Hallo,
Ik werk voor iemand die een PGB (persoonsgebonden budget) ondersteunende begeleiding heeft. Dat is geld dat iemand, na een indicatie op grond van lichamelijke of andere beperkingen, krijgt om zorgverleners in te huren. Mijn client kan als gevolg van medicatie af en toe niet helder denken, dus dat moet ik dan doen.
Er zijn schulden die te groot zijn om zelf op te lossen, dus er is schuldhulp aangevraagd. Maar nu.
Een persoonsgebonden budget is een voorschot dat de bestemming heeft er zorg voor in te kopen. En achteraf moet dat met facturen verantwoord worden, zo niet, dan wordt het teruggevorderd. Dat persoonsgebonden budget staat op een aparte rekening die alleen gebruikt wordt voor het ontvangen van het voorschot en het betalen van de zorgverleners.
Het bureau waar de schuldhulp is aangevraagd zegt dat ze het PGB kunnen beschermen. De belangenvereniging voor budgethouders zegt dat er, als er schulden zijn, een bewindvoerder moet worden aangesteld omdat het budget als vermogen gezien wordt en er daarom beslag op gelegd kan worden.
Ik heb hier geen ervaring mee. Is er iemand die hier wel ervaring mee heeft?
Groet, JudithM.