Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Schuld gaat voor kinderalimentatie?

• Monica

Hallo,

maanden geleden heeft mijn ex-man zich aangemeld voor schuldhulpverlening (zei hij) Zoals gezegt, zei hij dit maanden geleden. Ik heb hem toen hartelijk bedankt, omdat ik gehoord heb dat schuld gaat voor kinderalimentatie. Klopt dit?

Van het verhaal van aanmelding bij schuldhulpverlening heb ik niets meer gehoord, een aantal maanden nadat mijn ex-man me dit verteld had vroeg ik er nog naar en zei hij er niets meer van te hebben gehoord. Inmiddels probeer ik mijn ex-man zoveel mogelijk te negeren, hij denkt namelijk dat hij niet aan zijn verplichtingen tijdens de kerstvakantie hoeft te doen. Weken van te voren wist hij wanneer ik graag had dat de kinderen op doordeweekse dagen bij hem kwamen, omdat ik gewoon (moet) doorwerk(en) tijdens vakanties. Ineens zou hij ook moeten(?) werken. Ik heb dus weer extra kinderopvang kunnen regelen met alle kosten die er bij horen.

Ik wacht, de 26ste december, nog steeds op de kinderalimentatie van december, de woningstichting ook al 26 dagen op de huur van december. Meer werken (ik werk 15 uur) zit er lichamelijk niet in.

Groetjes.

• Hans

Hallo Monica,

zolang er geen rechterlijke uitspraak is zal hij aan zijn verplichtingen moeten voldoen. Indien hij in de WSNP terecht komt (zit ik zelf ook in, heb ook kinderen die bij mijn ex verblijven) zal hij nihilstelling aan moeten vragen. Dit heb ik nl. ook moeten doen, tegen mijn zin, en dan hoeft hij niet meer te betalen. Anders wordt dit voor hem in het vrij te laten bedrag meegenomen door de bewindvoerder.

vwb de opvang van de kinderen, afspraak is afspraak. Of ziet hij zijn kinderen niet graag? Zelf probeer ik elk vrij moment (naast de normale afgesproken weekenden en vakanties) met de kids door te brengen.

Succes.

Hans

• Monica

Hans, bedankt voor je antwoord.

Nihilstelling is via de rechtbank? Dat heb ik hem ook al voorgesteld, krijg ik het verwijt weer te horen dat hij geen advocaat kan betalen (zijn inkomen is zo hoog dat hij geen toevoeging van 92 euro krijgt).

Of hij zijn kinderen niet graag ziet? Zijn eigen ik is nog steeds belangrijker, dit jaar was het niet aan de orde, maar andere jaren rond sinterklaas vond hij het veel belangrijker om met een ander zwarte piet te spelen dan dat hij zijn kinderen in het normale, om de 2 weken, weekend had.

Mijn zoontje gaat niet graag naar zijn vader, hij heeft een moeilijke start gehad in zijn eerste levensjaar en zijn vader had geen aandacht voor hem. Nu wil zijn vader dat goed maken door aandacht te vragen door te kietelen, mijn zoontje wil dit absoluut niet. Al meerdere keren heeft mijn zoontje in zijn broek gepoept als hij bij zijn vader is (hij is bijna 5 jaar en al een jaar zuiver). Meerdere weekenden ging alleen mijn dochter op vrijdagavond mee.

Groetjes, Monica

• Hans

Hoi Monica,

zoals al aangegeven, zolang er geen rechterlijke beslissing aan ten grondslag ligt moet hij gewoon alimentatie betalen. (als dat ook in de echtscheiding convenant is opgenomen).

Ook ik had het geld niet om een advocaat te betalen maar de rechter legt dat op en dan heb je te gehoorzamen. Dus ik heb ook nihilstelling aan moeten vragen, ook gekregen, maar ook ca. 150 euro !! moeten betalen voor de advocaat. (is minimum bedrag).

Maar zoals ik uit je verhaal begrijp, heeft hij nog geen schuldsanering aangevraagd?

Of hij heeft in ieder geval nog geen regeling lopen?

Dan zou ik, als ik jou was, via je eigen bijstandsverzekering een advocaat in de arm nemen om hem toch tot betaling te “dwingen”.

En triest dat hij zo tegenover zijn eigen kinderen staat.

Gr.

