Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Schuldhulp en PGB

• JudithM.

Hallo,

Ik werk voor iemand die een PGB (persoonsgebonden budget) ondersteunende begeleiding heeft. Dat is geld dat iemand, na een indicatie op grond van lichamelijke of andere beperkingen, krijgt om zorgverleners in te huren. Mijn client kan als gevolg van medicatie af en toe niet helder denken, dus dat moet ik dan doen.

Er zijn schulden die te groot zijn om zelf op te lossen, dus er is schuldhulp aangevraagd. Maar nu.

Een persoonsgebonden budget is een voorschot dat de bestemming heeft er zorg voor in te kopen. En achteraf moet dat met facturen verantwoord worden, zo niet, dan wordt het teruggevorderd. Dat persoonsgebonden budget staat op een aparte rekening die alleen gebruikt wordt voor het ontvangen van het voorschot en het betalen van de zorgverleners.

Het bureau waar de schuldhulp is aangevraagd zegt dat ze het PGB kunnen beschermen. De belangenvereniging voor budgethouders zegt dat er, als er schulden zijn, een bewindvoerder moet worden aangesteld omdat het budget als vermogen gezien wordt en er daarom beslag op gelegd kan worden.

Ik heb hier geen ervaring mee. Is er iemand die hier wel ervaring mee heeft?

Groet, JudithM.

• ynna

Het PGB is een bedrag dat je krijgt als voorschot om je hulpverlener te betalen.. Het is niet je eigen geld. Lijkt me sterk dat ze dit vorderen. Wel kunnen ze het bedrag dat je vrij mag besteden inhouden. Dat zal zo ongeveer € 250,- zijn op jaarbasis.

• JudithM.

Nee, de regels met betrekking tot het vrij besteedbare bedrag zijn per 1-1-2007 veranderd. Voor een indicatie die het hele jaar geldig is is het verantwoordingsvrije bedrag nu 2500 euro. Dat is ook een moeilijk punt, want dat bedrag is wel verantwoordingvrij, maar als je het gebruikt om op vakantie te gaan of om schulden van te betalen, kun je het niet meer gebruiken voor zorg. En dat is natuurlijk wel nodig, want de indicatiesteller stelt heel erg krappe indicaties.

Ik vind het ook raar als ze een pgb zouden vorderen, omdat geld dat achteraf niet aan de hand van facturen van zorgverleners verantwoord kan worden, teruggevorderd wordt. Dus als het pgb gebruikt wordt om schulden te betalen, is er het jaar daarop, bij de terugvordering, een nieuwe schuld.

Maar zoekend via Google vond ik ook een stukje tekst van het zorgkantoor waarin beschreven werd dat een pgb als vermogen gezien wordt en dat er daarom bij schulden beslag op gelegd kan worden.

Ik zal er maar met mijn neus bovenop gaan zitten bij die afspraak met schuldhulp en de schuldhulpverlener de garantie vragen dat hij/zij dit bedrag kan beschermen voordat er iets getekend wordt.

Bedankt voor je reactie.

Hartelijke groet,

JudithM.