Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Ik weet het niet meer!

• Marielle

drie jaar geleden hebben mijn vriend en ik een recreatiewoning gekocht. Dom dom! Omdat we wilde samenwonen maar al 5 jaar wachtte op een huis.

Het park werd ontruimd en moesten dus ons huisje verkopen tegen een veel te lage prijs. waardoor we dus een gat van 15000,- moesten opvullen met een DK. Dit hebben wij bij de rabobnk gedaan. Eindelijk kregen we een huurhuis toegewezen, maar we hadden geen koelkast en kookgelegenheid. dat hebben we op afbetaling gedaan bij Otto en Neckermann… Nog dommer! Dat is uiteindelijk veel te veel geworden omdat we nu 360,- af meoten betalen per maand. Ondertussen ben ik voor de makkelijkheid ook maar even zwanger geraakt. (van een prachtige dochter)

Omdat we niet meer rond konden komen zijn we ook nog bij familie gaan lenen, en staan op 3 rekeningen 1000,- rood….

Al met al een schuld van 22000,- (pff wat een bedrag voor twee mensen van 26 jaar)

Nu heb ik dus wat vragen:

1. Wat zijn de voorwaarden om in de wsnp te komen.

2. Kom ik dan ook in de krant

3. Wij hebben nu een vrij luxe koelkast (met koudwaterreservoir) Gaan ze die verkopen? en moeten we een andere weer kopen?

4. We hebben ook een computer, wat gebeurd daarmee? en playstaion voor mijn dochter. (heb ik gratis gehad)

5.Ik werk nu niet. Kan trouwens ook niets vinden. Sta al ingeschreven bij cwi.

moet ik gaan werken om in aanmerking te komen voor wsnp.

6. DE BELANGRIJKSTE:

Hoe overtuig ik mijn vriend er van we nu echt hulp nodig hebben! Hij blijft iedere maand maar lenen bij zijn ouders. Ik wil dat niet meer!

heel arg bedankt al vast!

• Lizzy

Dat is inderdaad een grote schuld… Schuldhulpverlening is dan de enige weg om er op korte termijn af te komen. Meld je eerst aan bij de schuldhulpverlenende instantie in jouw woonplaats. Zorg dat je alle papieren klaar hebt liggen over je schulden en dat je een overzicht hebt van inkomsten, uitgaven en schulden. Maar je komt niet automatisch in de WSNP. Eerst moet je de minnelijke weg bewandelen, pas als een van de schuldeisers niet akkoord gaat kan je een aanvraag indienen bij de rechter voor de WSNP. Het verschil is dat in de minnelijke weg meer mag houden, zoals vakantiegeld, belastingteruggave en heffingskortingen. In de WSNP krijg je een bewindvoerder toegewezen, krijg je een postblokkade en zal je bepaalde dingen moeten verkopen. Koelkast mag je houden, net als computer. Auto alleen als je kan aantonen dat die noodzakelijk is voor werk of gezondheid. Gedurende drie jaar moet je alles opzij leggen en krijg je een wekelijks leefgeld (2 volwassenen en 1 kind zal zo'n 75 euro per week zijn). Alle overbodige zaken (abonnementen etc.) moet je opzeggen. Je mag geen nieuwe schulden meer maken. Je komt in de krant te staan inderdaad. De bewindvoerder kan je verplichten om een baan te zoeken. Het is geen makkelijke weg, maar na drie jaar wordt de rest van je schuld kwijtgescholden en kan je opnieuw beginnen! Anders blijf je met die schulden zitten en gaat het van kwaad tot erger. Zou je vriend willen dat jullie dochter daar ook mee blijft zitten? Stel je voor dat jullie het huis uitgezet worden? Als de schuld nog hoger wordt, wordt de schuldhulpverlening ook moeilijker. Goed van je dat je er iets aan wil doen! Maak gewoon snel een afspraak en ga ervoor!

• Marielle

kom je bij de minnelijke weg ook in de krant?

