na mijn scheiding van een tante had gekregen, dus ook een (zeer goed) nieuw bed gekocht.

In die jaren ging ik ook vaak uit, dus iedere week nieuwe kleding.

Jullie begrijpen het dus, ik had geld geleend.

Iets minder dan 40% van mijn bruto jaarsalaris.

Met mijn salaris beslist geen probleem, dacht ik.

En toen….. begin 2003 werd ik ziek, och dat gaat wel weer over dacht ik.

Mooi niet.

Eind 2003 werd ik wakker geschud.

Als ik ziek zou blijven dan ga ik de WAO in en heb ik minder inkomen.

Ja dus…in 2004 gedeeltelijk afgekeurd en in 2005 volledig.

De eerste 2 jaar ziek werd er 100% uitbetaald en dat is mijn geluk geweest.

Had nog even een volledig salaris en heb toen echt iedere (euro)cent omgekeerd.

De dure lening heb ik omgezet in een 2e hypotheek, ja ik heb een koopflatje.

Maar de rente kon ik niet aftrekken omdat ik het geld had gebruikt voor consumptiegoederen.

Dus wat jij schrijft klopt niet helemaal.

Ik kan je vertellen dat er toch heel veel kan worden bespaard.

Door al je uitgaven op papier te zetten krijg je inzicht in je financiën en dat is het allerbelangrijkste.

Ga naar de goedkopere supermarkten, een lekker brood kost echt geen 2 euro.

Controleer al je abonnementen, verzekeringen enz. zijn deze echt nodig?

Maar neem geen onnodig risico.

Vraag je bij iedere uitgave af of dit echt nodig is.

Ik heb ca 2 jaar alleen het allernoodzakelijkste gekocht (eten) en dan ook nog in de goedkope winkels.

Binnen 2 jaar was alles afbetaald en dat was op het moment dat ik volledig werd afgekeurd dus ook een aanmerkelijk lager inkomen had.

Ook nu blijf ik op de centjes letten en kan daardoor goed rondkomen van mijn uitkering.

Echt… ook mensen met een leuk inkomen kunnen in de problemen komen, daar is echt niet veel voor nodig, denk ook maar aan ontslag of ziekte.

Heel veel sterkte en succes gewenst.

Groetjes Jep

• DodgeCRD

Ik begrijp je verhaal en het is voor jou gelukkig een succes geworden.

Voor wat betreft de rente aftrek met een koopwoning,.. natuurlijk wordt er onderscheid gemaakt in consumptiegoederen en goederen ten aankoop van het huis, maar als je je goed laat voorlichten door een adviseur die alle zijwegen van de snelweg kent, kom je al een heel eind en valt er voor mensen met een koopwoning heel veel voordeel te halen bij onze belastingdienst. Dat geldt ook als men in het bezit is van een leaseauto.

Het boodschappen doen is voor ons al jaren een noodzakelijke sport om de goedkopere supermarkten te bezoeken. De luxe winkels zoals AH, bezoeken wij alleen als we gaan “hamsteren” en het voorbeeld met de volkoren brood,.. daarmee wil ik alleen maar mee aangeven, dat de prijzen praktisch zijn verdubbeld.

Dan maar een ander voorbeeld: Jaren geleden kwam ik regelmatig bij een snackbar. Zeker als ik later thuis kwam door files was dit een optie. Een patatje mayo koste vijf jaar geleden nog fl. 1,50 en een kroket fl. 1,25. Vandaag de dag betaal je voor patatje mayo € 1,40 en voor dezelfde kroket € 1,10.

Kijk, je kan me veel wijs maken én ik kan ook nog begrip tonen voor de aardappelboeren die door hevige regenval een oogst moeten missen, maar wat ik écht niet kan én wil begrijpen, is dat dit nodig is. Na een mislukte oogst stijgen de prijzen, maar zakt de prijs weleens gigantisch naar beneden als ze wél een goede oogst hebben? Antwoord is nee.

Als mijn salaris procentueel zo snel zou stijgen als een kroket, patatje, volkoren brood, zak aardappelen of een kilo spercieboontjes,.. nou dan hoor of zie je mij niet klagen hier. Mij gaat het er gwoon om, dat het een feit is dat alles gigantisch duur is geworden door de euro en ik en vele anderen, zo ook de Italianen, kunnen er niets aan doen.

Wij kunnen niets meer bezuinigen. Spaarlampen en de grote stroomverbruikers zoals de droger, ná 23:00 aanzetten hebben niets maar dan ook niets geholpen. In principe natuurlijk wel, maar doordat de prijzen ook weer gigantisch zijn gestegen, ga ik er in euro`s niet op vooruit.

Abonnementen zoals internet en telefoon worden vergoed door m`n werkgever, dus zulke kosten heb ik geeneens.

Verzekeringen laat ik elk jaar bekijken door de adviseur en jaarlijks veranderen wij dus ook van verzekeringen. Elk jaar weer dé goedkoopste. En inderdaad, veel mensen weten dat niet, maar maak gebruik van die gratis adviseurs.

Bedankt voor je reactie.

• Jep46

Hallo Dodge,

Wat de prijzen betreft ben ik en vele anderen het met jou eens.

De regering blijft zeggen dat het niet zo is, maar veel producten zijn inderdaad erg duur geworden na invoering van de euro.

Mijn idee is nog steeds dat sommige winkeliers alleen het valutateken hebben gewijzigd van gulden naar euro.

Ook is het waar dat huiseigenaren in het voordeel zijn bij het afsluiten van een lening.

Bij een 2e hypotheek betaal je veel minder rente en kan je dus veel sneller je schuld aflossen.

Tevens hebben huiseigenaren, afhankelijk van de rentevaste periode, jarenlang geen last van huurverhoging en dat kan aardig veel geld besparen.

Daar tegenover staat dat je wel zelf al het onderhoud moet betalen en schilders e.d. weten ook de prijzen wel.

Ik wens jou het allerbeste en hoop dat je snel uit te schulden kan komen.

Vriendelijke groet,

Jep46

• Erika

Als je kijkt naar de inflatiettendens, zou je zien dat we nu op hetzelfde inflatieniveau zitten als dat we met de gulden zouden zijn.

Een McDonalds burger voor f 1,-? misschien in 1990.

Ik wens je veel sterkte met je situatie, maar eerlijk gezegd vondt ik na inleving nog steeds dat er gewoon te weinig aandacht is besteed aan budgettering.