Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

executieverkoop...en nu?

• Zusje

Hallo, mijn zus zit in zware financiele problemen. Ik kan haar niet helpen met geld aangezien ik zelf ook niet veel heb. Weet iemand hoe ik haar op weg kan helpen met het wegwerken van haar schulden? Ze heeft ADHD waardoor ze ook geen enkel overzicht heeft of houdt op haar betalingen e.d. Dit maakt alles nog moeilijker, ze heeft geen idee waar ze moet beginnen. Ik ook niet. Ze is een tijdlang naar iemand geweest van maatschappelijk werk, die haar ondersteuning zou bieden bij dit traject. Of in ieder geval haar financiele situatie in kaart zou brengen. Ze heeft niets van dit alles gedaan, alleen uiteindelijk gezegd dat ze niet weet hoe ze m'n zus moet helpen. Ik zie ook wel in dat het moeilijk is, maar onmogelijk lijkt het me niet. Zolang ze de kracht en wil heeft om overeind te blijven na alle tegenslagen en de moed niet opgeeft, blijft werken…dan moeten we hier toch iets aan kunnen doen. Ik wil haar helpen, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Volgende week staat een executieverkoop gepland. Ik heb geen idee hoe dit werkt en of we hier nog wat tegen kunnen doen. Zij ook niet. Ik merk wel dat ze hier langzaam aan onder door gaat. Dat weiger ik. Ze ziet geen uitweg meer. Ik hoop haar te kunnen laten zien dat er wel een uitweg is, dat we er wat aan kunnen doen. Hoe langzaam het ook zal gaan. Ik hoop echt dat iemand hier me wat tips kan geven, sites kan aanbevelen…echt alles is welkom.

Alvast dank.

• ynna

Zusje.

Met een ding heeft ze geluk en dat is met een zus als jij. Als je weet om welk bedrag het gaat en het is niet groot probeer dan alsnog een regeling te treffen. Neem contact op met de deurwaarder morgenochtend en leg hem alles uit. Ook is het mogelijk om bewindvoerder van je zus te worden maar dat kan in haar geval alleen als zij zelf een verzoek daaroe indient. Jij kunt dan haar financiele zaken behartigen en dat kan haar veel rust geven. Ga verder naar de schuldhulpverlening in je gemeente. Mocht zij geen medicijnen hebben is het misschien goed om naar de huisarts te gaan. Daar kan zij erg veel baat bij hebben.

• Zusje

Ynna, heel erg bedankt voor je tips en de info. Ik ga hier morgenochtend gelijk mee aan de slag. En overleggen met m'n zus of die bewindvoering een optie is. Wat betreft de medicijnen: daar is ze sinds kort mee bezig. Ze moet nog uitproberen wat de juiste combinatie/hoeveelheden zijn. Het komt ook allemaal tegelijkertijd op haar dak, ze heeft het overzicht verloren en heeft de kracht niet meer om alles helder te krijgen. Lijkt alsof ze nu alleen nog maar bezig is met overleven. De diagnose ADHD is pas gesteld, ze heeft het altijd al wel vermoed maar komt er nu pas achter dat ze het ook echt heeft. Maar goed, het is gewoon tijd om echt in te grijpen en haar te helpen. Probeer op internet zoveel mogelijk info te verzamelen en zo kwam ik hier terecht. Hoop dat ik haar snel een lichtpuntje kan laten zien.

Groetjes

• GJ

Hoi Zusje,

Zo snel mogelijk naar het loket van de schuldhulpverlening in je woonplaats, wellicht kunnen deze de exectieverkoop nog uitstellen. Gezien het bedrag kan je zus het waarschijnlijk niet terugbetalen, dan is schuldsanering de enige oplossing.

Indien dit wordt toegewezen, dan zal er beslag op haar inkomen worden gelegd to aan het beslagvrije inkomen ongeveer 90% van het het bijstandsinkomen in haar situatie. Als alles goed verloopt is ze in drie jaar van haar schulden af.

Als de executieverkoop toch doorgaat, probeer met familie de inboedel te kopen en maak een akte waarin staat dat zij de spullen mag gebruiken maar niet haar eigendom is. Zorg ervoor dat je een lijst maakt welke spullen ze in bruikleen heeft.

Dat voorkomt verdere in beslagname.

Behalve je steun heeft ze ook je hulp nodig bij het behandelen van de post, zorgen dat brieven worden opgemaakt en tijdig worden verstuurt.

Groeten,

GJ