Hallo,
Ik heb een vraag over het aflossen van studieschuld en ben benieuwd naar ervaringen van andere mensen hiermee.
Tijdens mijn studietijd heb ik door omstandigheden een flinke schuld opgebouwd van ongeveer 16000 euro. Twee jaar na het afronden van mijn studie ben ik begonnen met het aflossen hiervan. Omdat het bedrag dat ik maandelijks van de IB-groep moest gaan terug betalen nogal hoog was en mijn inkomen niet echt riant heb ik toen een draagkrachtmeting aangevraagd. Het bedrag dat daaruit rolde was in eerste instantie goed af te lossen. In de jaren daarna heb ik steeds weer een nieuwe draagkrachtmeting aangevraagd; de bedragen die daaruit rolden waren echter aanzienlijk hoger. Ik was in de tussentijd wel iets meer gaan verdienen, maar percentueel gezien moest ik in verhouding tot mijn salaris wel maandelijks een flinke lap geld neerleggen. En dat is nog steeds zo. Ik verdien netto zo'n 1500 euro per maand, heb een één-persoons-huishouden en moet maandelijks 140 euro aan de IB-groep aflossen. En dat vind ik nogal wat. Een kleiner bedrag aflossen is volgens de IB-groep niet mogelijk. Is dit wettelijk gezien inderdaad zo? Kan de IB-groep inderdaad wettelijk bepalen hoeveel ik moet aflossen.
Stel, ik vraag voor volgend jaar GEEN draagkrachtmeting aan, blijft het huidige aflossingsbedrag dan staan? Of zal ik dan weer een heel hoog bedrag krijgen? Heeft iemand dit ooit al eens uitgeprobeerd?
Tevens beweert de IB-groep de resterende schuld na 15 jaar kwijt te schelden. Is dit ook zo als je gebruik hebt gemaakt van de draagkracht-regeling? Ik kan er op de site van de IB-groep niet zoveel over vinden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet,
v