Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wat is wijheid?

• Pritt

Ik ben een gescheiden man van 42 met een koopwoning met negatieve waarde. Dat houdt in als ik hem nu verkoop dat ik daar denk ik zo'n 20 a 25 duizen euro schuld aan over houd. Verder heb ik een krediet open staan van € 23.000. Daarnaast lopen er nog een paar kleine dingetjes, bij elkaar zo'n € 4.000. Ik probeer alles af te lossen maar dat lukt niet. Ik betaal aan hypotheek en levensverzekering al bijna € 900 per maand en dan nog je andere vaste lasten voor je huis, al met al zo'n € 1200 per maand aan vaste lasten voor mijn huis. Nou heb ik een vriendin en daar zou ik bij in kunnen trekken. Als ik dan het huis verkoop krijg ik dus wel die € 1200 vrij per maand en daar zou ik mee kunnen aflossen. Maar wat is nu wijheid? Al met al de huidige schuld (ongeveer € 27.000) aflossen en het huis aanhouden. Desnoods verhuren en toch proberen van die € 1200 per maand zoveel mogelijk uit de verhuur te halen waardoor het huis van mij blijft, er niet nog eens € 23.000 bij komt vanwege de negatieve waarde, en daardoor wachten tot het huis in waarde is gestegen en dan pas verkopen. Of huis verkopen, verlies incasseren, schuld naar zo'n € 50.000 laten oplopen en dan beginnen met aflossen. Ik zou dan € 1000 per maand kunnen aflossen en er met 50 maanden vanaf zijn.

Mag ik jullie advies.

Groetjes,

Pritt

• ynna

Huis verhuren kun je wel vergeten. Geen bank die daar mee akkoord gaat.

• Pritt

Nee dat kan maar ik betrek de bank er niet in. Ik kan het toch voor bijvoorbeeld 1 jaar verhuren aan iemand of voor 6 maanden. Mensen die voor een bepaalde periode een huis nodig hebben?

• ynna

Als de bank daar achter komt kunnen ze je hypotheek in een keer vorderen. Heb je niks meer als je huis geveild wordt.

• GJ

Beste Pritt,

Volgens mij heb je aantal mogelijkheden:

1. Doorgaan en verhuur.

Zo doorgaan is geen optie, je komt nu al geld tekort. Doorgaan met verhuur is ook geen optie want: je moet toestemming hebben van de geldverstrekker om te verhuren, je hebt alle problemen van huurders en administratie erbij en je hebt geen renteaftrek meer van je hypotheek. Ook een stijging van de waarde is betrekkelijk.

Verkoop, in jouw situatie voor- en nadelen.

Nadeel:je houdt waarschijnlijk een restschuld over, overleg hierover met je geldverstrekker.

Voordelen: je levensverzekering brengt misschien een bedrag op waarmee je een gedeelte van de schuld kunt aflossen.

Je hebt geen vaste laten van de woning .De restantschulden zijn duidelijk, je kunt gericht met de aflossing beginnen en als je samen gaat wonen kun je besparen op de woonkosten.

Ik adviseer je indien in deze situatie gaat samenwonen, laat bij een notaris een samenlevingskontrakt opstellen waarin je schulden duidelijk worden omschreven zodat je vriendin hiervan niet de dupe wordt.

Laat ook beschrijven dat de iinboedel haar eigendom is zodat schuldeisers er geen beslag op kunnen leggen. Let op de kosten indien je gaat verkopen, onderhandel scherp met een makelaar, 1,5% courtage is te veel!

Sucses en strekte.

GJ

• Pritt

GJ

Bedankt voor je reactie, eindelijk een reactie die duidelijk en serieus is.

Verschillende mensen hebben me de optie aangeraden om te verkopen, de schuld te pakken en beginnen met aflossen. Ook buiten deze site om heb ik advies ingewonnen. De aflossing is altijd minder dan de lasten die ik nu elke maand heb, bovendien met de aflossing verminderd de schuld, das duidelijk.

Bedankt.

Pritt

• ynna

Vertel mij even wat er niet serieus en duidelijk is aan de reactie die ik gegeven heb. Ben ik ook op de hoogte.

• Pritt

Ik doelde op de oneliners die je vermeld op het forum.

De reactie van GJ is uitgebreid en geeft voor en nadelen. Jij vertelt me alleen dat het niet mag. Dat weet ik ook wel maar dat wil niet zeggen dat het geen optie is. Wilde graag wat meer uitgebreide meningen van verschillende mensen hebben. Jouw antwoord is er één, ik heb buiten het forum om ook nog diverse mensen de case voorgelegd en zodoende me eigen een beeld gevormd wat men in mijn situatie zou doen.

Met vriendelijke groet,

Pritt

• Pieter

Kun je niet 1 kamer in je huis verhuren aan een starter of student. Levert al gauw 300 euro op. wel ongemak maar misschin genoeg om het huis te kunne behouden

Gr

PIeter

• Pritt

Bedankt Pieter voor je reactie. Het is inderdaad een mogelijkheid om 1 of misschien zelfs wel 2 kamers te verhuren. Die mogelijkheid is er idd. Ik weet het allemaal nog niet. Echte oplossingen die er uit springen heb ik nog niet gehad maar ik neem elke advies of voorstel in me op en op een gegeven moment zal ik een beslissing nemen wat te doen.

Met vriendelijke groet,

Ton