Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hoe doen jullie dat?

• Aaltje

Wij zijn een gezin met 3 jonge kinderen (9, 7 en 4 jaar). Vorig jaar hebben wij ons huis flink verbouwd/opgeknapt en, ondanks het budget, zijn de kosten hoger uitgevallen. Het resultaat is dat we een tijd zuinig aan zullen moeten doen om dit in te lopen. Ik heb inmiddels al verschillende sites doorgelezen en al de nodige tips opgedaan. Het zal wennen zijn, maar ik hoop dat we er op deze manier uitkomen.

Ik heb echter nog de volgende vragen:

1. We willen onze kinderen niet betrekken in onze zorgen, en dus toch ook wel eens iets leuks met ze doen. Nu was het voor ons vroeger altijd erg makkelijk om naar een dieren- of speeltuin te gaan, maar het kan natuurlijk goedkoper. Waar gaan jullie naar toe met jullie kinderen? Of wellicht hebben jullie andere suggesties?

2. Hoe doen jullie dat met Sinterklaas en/of Kerst? Ook hier geldt dat we altijd zonder problemen deze dagen konden vieren, er waren altijd (veel, maar niet te dure) kadootjes.

Ik weet dat ik me misschien in een luxe-positie bevind, zeker nadat ik de verhalen van de andere prikkers heb gelezen. Toch is deze situatie voor ons ook nieuw en ik zou jullie heel erkentelijk zijn voor jullie tips en/of opmerkingen.

Mvg.

Aaltje

• jan

Je kan air-miles sparen en daar een dagje uit van “betalen” vraag eventueel je ouders of ze mee willen sparen.

Let op gratis uitjes en kortingsbonnen, daar zijn ook verschillende sites voor.

Een dagje strand of bos hoeft niet duur te zijn als je zelf versnaperingen mee neemt.

Ik koop koopzegels in de supermarkt en die spaar ik het hele jaar op, in december heb ik dan een x bedrag extra voor de dure decembermaand.

Je kan het hele jaar letten op speelgoed aanbiedingen en toeslaan als er iets geschikts afgeprijst is.

Je kan ‘nuttige’ kadootjes in de zak doen.

Zoek de goedkoopste supermarkt en doe daar je boodschappen.

Een € 10,- per week besparing is per jaar toch € 520,-

Let op de kleine verwen dingen voor jezelf, die lopen toch nog aardig op.

Denk in dit verband aan een bakkie koffie met gebak als je gaat winkelen, een tijdschrift ed.

Doe zoveel mogelijk 2 de hands, zoek uit waar kringloopwinkels zitten en ga daar regelmatig neuzen.

Succes.

• Lizzy

Ik sluit me aan bij de tips die Jan al heeft gegeven. Wij (mijn zoontje van zes en ik) gaan een keer per jaar naar een dierentuin of pretpark, en ik maak dan gebruik van kortingsacties. Verder gaan we in het weekend en in de vakanties naar het bos, het strand, de kinderboerderij of het zwembad; met eigen drinken en broodjes natuurlijk. We vieren of Sinterklaas of Kerst en ik geef maximaal 25 euro uit aan cadeautjes. Idem met zijn verjaardag: hij krijgt een klein, goedkoop cadeautje van mij en samen met grootouders en/of vrienden krijgt hij een duurder, groot cadeau. Verder koop ik alle kleding en schoenen voor ons tweedehands of bijv. een winterjas in de uitverkoop in de zomer (wel een maatje groter nemen voor het kind natuurlijk;-). Cadeautjes kan je trouwens ook in de uitverkoop alvast kopen voor de feestdagen. Wel goed opbergen! Natuurlijk kan je op zoveel dingen besparen dat het bijna onmogelijk is om alles te noemen, maar daar zijn al die sites voor. Abonnementen de deur uit, ga naar de bieb. Kijken of je verzekeringen kan opzeggen of goedkoper kan krijgen. Kijk of je Internet en telefonie goedkoper kan krijgen. Spaarlampen gebruiken, wassen op max. 40 graden, de verwarming niet hoger zetten dan 19 graden en in de slaapkamers helemaal uit. Een vast bedrag per week pinnen en daar dan ook alles van kopen. Voorraden aanleggen in de kast en in de vriezer. De auto zoveel mogelijk laten staan en lekker gaan fietsen. Overigens weet mijn zoontje heel goed dat wij het niet breed hebben (ik zit in de WSNP) en weet hij feilloos de waarde van geld. Hij krijgt zakgeld (50 cent per week) en mag daar van mij mee doen wat hij wilt maar ondertussen heeft hij toch al 100 euro gespaard (hij is zowat rijker dan ik!). Als hij zeven is open ik een kinderspaarrekening voor hem en dan wil hij het daar op zetten. Hij weet dat hij niet om een ijsje hoeft te zeuren of om dure spullen want dat kan gewoonweg niet. Trouwens, ik heb gemerkt dat kinderen het meestal toch veel leuker vinden om met goedkoop spul te spelen of zelfs met alledaagse dingen die niks kosten. Als je ze goed informeert en ze er wel bij betrekt maar op een gezonde manier, dus ze laat meedenken en helpen, begrijpen ze de situatie erg goed en scheelt dat een hoop gevraag en gezeur (“waarom hebben wij geen auto? waarom gaan wij nooit op vakantie? waarom krijg ik geen Playstation?”). Ik wens jullie heel veel succes en plezier!

