Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hoe werkt schuldsanering?

• GJ

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb veel schulden en mijn inkomen is drastisch omlaag gegaan. Nu heb ik altijd keurig mijn rekeningen betaald en heb geen achterstanden. Mijn lasten kan ik straks niet meer betalen en nu wil ik schuldsanering aanvragen. Hoe gaat dat in zijn werk? Komen er mensen bij je thuis om te kijken wat je bezit? Gaan ze je hele huis door? Daar heb psychisch nogal een probleem mee. Niet dat ik ze buiten de deur wil houden maar mocht het zo zijn dat ze wel binnenkomen dan kan ik mij daar psychisch op voorbereiden. Er valt niet veel te halen. Ik heb alleen het hoognodige in huis staan. Daar ben ik ook niet bang voor.

Kan iemand met ervaring mij vertellen hoe het gaat?

Alvast bedankt.

GJ

• Hans

Hallo GJ,

pas als je schulden hebt en deze niet meer kunt voldoen, dan pas kom je in aanmerking voor schuldsanering (WSNP)

Zolang je dus aan je vaste lasten (rekeningen) blijft voldoen is er niets aan de hand. Als je nu al weet dat je het zo meteen niet meer kunt betalen dan moet je nu actie ondernemen om een traject als schuldsanering te voorkomen.

Je kunt ook bij je eigen gemeente (stadsbank of dergelijke) aankloppen om info op te vragen.

Heb je bijv. een koopwoning? Dan zul je die moeten verkopen om op die manier je vaste lasten te laten dalen.

Het is nu moelijk om je hierin info te verschaffen omdat je nog niet in de schulden zit.

Gr.

Hans

• Ca$hflow

Dag GJ,

Goed dat je beseft dat je iets moet gaan doen!

Zoals ik het n.a.v. je verhaal kan inschatten hoeft de WSNP nog niet nodig te zijn.

Afhankelijk van de hoogte van je schulden en je inkomen zou je in samenwerking met een schuldhulpverlener een zogenaamd “Minnelijk Traject” kunnen proberen te realiseren.

Er zal dan een inventarisatie worden gemaakt van je schulden / achterstanden en je inkomen en bekeken worden of je voldoende aflossingscapaciteit hebt om een betalingsregeling te treffen. Voorwaarde voor een dergelijk traject is echter wel dat alle schuldeisers akkoord gaan met het voorstel.

Als tip wil ik je meegeven altijd een schuldhulpverlener te kiezen die bij het NVVK (brancheorganisatie) is aangesloten. Enerzijds weet je hierdoor dat je met een bekwame en betrouwbare partij in zee gaat, anderzijds zijn schuldeisers sneller geneigd akkoord te gaan met een voorstel dat word gedaan door een bureau dat is aangesloten bij het NVVK.

Ik wens je veel succes toe!

Ca$hflow