Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

nog een vraag

• miep

als eerst bedankt voor de reacties op mijn vorige vraag

ik heb een geprek gehad met mij ex zijn moeder en wel bereid haar zoon te helpen

maar ze wil weten wat de gevolgen zijn als ze hem bij haar laat inschrijven en hij moet de wsnp in

mvg miep

• RH

Ik wil gaan samenwonen en zit in de Wsnp. Kan dat? Wat zijn de gevolgen?

Ja. U kunt gaan samenwonen tijdens de Wsnp. Nu uw financiële situatie verandert, moet u dit wel vooraf doorgeven aan uw bewindvoerder. Wanneer u gaat samenwonen blijft u voor de wet twee individuen die een huis delen. Pas wanneer er sprake is van een gemeenschap van goederen (door huwelijk of geregistreerd partnerschap), verandert er veel. Samenwonen betekent dat het inkomen van de niet-wsnp-partner buiten de regeling van de wsnp-partner blijft. Er wordt wel een nieuwe berekening van het vrij te laten bedrag gemaakt voor de wsnp-partner, waarin rekening gehouden wordt met het feit dat de vaste lasten (huur) gedeeld worden met de niet-wsnp-partner. Deze verdeling gaat naar rato van inkomen. Dit houdt in dat wanneer u allebei ongeveer evenveel inkomen heeft, u beiden de helft van de vaste lasten betaalt. Verdient de wsnp-partner twee keer zoveel als de niet-wsnp-partner, dan betaalt de wsnp-partner tweederde van de vaste lasten en de niet-wsnp-partner eenderde.

Let u op, dit is een simpel voorbeeld. In de praktijk zal er veel gedetailleerder naar gekeken worden. Dit is alleen om u een idee te geven.

bron http://www.wsnp.rvr.org/frames/fr_faq2.htm

(vrij te laten bedrag)

uit bovenstaande blijkt dat je ex schoonmoeder het beste contact kan opnemen met de bewindvoerder van je ex. deze kan haar er waarschijnlijk alles over vertellen