Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Dom geweest - fouten ongedaan maken?

• chris

Hallo allemaal,

ik heb nederland verlaten zo'n 8 jaar geleden, en had wat onafgelaste schulden (1 bij de bank en 1 bij de overheid). Maar ik was toen niet echt 100%, had ook m'n mobiele telefoon aan een familie lid geleend en kreeg een paar maanden later een telefoontje dat m'n rekening stop is gezet door 9000 gulden belkosten. Ook had ik een computer gekocht op krediet en niet betaald (5000 gulden) voor dit familie lid. Allemaal heel erg dom om dat te doen natuurlijk. Slecht advies van een verkeerd persoon en depressie/dom zijn.

Inmiddels is het 8 jaar later en ik heb gelukkig wat van m'n leven kunnen maken, gezin, dochtertje, opleiding, goede baan geen schulden gemaakt, wat spaarcenten en een hypotheek. Maar dit is allemaal in een ander land.

Ik wil eigenlijk graag terug naar Nederland komen wonen, maar weet niet goed wat ik met dit probleem aan moet. Waar begin ik, wat kan ik verwachten. Als ik een baan vindt, kan ik een hypotheek regelen en een huis kopen?

Ik denk dat ik 10.000 gulden persoonlijke lening bij de bank heb en 5000 kredietkoop, ook 7500 gulden studie schuld toendertijd en dus de 9000 gulden op m'n telefoon door m'n vader.

Dus totaal zo'n 25.000 gulden (11.350 Euro) bij banken en een studieschuld van 10.000 (4500 Euro).

wordt er ook 8 jaar rente over berekend en aan de schulden toegevoegd?

Alle goede advies welkom, ik weet dat het mijn eigen schuld is geweest en weet dat ik moet boeten hiervoor (tenzij ik in het buitenland blijf…)

• ynna

Chris.

Als ik jou was zou ik contact opnemen met de banken, provider en IBG. Wees gewoon eerlijk, verzwijg niets en stel een afbetalingsregeling voor.Je staat natuurlijk te boek als wanbetaler en dus heb je een BKR registratie. Hypotheek zal niet eenvoudig zijn maar ook dat is afhankelijk van je huidige inkomen.Het kan denk ik ook geen kwaad om eerst via een bank een opgave te vragen van het BKR.

• chris

hey ynna,

wat bedoel je met provider en IBG?

ik heb het BKR al gemailt en ga een overzicht opvragen van hun. Denk je dat alle info van 8 jaar geleden en langer daar nog in zouden staan?

Zouden ze er 8 jaar rente bovenop doen denk je?

• Lizzy

Je kan bij het BKR http://www.bkr.nl/ de gegevens opvragen zoals die bij hun geregistreerd staan. Dit kan ook vanuit het buitenland. Vervolgens zou je contact kunnen opnemen met je schuldeisers, je situatie uitleggen en vragen om een betalingsregeling. Vervolgens, afhankelijk van je BKR-registratie, je inkomens- en vaste lastensituatie kijken of je nog in aanmerking kan komen voor een hypotheek. Wat die rente betreft: dat weet ik niet zeker, maar ik denk wel dat er gewoon rente wordt doorberekend in die acht jaar. En mochten je schulden te hoog zijn en het zou te lang duren om alles binnen een redelijke termijn af te lossen, kan je altijd nog schuldhulpverlening aanvragen. Petje af trouwens voor je eerlijkheid en de hand in je eigen boezem steken. Met die instelling kan je zeker van je schulden afkomen en eventueel hier in Nederland ook aan een goede toekomst werken!

• chris

Update:

ik heb 1 registratie bij het BKR. Het heeft code 3 en het bedrag is 5672. Ik heb contact opgenomen met de krediteur en deze vraagt om een bedrag van 13.574 euro, zou dit eerste bedrag op m'n BKR opvraag nog in guldens zijn dan? (ingangsdatum is 2001)

Zou er te onderhandelen zijn over het bedrag als ik het in 1x terug betaal denken jullie? Zou ik een aanbod kunnen maken om 7500 euro terug te betalen om het geheel te “settlen” ?

advies gewaardeerd.

• Lizzy

Code 3 betekent dat het gaat om een afgeboekt bedrag. Heb je al een overzicht van je BKR-gegevens gevraagd? Dan weet je ook of iets in guldens of euro is. Ik neem aan dat het om euro gaat omdat sinds januari 2001 dit giraal de muntsoort werd. Succes, Lizzy

• chris

“afgeboekt bedrag” wat betekent dit precies?

ja ik heb een overzicht opgevraagd en er staat een Kredietsoort, contractnummer en Bedrag: 5672 (er staat niet bij of dit euro's of guldens zijn).

Verder staat er:

ingangsdatum: 30/05/1997

werkelijke einddatum: Nog niet beeindigd.

en

Code: 3

Omschrijving: Bedrag van 250 euro of meer is afgeboekt. Slechts bij afboeking tegen finale kwijting wordt tevens een werkelijke einddatum gemeld.

Met ingang van: 10/11/2001

Wat betekent dit allemaal precies? Is code 3 de meest ernstige code? Ik kan me niet herinneren iets terug betaald te hebben in de afgelopen 8 jaar….

Wat te doen? Onderhandelen over het kwijtscheldings bedrag?

• Lizzy

Dan gaat het om een bedrag in Euro. En onderhandelen, tja, het valt te proberen maar ik vrees dat je het volledige bedrag incl. rente terug moet betalen. Neem z.s.m. contact op met de desbetreffende schuldeiser. Code 3 is niet de meest ernstige code. Groetjes, Lizzy

• chris

Ik snap het nog niet: op mijn BKR aanvraag staat Bedrag: 5672.

ik heb ook een overzicht ontvangen van de krediteur, daarop staat dat het bedrag 13.562 euro is.

Welk bedrag is juist?

• Lizzy

Ik weet het ook niet precies. Het ene bedrag kan het bedrag zijn wat afgeboekt is of wat toen nog openstond, en het hogere bedrag wat er nu openstaat. Neem contact op met de schuldeiser.