Ik ben een gescheiden man van 42 met een koopwoning met negatieve waarde. Dat houdt in als ik hem nu verkoop dat ik daar denk ik zo'n 20 a 25 duizen euro schuld aan over houd. Verder heb ik een krediet open staan van € 23.000. Daarnaast lopen er nog een paar kleine dingetjes, bij elkaar zo'n € 4.000. Ik probeer alles af te lossen maar dat lukt niet. Ik betaal aan hypotheek en levensverzekering al bijna € 900 per maand en dan nog je andere vaste lasten voor je huis, al met al zo'n € 1200 per maand aan vaste lasten voor mijn huis. Nou heb ik een vriendin en daar zou ik bij in kunnen trekken. Als ik dan het huis verkoop krijg ik dus wel die € 1200 vrij per maand en daar zou ik mee kunnen aflossen. Maar wat is nu wijheid? Al met al de huidige schuld (ongeveer € 27.000) aflossen en het huis aanhouden. Desnoods verhuren en toch proberen van die € 1200 per maand zoveel mogelijk uit de verhuur te halen waardoor het huis van mij blijft, er niet nog eens € 23.000 bij komt vanwege de negatieve waarde, en daardoor wachten tot het huis in waarde is gestegen en dan pas verkopen. Of huis verkopen, verlies incasseren, schuld naar zo'n € 50.000 laten oplopen en dan beginnen met aflossen. Ik zou dan € 1000 per maand kunnen aflossen en er met 50 maanden vanaf zijn.
Mag ik jullie advies.
Groetjes,
Pritt