• Lizzy

Nee. Maar waarom zou je daar zo mee zitten? Het is een kleine aankondiging die wellicht niemand leest en bovendien, als je voor schuldhulpverlening gaat is het hoe dan ook belangrijk dat je open en eerlijk bent naar iedereen toe, zodat mensen je kunnen helpen en begrijpen waarom je zuinig aan moet doen met geld. Schaamte overwinnen, want je hoeft je niet te schamen! Iedereen om mij heen weet dat ik in de schuldhulp zit en zodoende krijg ik ook nog wel eens wat dingen. En ze vinden het hartstikke goed van me. Maar goed, het minnelijk traject is wel te verkiezen boven het wettelijk traject. Helaas, als er ook maar een schuldeiser weigert mee te werken ontkom je niet aan de WSNP. Waarschijnlijk moet ik er ook in, maar ik vind die drie jaar te prefereren boven nog jarenlang sukkelen en aflossen…

• Marielle

accepteren dat je het eigenlijk niet meer allen kunt is erg moeilijk…. maar het moet voor mijn dochtertje. ze is nu twee. dus als we ons nu laten helpen is ze 5 jaar en heeft er niets van meegekregen. dus dat gaat boven alles.

het minnelijk traject. hoe gaat dat. waar moet ik wezen… het gemeente huis? en naar wie of wat moet ik vragen?

en waarom zouden schuldeisers niet mee willen werken dan. wat gaat zo'n hulpverlener voor mij proberen dan, dat schuldeisers niet mee zouden willen werken?

• Angela

Ook al lijkt het uitzichtloos, probeer toch positief te blijven.

Allereerst kun je er misschien zelf ook wat aan doen om wat schulden in te lossen. Heb je echt die luxe koelkast nodig? Kijk eens in je huisje en bedenk welke aparaten nu echt noodzakelijk zijn. Doe je kledingkast eens open..en kijk wat je nu daadwerkelijk draagt en wat niet.

Dingen die niet noodzakelijk zijn kun je verkopen bijv. via Marktplaats of Ebay. Kijk eens kritisch naar alle abonnementen die je hebt.

Mijn schuld was 10.000,– (eigen schuld, zelf gedaan…..) bij de Wehkamp, Neckerman, Otto, huursubsidieschuld, creditcard.

Probeer eerst de leningen met de hoogste rente af te lossen. Gebruik het geld wat je hebt “verdient” via Marktplaats om leningen af te lossen. Denk niet van ah..lekker weer wat te besteden! Hoe moeilijk ook! Want ook ik heb vaak genoeg gedacht, wow 50,– da's 2 weken eten! Ik heb me steeds weten te beheersen en zo stukje bij beetje de leningen ingelost. Extraatjes van de belasting…hoppa ook naar de openstaande leningen. Ik kreeg 500 euro terug van gas en licht…. en jeetje wat vond ik het moeilijk om dat bedrag meteen weer te moeten overboeken om een lening af te lossen. Maar ik heb echt voet bij stuk gehouden. En dit is de laatste maand dat ik heel zuinig heb moeten doen want per 1 februari ben ik schuldenvrij.

Nog een tip:

maak in een excel sheet een lijstje van al je vaste lasten zodat je precies weet wat je maandelijks betaald. zet naast de “uitgaven” een kolom met “inkomsten” Nu weet je precies wat je maandelijk overhoudt om schulden af te lossen en wat je kunt besteden aan huishoudgeld.

Het is niet makkelijk om zo te leven, maar uiteindelijk wordt het een sport om uit te komen met je wekelijkse budget.

Veel succes!

Groetjes,

Angela

Marielle schreef:

>

> drie jaar geleden hebben mijn vriend en ik een

> recreatiewoning gekocht. Dom dom! Omdat we wilde samenwonen

> maar al 5 jaar wachtte op een huis.

> Het park werd ontruimd en moesten dus ons huisje verkopen

> tegen een veel te lage prijs. waardoor we dus een gat van

> 15000,- moesten opvullen met een DK. Dit hebben wij bij de

> rabobnk gedaan. Eindelijk kregen we een huurhuis toegewezen,

> maar we hadden geen koelkast en kookgelegenheid. dat hebben

> we op afbetaling gedaan bij Otto en Neckermann… Nog dommer!

