Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Partner van iemand in schuldhulpsanering

• Marike

Hallo

Mijn vriend heeft enorme schulden en gaat zich nu aanmelden voor schuldhulpverlening. Alleen, we wonen samen en ik wil er niets mee te maken hebben. Dat snapt hij helemaal en dat is het probleem ook niet. Weet iemand wat we moeten doen zodat ik buiten schot blijf? We hebben bijvoorbeeld een gezamelijke rekening, moeten we die opheffen? Ik hoop echt dat iemand me kan helpen want we willen allebei heel graag dat het opgelost wordt…

Alvast bedankt

• GJ

Beste Marike,

Ik zou inderdaad een aparte rekening openen om te voorkomen dat er beslag wordt gelegd op de gezamenlijke rekening. Om beslag op de meubels en andere goederen van jezelf te voorkomen is het van beland dat een lijst maakt met spullen die van jou zijn ondersteund door aankoop nota's als je die tenminste nog hebt. Ook is het belang dat je goed overlegt met het buro dat de schuldsanering opstart en met de curator dat de spitsing van de schulden schriftelijk wordt bevestigd.

Sterkte

Groeten,

GJ

• Marike

Bedankt voor je reactie. Ben echt een beetje hopeloos… Heb namelijk ook gehoord dat als je samenwoont dat je dan sowieso meedoet aan de schuldhulpverlening. dat wil ik dus echt voorkomen. Misschien moet ik me maar uitschrijven en doen alsof we single zijn. Heeft iemand hier ervaringen mee?

• GJ

Marieke,

Uitschrijven hoeft niet, maar maar met het bereken voor de vrij te laten bedragen worden beide inkomens meegenomen in de berekening.

Als je je laat uitschrijven voor de periode dat de schuldsanering loopt, zan zal het vrij te laten bedrag hoger zijn en kun je wellicht wat ondersteuning geven.

Aan jou de keuze.

Groeten,

GJ

• Martin1971

Beste GJ,

Ik snap het even niet, volgens mij is het vrij te laten bedrag altijd 90% van de bijstandsnorm.

Het maakt voor hem dus niet uit of zij bij hem in woont.

Voor haar wel, want het inkomen van de echtgenoot/partner die niet in de schuldsaneringsregeling zit wordt, tenzij sprake is van gemeenschap van goederen, afgetrokken van het

bedrag (de beslagvrije voet voor echtgenoten/partners) tot maximaal de helft van dat bedrag.

Indien de partner van de fiscus de algemene heffingskorting ontvangt, wordt dat bedrag begrepen onder het inkomen van die partner.

Uiteraard is het bovenstaande wel afhankelijk van jullie situatie, en daar bedoel ik mee: heb je een samenlevingscontract of iets dergelijks.

Groet,

Martin

• Martin1971

Beste Marike,

Je verhaal klopt dus als een bus.

Als je samenwoont doe je ten alle tijde mee aan de schuldhulpverlening.

Maar alleen als je in het WSNP zit, en volgens mij is GJ daar ook een beetje vanuit gegaan.

Als ik je verhaal lees heeft je vriend nog geen enkele aanmelding gedaan en zal hij zich eerst voegen bij een vrijwillige bewindvoerder.

Met deze kun je idd overleggen en aangeven dat je niet betrokken wilt zijn in de schuld van je vriend.

Een goede bewindvoerder zal daar rekening mee houden.

Indien je in het WSNP zit wordt het anders, dan heb je niet te kiezen.

Groet,

Martin