Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

minnelijk traject na loonbeslag?

• chef

hallo,

ik heb een paar jaar geleden een loonbeslag opgelegd gekregen welk na ongeveer een jaar is omgezet in een maandelijkse betaling van 750 euro. Oftewel een akkoord om met deze betaling mijn schuld in te lossen. Dit is met de gerechtsdeurwaarder gedaan.

Nu is de vraag: in hoeverre kan men nu spreken over een akkoord binnen het “minnelijk traject”, dit in verband met de looptijd van de aflossingen maar vooral met de gerekende rente. De hoofdsom van het beslag (35000 bij ABN-AMRO incl alle gerechtelijke kosten) is namelijk nu terugbetaald in ongeveer 4 jaar maar er staat nog wel een enorme rente open (17000).

Als er namelijk sprake is van een minnelijk akkoord mag deze rente nl niet gerekend worden en zou na de bekende 3 jaar het restbedrag kwijtgescholden moeten worden al vind ik dat laatste niet zo van belang.

Heeft iemand hier ervaring mee? of is het beter om een advocaat in te schakelen en naar de rechter toe te stappen?

• GJ

Hallo chef,

Bij het aangaan van een minnelijk traject kun je verschillen afspraken maken ondermeer dat de totale schuld gelijk blijft en niet wordt opgehoogd met rente. Dit zal bij jou niet het geval zijn. Zaak is dat je de ophoging van rente nu laat stoppen anders blijf je aan het betalen. Advocaten zijn erg duur tenzij je een rechtsbijstand verzekering hebt.

Heb je die niet, vraag aan het loket schulhulpverlening van je gemeente om bemiddeling, kunnen deze niet helpen ga dan naar een advocaat.

Spreek duidelijk met de advocaat af wat de kosten zullen zijn en hoeveel uren hij/zij moet besteden om je zaak rond te krijgen.Probeer een verklaring te krijgen waarin je vermindering van juridische kosten vraagt, dit zal afhangen van je inkomen.

Tip: het eerste half uur van het gesprek is gratis, vergelijk ook de kosten bij een andere advocaat.

Groeten,

GJ