> Dat is uiteindelijk veel te veel geworden omdat we nu 360,-

> af meoten betalen per maand. Ondertussen ben ik voor de

> makkelijkheid ook maar even zwanger geraakt. (van een

> prachtige dochter)

> Omdat we niet meer rond konden komen zijn we ook nog bij

> familie gaan lenen, en staan op 3 rekeningen 1000,- rood….

>

> Al met al een schuld van 22000,- (pff wat een bedrag voor

> twee mensen van 26 jaar)

>

> Nu heb ik dus wat vragen:

> 1. Wat zijn de voorwaarden om in de wsnp te komen.

> 2. Kom ik dan ook in de krant

> 3. Wij hebben nu een vrij luxe koelkast (met

> koudwaterreservoir) Gaan ze die verkopen? en moeten we een

> andere weer kopen?

> 4. We hebben ook een computer, wat gebeurd daarmee? en

> playstaion voor mijn dochter. (heb ik gratis gehad)

> 5.Ik werk nu niet. Kan trouwens ook niets vinden. Sta al

> ingeschreven bij cwi.

> moet ik gaan werken om in aanmerking te komen voor wsnp.

>

> 6. DE BELANGRIJKSTE:

>

> Hoe overtuig ik mijn vriend er van we nu echt hulp nodig

> hebben! Hij blijft iedere maand maar lenen bij zijn ouders.

> Ik wil dat niet meer!

>

>

> heel arg bedankt al vast!

• Lizzy

Neem contact op met het gemeentehuis in jouw woonplaats. Of met het Algemeen Maatschappelijk Werk, en vraag naar de schuldhulpverlenende instantie. Leg je situatie uit en vraag een intake-gesprek aan. Je zal eerst te maken krijgen met een wachtlijst (bij mij duurde het vier maanden) voordat je een intake-gesprek krijgt. Ook moet je wat formulieren invullen over je situatie. In de tussentijd mag je alvast geen nieuwe schulden maken en moet je er alles aan doen om zoveel mogelijk schulden af te lossen. Je start eerst met het minnelijk traject. Punt is dat er schuldeisers zijn die zich verzekerd hebben tegen kwijtschelding van restschuld na drie jaar schuldhulpverlening, dus die willen dan dat je de WSNP (wettelijk traject) ingaat zodat zij toch hun volledige schuld krijgen. Als het gaat om een relatief kleine schuld t.o.v. de andere schuldeisers kan een rechter alsnog die schuldeiser verplichten mee te werken met het minnelijk traject, maar dat hangt van allerlei factoren af. Maak alsjeblieft snel een afspraak en probeer je vriend te overtuigen dat dit noodzakelijk is. Zeker nu je dochtertje nog zo klein is. Mijn zoontje is wat ouder, en dan wordt het moeilijker om uit te leggen waarom we bepaalde dingen niet kunnen kopen of op vakantie gaan etc. Wees niet bang dat je het niet redt! Er zijn ook nog instanties zoals de voedselbank, de diaconie van een kerk o.i.d. die je kunnen helpen. Maak een bestand en kijk alvast welke kosten je kan schrappen of verminderen. Kijk ook eens op deze site van het Nibud voor meer informatie: http://www.zelfjeschuldenregelen.nl/

Het is aan jou om van die schulden af te komen, en hoe eerder hoe beter toch? Sterkte!

• Marielle

heel erg bedankt allemaal. Heb vandaag gebeld met de gemeente, Ik voelde me meteen op mijn gemak bij deze meneer. Heb hem de situatie uitgelged en begreep meteen dat ik het zelf niet meer kon. Ik krijg nu formulieren opgestuurd die ik moet invullen. en naar aanleiding daarvan krijg ik een in-take gesprek.

nu nog een aantal vragen.

1) Ik heb via de RVS een spaarfonds voor mijn dochtertje. Wat gebeurd daarmee, Het geld kunnen ze niet afpakken, want dat komt pas in 2023 vrij. maar ik kan wel het bedrag van 32 euro tijdelijk (bijv. drie jaar) stopzetten. Of mag ik gewoon doorsparen voor haar!

2) En tijdens die wachtlijst……. als dat nog bijv. 4 maanden duurt, kom ik nog dieper in de problemen, kan die schullden echt niet meer betalen. knnen die tijdelijk bevroren worden ofzo?