• Aaltje

Dank je wel voor jullie reakties. Ik kan de tips en adviezen die jullie geven heel goed gebruiken.

Toch wel grappig om te zien hoe ik bepaalde dingen al ‘automatisch’ doe. Wassen op een lagere temp., spaarlampen, goedkoop de boodschappen (proberen) te doen bij 3 verschillende winkels. Onze dochter moet zich aan een dieet houden, maar ook daar probeer ik de, goedkope, gulden middenweg in te vinden. Ook hebben we een tijdje terug, mede door de nieuwe hypotheek, al onze (onnodige) verzekeringen opgezegd of veranderd. Ik ben dus zeker op de goede weg…. Alleen op de kosten van telefonie-internet en water zouden we echt nog kunnen besparen denk ik.

Het idee van koopzegels (ik kom toch wekelijks bij AH voor bepaalde boodschappen) is nooit bij me opgekomen, alsmede het weekbudget. Ik ben er gisteravond eens voor gaan zitten, en wat bleek, als ik een budget zou hanteren voor de boodschappen, dan zou ik per maand een aanzienlijk bedrag overhouden, alleen al van salaris van mijn man. En dan heb ik nog niet eens de belastingteruggave en kinderbijslag meegerekend…. Kinderbijslag zet ik op een spaarrekening en daarvan koop ik in oktober en april de spullen die de kinderen voor dat seizoen nodig hebben. Ik koop in principe dus nooit iets tussendoor, behalve sokken of ondergoed.

Na gisteravond ben ik het een stuk zonniger in gaan zien. Met de feestdagen voor de deur zal het nog wel even moeilijk zijn/worden, maar ik denk ook dat ons voornemen voor het nieuwe jaar gisteren al van start gegaan is….

Dank jullie wel.

• Lauren

Kijk ook regelmatig op www.gratisoptehalen.nl daar staat nu een aanbod van 4 kaartjes voor een pretpark optehalen in Beuningen.

• jan

Op marktplaats kan je misschien leuke kleding kopen voor je kinderen of zie je geschikte kadootjes voor weinig.

Verkoop die spullen die al jaren ergens in een kast liggen, zet alles op marktplaats en kijk of het verkoopt.

Laat je omgeving weten dat je het niet breed hebt en dat je kleding kan gebruiken, de ervaring leert dat mensen graag helpen en van alles komen aandragen.

In de bieb kan je ‘de Genoeg’ en de vrekkenkrant lezen en ze zullen ook wel de verschillende bespaarboeken van Marieke Henselman hebben.

De haren van je man en kinderen knippen en voor jezelf een thuiskapper zoeken.

Er zijn zoveel tips, probeer zoveel mogelijk uit en wat niet bevalt dat laat je vallen.

