Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hallo ik ben hier nieuw...en heb een vraag

• a.s Oma

Heb net dit prikbord ontdekt, en denk hier veel informatie en misschien hulp te vinden.

Wij (mijn man en ik) zijn bezig met het voor traject voor de wsnp en hebben een flinke schuld. Deels door foute beslissingen en deels door domme pech. We hadden een eigen bedrijf, maar mijn man is 5 jaar geleden gevallen en heeft toen zijn nek gebroken, en is nu voor 80/100% afgekeurd, waardoor ons bedrijf ophield te bestaan en ons inkomen voor 3 kwart daalde, ons huis is door de bank verkocht met een flinke restschuld en ga zo maar even door. Ik ben erg blij dat de wsnp bestaat, liever nog 3 jaar krap bij kas als levenslang.

Maar dat is niet mijn vraag, zoals mijn naam al aangeeft wordt ik binnenkort Oma mijn dochter is bijna 17 en woont nog thuis, ik heb begrepen dat we straks in aanmerking kunnen komen voor een babyuitkering van de soc.dienst voor babyvoeding en luiers voor de baby. Maar wordt dat dan meegenomen als inkomen voor ons, of blijft dat daarbuiten?

Wie kent hier het antwoord op alvast bedankt voor jullie reacties.

• Lizzy

Bijzondere Bijstand en categoriale uitkeringen worden niet beschouwd als inkomen voor de WSNP en mag je dus houden, net als de kinderbijslag.

• a.s Oma

Lizzy,

bedankt voor je reactie en sorry voor de late reactie

• Lizzy

Graag gedaan hoor en veel sterkte!

• Martin1971

Beste Lizzy,

Wat bedoel je met categoriale uitkeringen??

Volgens de kinderbijslagwet (art 23) worden alleen kinderbijslag en bijzondere bijstand vrijgelaten (art 46 lid 2 wet werk en bijstand), maar categoriale uitkeringen vallen daar beslist niet onder afhankelijk van wat je ermee bedoeld.

Groet,

Martin

• Lizzy

In onze gemeente heb je bijv. de categoriale regeling voor chronisch zieken en/of gehandicapten. Onder bepaalde voorwaarden krijg je dan jaarlijks een bedrag van 225 euro. Het valt onder de Bijzondere Bijstand in feite, maar je moet het wel apart aanvragen. Net als de langdurigheidstoeslag en de regeling duurzame gebruiksgoederen.