Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

wat te doen

• Patries

Hallo, wie heeft ideeen hoe ik uit de schulden kan komen.

Heb een tijdje samengewoond, ben nu weer alleen.

Heb alleen in die tijd leningen aangegaan op mijn naam, die ik nu dus alleen moet aflossen.

De schuld is best hoog, totaal ongeveer 9000 euro.

Ik heb ook moeite om een woning te vinden aangezien de huur zo hoog is.

Nu heb ik een woning voor 550 inclusief alles, dus best te doen, maar meer dan toen ik samenwoonde.

Mijn situatie is dus veranderd en ik kan dus minder afbetalen, wie weet hoe ik dit moet oplossen….

Groetjes Patries

• sunny

een krantenwijkje er bij nemen? of een ander tweede baantje zoeken?

En alles aflossen wat je kan missen.

• Lizzy

Je kan naar je gemeente gaan en vragen om schuldhulpverlening. In eerste instantie wordt het minnelijk traject aangegaan, als al je schuldeisers willen meeweken. Er wordt precies berekend hoeveel je inkomsten en je vaste lasten zijn en wat je maandelijks mag houden om van te leven. Dit komt voor een alleenstaande uit op ongeveer 50-75 euro per week. Alles wat je extra verdient gaat naar de schuldeisers. Mocht een van je schuldeisers niet willen meewerken of is de schuld t.o.v. je inkomsten te hoog, kan je WSNP (Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen) aanvragen. De rechter bepaalt of je wordt toegelaten. Zo ja, krijg je een bewindvoerder toegewezen, wordt een postblokkade gedurende 13 maanden opgelegd, heb je fulltime arbeidsplicht en moet je ook alle extra's naar de boedelrekening overmaken t.b.v. de schuldeisers. Je leefgeld ligt op ongeveer 90% van de bijstandsnorm, net als bij het minnelijk traject. Mocht je problemen hebben met het zelf beheren van je geld en het betalen van rekeningen, kan je budgetbeheer krijgen. Daarnaast kan de bewindvoerder je verplichten naar een goedkopere woning (huur en/of koop) te verhuizen als je in een relatief te dure woning woont. Dit traject duurt drie jaar, dan wordt de rest van je schuld kwijtgescholden en krijg je een “schone lei”. Ik zou je willen adviseren om als je echt gemotiveerd bent om binnen korte termijn van je schulden af te komen naar je gemeente te stappen. Doe dit dan wel z.s.m. want de gemiddelde wachttijd tot een intakegesprek ligt bij de meeste gemeenten tussen de 8 en 12 weken. Uiteraard kun je ervoor kiezen om het zelf op te lossen door extra te gaan verdienen, maar dan zit je er langer aan vast, betaal je je scheel aan rente en ben je niet beschermd tegen deurwaarders en incassobureaus. In het minnelijk en wettelijk traject wel. Succes!

• Patries

Zo das een heel verhaal…

Ik ga morgen eens informeren bij de gemeente hoe en wat…

dank je wel voor de uitleg

groetjes patries

• DE_GEKSTE

je kan ook gegeld schieter bellen en vragen of je minder mag betalen in de maand

• Henk3

Het eerste wat in mij opkomt is de vraag: Werk je ?