Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Aflossen studieschuld

• vaas

Hallo,

Ik heb een vraag over het aflossen van studieschuld en ben benieuwd naar ervaringen van andere mensen hiermee.

Tijdens mijn studietijd heb ik door omstandigheden een flinke schuld opgebouwd van ongeveer 16000 euro. Twee jaar na het afronden van mijn studie ben ik begonnen met het aflossen hiervan. Omdat het bedrag dat ik maandelijks van de IB-groep moest gaan terug betalen nogal hoog was en mijn inkomen niet echt riant heb ik toen een draagkrachtmeting aangevraagd. Het bedrag dat daaruit rolde was in eerste instantie goed af te lossen. In de jaren daarna heb ik steeds weer een nieuwe draagkrachtmeting aangevraagd; de bedragen die daaruit rolden waren echter aanzienlijk hoger. Ik was in de tussentijd wel iets meer gaan verdienen, maar percentueel gezien moest ik in verhouding tot mijn salaris wel maandelijks een flinke lap geld neerleggen. En dat is nog steeds zo. Ik verdien netto zo'n 1500 euro per maand, heb een één-persoons-huishouden en moet maandelijks 140 euro aan de IB-groep aflossen. En dat vind ik nogal wat. Een kleiner bedrag aflossen is volgens de IB-groep niet mogelijk. Is dit wettelijk gezien inderdaad zo? Kan de IB-groep inderdaad wettelijk bepalen hoeveel ik moet aflossen.

Stel, ik vraag voor volgend jaar GEEN draagkrachtmeting aan, blijft het huidige aflossingsbedrag dan staan? Of zal ik dan weer een heel hoog bedrag krijgen? Heeft iemand dit ooit al eens uitgeprobeerd?

Tevens beweert de IB-groep de resterende schuld na 15 jaar kwijt te schelden. Is dit ook zo als je gebruik hebt gemaakt van de draagkracht-regeling? Ik kan er op de site van de IB-groep niet zoveel over vinden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet,

v

• Drientje

Beste V,

Ik kan je niet veel vertellen over de draagkrachtmeting aangezien ik, zodra mijn studie klaar was, het geleende geld (waar ik op een spaarrekening al voor had gespaard) meteen heb terugbetaald.

Maar in jouw geval ligt dat wellicht anders.

Wat in je nadeel werkt met terugbetalen is dat er die eerste 2 jaar, en nu nog steeds rente wordt berekend over die 16000 Euro (of wat er nog van resteert). Als ik een rentepercentage aanhoud van 3,5 % en 16.000 euro dan komt er ieder jaar 560 Euro aan rente bij, dat is 4 maanden aflossing!!! Je lost dus maar 8 maanden werkelijk af. En volgens mij kun je niets hiervan aftrekken bij je belastingaangifte…

Voor JOUW rentepercentage kun je kijken bij:

www.ib-groep.nl/particulier/Informatie/Terugbetalen/rentepercentages.asp

Waarom overweeg je niet om versneld af te lossen?

Vakantiegeld 2007, hup 1400 euro, eindejaarsuitkering 2007 en/of 13e maand weer enkele honderden euro's. Vakantiegeld 2008 weer 1450 enzovoort. Het scheelt je direct aan rente die daarover niet meer berekend wordt.

Je zou dezelfde insteek kunnen volgen als de jongens achter :

afbetaler.web-log.nl

en

www.schuldige.nl

Afbetaler betaalt nu iedere maand zo'n 500 Euro van zijn (sinds maart) 1779 Euro (netto denk ik). In de maanden daarvoor betaalde hij 240 en 600 euro.

Schuldige heeft in 27 maanden zijn schuld van ong. 18.000 Euro afgelost (Het exacte bedrag kan ik niet meer terugvinden op de site). Hij heeft dus ook 600 euro per maand afgelost. Maar ook meevallers gebruikt om af te lossen.

Als je dit voorbeeld zou volgen mis je inderdaad een heel stuk van je inkomen, maar besef dat je dan in 2-3 jaar van je schuld AF bent, en dan ook bij het kopen van een huis geen last hebt van je studieschuld. Je mag dan een hogere hypotheek aangezien je minder financiële verplichtingen hebt.

Bovendien loop je het risico dat je in de komende 15 jaar (de tijd van IB-aflossing) een partner tegen het lijf loopt. Als die geen inkomsten heeft zullen jullie het samen van 1500 Euro moeten redden, dan wordt aflossen nog lastiger.

Als je inderdaad gaat aflossen, ga je bewuster met je geld om, en ook daarna zul je zien dat je snel zult kunnen sparen.

Succes,

Drientje

• Octopuss

Veel mensen kunnen niet sparen, dat is vervelend maar wel realiteit. We leven in een consumptiemaatschappij waar de één niet voor een ander wil onder doen.