• a.s Oma

Hallo Aaltje,

Mijn kinderen ( een paar zijn al 20tigers) en pubers hebben altijd geweten dat we het niet breed hadden, en er geen problemen mee gehad. Kinderen kunnen meer aan dan je denkt en zeker als je eerlijk bent en geen onzin verhalen ophangt. Voor de feestdagen “spaar” ik het hele jaar door houdbare dingen in huis te halen, kadootjes koop en kocht ik bij het kruidvat en de action, vooral jonge kinderen letten op veel en niet op hoe duur het is.

Van mijn oudste dochtwer hoorde ik laatst Mam ik wist dat we het niet breed hadden en stond ieder jaar met sinterklaas weer versteld dat we precies dat kregen wat we leuk vonden. En dat waren dan stickers kleurpotloden stiften scharen lijm en andere knutseldingen, maar ook andere goedkopere maar duurzame speeldingetjes.

Op marktplaats kan je soms dingen ruilen of heel goedkoop kaartjes voor pretparken overnemen. Maar kinderen vinden een speurtocht in het bos misschien wel leuker als een pretpark. Ik kan nog wel even doorgaan met allerlewi tips, maar ik weet zeker als je zelf goed nadenkt want jij kent jouw kindseren het best en weet wat ze leuk vinden, dat je heel veel goedkope en leuke dingen kunt verzinnen.

heel veel succes met besparen

• nejada

uitjes hoeven niet altijd duur te zijn om toch leuk gevonden te worden. Een boswandeling, stadswandeling, bezoek aan een leuk museum hoeven niet veel geld te kosten maar zijn vaak net zo leuk als een bezoek aan een pretpark.

Verder weet ons kind heel goed dat het geld niet op onze rug groeit, dat zijn ouders er hard voor moeten werken en daar is niks mis mee.

Zelf heb ik net weer wat overbodige spullen op internet te koop aangeboden en verder doe ik mee aan betaalde mails lezen en aan online onderzoeken, dit levert vaak geld of cadeaubonnen op. Hiermee kunnen extra dingen gedaan worden en het geeft veel voldoening.

Nejada

• Jan

wat mij goed heeft geholpen, maar wat niet direct op de korte termijn werkt is:

zet alle uitgaven op papier ook de dingen die per kwartaal(bv kabel) of per jaar(gemeentelijke belastingen) gaan. deel de kwartaal bedragen door 3 en de jaar bedragen door 12 en schrijf deze gemiddelden over naar de spaarrekening als dan de rekening betaald moet worden heb je dat geld in elk geval. voordeel is (vooral met meerdere afschrijvingen) dat je geen rekeningen hoeft te laten liggen tot de volgende maand. maak ook een jaaroverzicht van de spaarrekening zodat je weet wat er elke maand in elk geval op de rekening moet staan.

het belangrijkste is eigenlijk smeer alle kosten (ook verjaardagen en verplicht eigen risico zorgverzekering) uit per maand. het besteedbaar maandinkomen wordt welliswaar een stuk lager maar is over alle maanden ongeveer gelijk. Heb je het geld nodig dan is het er.

het verplichte eigen risico zorgverzekering is een ander verhaal. als je in januari 2008

medische kosten hebt moet je meteen het eigen risico aanspreken. Het is een bedrag van € 150 per persoon (18+) per jaar. dit is € 12.50 gereserveerd per persoon (18+) per maand. het lastige is begin je op 1 jan 2008 met reserveren ben je eigenlijk aan het sparen voor het jaar 2009 en heb je geen buffer voor 2008 dit moet je op 1 of andere manier zien in te lopen. voordeel is wel: heb je in 2008 je eigen risico niet hoeven te gebruiken het geld € 150 per persoon per jaar vrijvalt voor andere doeleinden die je zelf kunt bepalen.

zorg er wel voor dat alle overschrijvingen vast per maand gaan bv op de 29 vd maand. Bijkomend krijg je over het gereserveerde geld op de spaarrekening natuurlijk ook nog rente. ALTIJD LEUK

ik hoop dat iedereen het allemaal nog een beetje snapt en succes het is veel werk maar het loont

• Plinius

Beetje jammer dat je veel geld uitgeeft voor een verbouwing en daarna veel moet bezuinigen…Lijkt mij geen goede keuze die je gemaakt heeft maar ja het is je eigen afweging.