Hans

• Monica

Hoi Hans,

ik kijk zojuist bij internet bankieren, staat er kinderalimentatie januari op. Fijn, december wordt dus gewoon maar overgeslagen.

Ik heb er nog steeds niets aan. Huurachterstand blijft, over een paar dagen moet immers de huur van januari al weer worden betaald.

De advocaat die ik had tijdens de scheiding, is met de kerstvakantie altijd vrij, maar ik zal daarna haar zeker weer eens benaderen.

Via het lbio kan ik niets, daarvoor moet er minstens een maand achterstand zijn en zij zien die betaling met als kenmerk januari natuurlijk aan als betaling voor december.

Of het dus rond gekomen is met die schuldsanering, dat weet ik niet.

Ik had na de verkoop van de woning de energie niet meer om het gedoe te regelen rond de afkoop van de levensverzekering die aan de hypotheek vast zat, dit heb ik aan mijn ex-man overgelaten. Inmiddels is de woning verkocht sinds september 2006 en de verzekering is nog niet afgekocht. Hoe krom kan het zijn, de verzekering stond op 2 levens, maar volgens de wet heb ik geen recht op de afkoopwaarde. Doordat ex zich niet aan zijn verplichtingen hield van het betalen van de woonlasten voor de woning ipv kinderalimentatie, heb ik met mijn kinderen de woning moeten verlaten, ik kreeg de hyootheekverstrekker op mijn dak. Je wilt niet weten in wat voor achterbuurt ik mijn kinderen moet laten opgroeien.

Groetjes, Monica

• Martin1971

Monica,

Ik ben het met Hans eens: hij komt niet uit onder zijn verplichting om alimentatie te betalen.

Indien hij schuldhulp heeft aangevraagt is hij ook mans genoeg om een nihil stelling aan te vragen.

Hij kan indien hij het niet kan betalen beroep doen op bijzonder bijstand en mischien wil de gemeente ook wel mee betalen aan de advocaat.

Jij moet je alimentatie claim neerleggen bij het LBIO.

Het staat voor landelijke buro inning ouderbijdrage en is het niets meer dan een incassoburo en het mooiste is dat het jou geen cent kost

Je kunt alles vinden onder de url: http://www.lbio.nl/.

P.s die gasten zijn niet misselijk hoor, ze leggen zelfs loonbeslag ed.

Omdat ik in diezelfde situatie zit, probeer je ex-vriend wel te begrijpen indien die echt in de problemen zit.

Maar dat moet ie wel heel goed kunnen aantonen.

Veel succes

• Monica

Martin,

“Indien hij schuldhulp heeft aangevraagt is hij ook mans genoeg om een nihil stelling aan te vragen.” dan ken je mijn ex-man nog niet.

Ik denk dat er weinig terecht is gekomen van die aanvraag schuldhulpverlening, kan zoiets bv worden afgewezen, omdat ze bv denken dat het allemaal wel goed zit of zo? Mocht ik hem nog een keer spreken, dan zal ik hem nog eens wijzen op de aanvraag voor schuldhulpverlening. Ik kreeg trouwens toen hij mij belde, de opmerking al weer naar me toe dat hij zijn hele salaris wel naar mijn rekening over zou laten maken. 3x raden wat mijn telefoon toen zei, tuut tuut tuut.

Met het lbio heb ik al eens contact gehad, maar dan moet er een achterstand zijn van minstens een maand. Ik weet de weg er naartoe te vinden, maar bedankt om het nogmaals te vermelden.

Groetjes, Monica

• Martin1971

@Monica,

Een schldhulp kan worden afgewezen, maar dat is een beetje afhankelijk welke vorm van schuldhulp hij heeft aangevraagt.

En ik ga er even vanuit dat jij dat ook niet weet.

Als ik jou berichten zo lees, denk ik dat het een zoethoudertje is.

Ik zou als ik jou was even afwachten, en dan het LBIO inschakelen.

Voor hem wordt het probleem groter en dan moet die wel, of er staat hem llonbeslag te wachten.

Groet

Martin

• iemand

Ik werk als schuldhulpverlener en zie ook wel dat LBIO zich tegen je kan keren.

Als je LBIO inschakelt maar de partner betalt niet brengt LBIO wel een percentage in rekening wat ze normaal aan je patner overhouden. Betaalt deze niet dan krijg jij de rekening en die loopt behoorlijk op.