3) Hoe gaat het met abonnementen, wij hebben allebij een mobiel. een met 25 euro abonnement, en ik 12.50 abonnement. Ook hebben we digitale televisie van upc. Moeten we die opzeggen, Die van mijn vriend loopt no een jaar, de mijne zelf 1,5 jaar!

We hebben nu bijna alles van waarde al verkocht, We hadden vrij luxe meubelen, die hebben we verkocht voor een leuk bedrag, en ikea meubelen terug gekocht, de rest naar de lening. Heb nu nog een aantal spulletjes op marktplaats staan.

De koelkast heb ik nog omdat ik die juist op afbetaling heb. Dus verkopen heeft geen zin. want ik krijg het bedrag er niet meer voor terug en zal dus ook nog een andere misschien tweede handse weer moeten kopen.

Onze eigen auto hebben we verkocht, we mogen nu tijdelijk in een tweede auto rijden van mijn vader, tot dat hij een koper heeft gevonden. Ook hij betaald voor deze auto (belasting en verzekering) Eens in de zoveeel tijd krijgen we een tank benzine.

• Lizzy

Hartstikke goed van je! Echt petje af voor je daadkracht! Hopelijk is de wachtlijst bij jullie niet zo lang en kan je op redelijk korte termijn terecht. Antwoord op je vragen:

1. De inleg van het spaarfonds zal je tijdelijk, gedurende de schuldhulpverlening, moeten stopzetten. Idem inleg naar een spaarrekening etc. Als je al iets hebt gespaard gaat dat straks ook voor het grootste deel naar de schuldeisers. Je moet ook je krediet op je bankrekening laten blokkeren (d.w.z. je mag niet meer rood kunnen staan).

2. Bel je schuldeisers op en zeg dat je schuldhulpverlening aangevraagd hebt. Vraag of je tijdelijk niet of iets minder kan aflossen. Maak een kopie van de formulieren van schuldhulpverlening en stuur die ook op naar je schuldeisers.

3. Ga ervanuit dat je al je abonnementen op moet zeggen. Krant, mobiel, noem maar op. Kan je bepaalde dingen niet opzeggen, dan moet je kijken of ze goedkoper kunnen. Downgraden dus. Ga vergelijken op Internet wat goedkoper kan. Kan dat niet, kunnen ze verplichten dat je bepaalde zaken van je wekelijkse leefgeld moet betalen en dat hakt er in.

Waar het om gaat is dat het aflossen van je schuldeisers voor alles gaat. Die restschuld wordt niet zomaar kwijtgescholden, je prioriteit is die inspanningsverplichting om zoveel mogelijk af te lossen en daar alles aan te doen, hetzij door geld te besparen hetzij door meer inkomsten te genereren. Ga daar nu al naar leven. Belastingteruggave, 13e maand, vakantiegeld? Allemaal nu al naar de lening. Stel nu ook meteen een leefgeld in: pin 100 euro per week en daar koop je alles van en doe je het mee. Kinderbijslag mag je trouwens wel houden, maar gebruik die goed. Die koelkast zal je niet hoeven te verkopen, maar je mag absoluut niets meer op afbetaling kopen of je creditcards gebruiken. Hou er ook alvast rekening mee dat een auto voor jezelf er niet in zit tenzij deze absoluut noodzakelijk is voor werk of om medische redenen. Weet je, het is geen makkelijke weg. Maar al doende zal je ook leren dat een mens met minder geld toe kan dan gedacht en op hoeveel zaken je kan besparen. En zien wat nu echt belangrijk is. Vooral: wees eerlijk naar iedereen toe over je financiele situatie. Anders red je het niet. Want die mensen heb je nodig. Succes! Als je nog meer vragen hebt, kom maar op (ben nu wel door de wol geverfd;-))

• Marielle

stel dat je binnen 1,5 jaar al je leningen afgelost zou hebben…… ben je er dan ook af. of zit je aan die drie jaar vast. Of wat als ik een grote erfenis of een prijs win waarin in een klap de schulden zijn afgelost! hoe zit dat?

en hebben mensen ervaring minnelijk traject, in combiantie met rabobank, Otto, neckerman. Of zijn deze lastig om tot een overeenkomst te komen.