Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wat te doen?

• FAA

Ik hoop dat iemand mij zinnig advies kan geven over de volgende situatie:

Sinds een paar maanden is mijn vriendin bij mij ingetrokken. Ik heb een koophuis, zij had een huurhuis. Zij betaald mij iedere maand een bedrag ter compensatie van de vaste lasten.

Zij heeft een schuld van ongeveer 3500 euro bij een postorderbedrijf, gemeentebelastingen, energiebedrijf en zorgtoeslag. Allemaal vanuit haar oude situatie. Ze is momenteel werkloos en ontvangt WW en WAO.

Ze wil graag ook op financieel gebied een nieuwe start maken en van haar schulden af. Het liefst wil ze een nieuwe lening bij een partij afsluiten waarmee alle bestaande schulden worden afgelost, die ze dan maandelijks gaat aflossen. Uiteraard tegen lagere rentetarieven dan het postorderbedrijf haar nu rekent.

Haar eigen inkomsten zijn te laag voor een lening bij een reguliere bank. Bij lenen.nl/dsb/geldshop e.d. is vast wel wat mogelijk, maar dat is niet wat ze wil. Bovendien willen die bedrijven ook allemaal mijn gegevens hebben en het liefst wil ik geen verantwoording gaan dragen voor schulden die door haar gemaakt zijn, voordat ze met mij samenwoonde.

We hebben een aanvraag voor een lening bij GKB ingedient, maar die is afgewezen omdat het schulbedrag te hoog zou zijn?

Wie o wie kan ons advies geven over deze situatie?

• Lizzy

Lastig, omdat zij nu bij jou woont. Jullie zijn dus nu tweeverdieners, ook al heeft zij een uitkering. Ik vind je uitgangspunt dat jij niet voor haar schulden wil opdraaien trouwens uitstekend; zij heeft die schulden gemaakt dus zij moet daarvoor ook de verantwoording nemen en de consequenties dragen. Zij zou schuldhulpverlening kunnen aanvragen maar aangezien jullie samen wonen wordt dat als uitgangspunt genomen. Dus inkomsten, vaste lasten etc. van jullie samen. Ik zou je willen aanraden om contact op te nemen met de schuldhulpverlenende instantie in je woonplaats voor een informatief gesprek, waarin jullie de situatie uitleggen. Of wellicht kun je iets regelen met jouw bank? Dat zij alle bestaande leningen en kredieten overnemen en jouw vriendin maandelijks de aflossing afdraagt. Ik noem maar wat. Maar ga alsjeblieft niet in zee met die kredietverstrekkers; de rente is idioot hoog en voor je het weet zit je nog jaren vast aan de aflossing. Succes!

• FAA

Bedankt voor je reactie!

Zijn er nog meer mensen met tips?

• danielle m kayleigh en rowan

hebben jullie een relatie?

dan zou ik zeggen ipv jouw wat voor de vaste lasten te betalen dat geld aan de schuld af te betalen.

huur,gas en licht e.d heeft ze nu dan niet meer dan kan dat toch afgelost worden

gr danielle

• Lizzy

Ik heb hier nog een link naar de “officiele” site over de WSNP; wellicht kun je daar meer informatie vinden: http://www.wsnp.rvr.org/wsnpindex2.html Succes!

• GJ

Hoi FAA,

Mijn advies is vooraf goed te regelen welk eigendom van jou is en van je vriendin.

Dit om te voorkomen dat bij een eventuele beslaglegging beslag gelegd wordt op je salaris, woning of inboedel. Ik zou advies vragen van een notaris. Vraag vooraf naar de kosten.

Je vriendin zou een lagere bijdrage aan jou kunnen betalen om haar schulden sneller af te lossen. Als je het zakelijk wilt oplossen, dan kun je er een leningovereenkomst van maken, mocht de relatie fout lopen dan heb je een vordering op haar.

Aanvraag WSNP heeft volgens mij geen zin, ze zullen uitgaan van de gezamenlijke inkomsten.

Veel succes, ik hoop dat jullie eruit komen.

Groeten,

GJ

• Lizzy

"Ik wil gaan samenwonen en zit in de Wsnp. Kan dat? Wat zijn de gevolgen?

Ja. U kunt gaan samenwonen tijdens de Wsnp. Nu uw financiële situatie verandert, moet u dit wel vooraf doorgeven aan uw bewindvoerder. Wanneer u gaat samenwonen blijft u voor de wet twee individuen die een huis delen. Pas wanneer er sprake is van een gemeenschap van goederen (door huwelijk of geregistreerd partnerschap), verandert er veel. Samenwonen betekent dat het inkomen van de niet-wsnp-partner buiten de regeling van de wsnp-partner blijft. Er wordt wel een nieuwe berekening van het vrij te laten bedrag gemaakt voor de wsnp-partner, waarin rekening gehouden wordt met het feit dat de vaste lasten (huur) gedeeld worden met de niet-wsnp-partner. Deze verdeling gaat naar rato van inkomen. Dit houdt in dat wanneer u allebei ongeveer evenveel inkomen heeft, u beiden de helft van de vaste lasten betaalt. Verdient de wsnp-partner twee keer zoveel als de niet-wsnp-partner, dan betaalt de wsnp-partner tweederde van de vaste lasten en de niet-wsnp-partner eenderde.

Let u op, dit is een simpel voorbeeld. In de praktijk zal er veel gedetailleerder naar gekeken worden. Dit is alleen om u een idee te geven." (Bron: www.wsnp.rvr.org)