Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

schuldsanering

• miranda

ik heb een vraagje .wij hebben een aanvraag schuldsanering gedaan ..vanaf nu gaat ons geld naar de stadsbank …ik krijg weinig info van hun kant .ik dacht dat ze al onderhandelt hadden .maar dat gebeurt pas ergens vanaf nu …..dus knijp hem vreselijk want de nood is vrij hoog !

waneer word het wsnp eigelijk ?

hoe zit het met een peuterspeelzaal moeten je kinderen daar vanaf ?

en internet ?

kinderkorting die maandelijks van de belasting komt .willen hun ook .klopt dat wel ?het is tenslotte voor mijn kinderen .

• Lizzy

In principe gaat iedereen die de schuldsanering ingaat eerst het “minnelijk traject” in. Als een van de schuldeisers hiermee niet akkoord gaat ga je de WSNP in (als de rechter het goedkeurt). De datum van ingang WSNP is de datum van de hoorzitting/goedkeuring van de rechter. Je krijgt een bewindvoerder toegewezen en als het nodig is krijg je ook budgetbeheer (al je geld wordt beheerd en je bent niet meer zelf verantwoordelijk voor het betalen van je vaste lasten en krijgt een weekgeld.) Heb je geen budgetbeheer, dan heb je een zgn. “vrij te laten bedrag” (iets onder bijstandsniveau) waarvan je alles moet betalen; de rest van je inkomen inclusief vakantiegeld en extra inkomsten en belastingteruggaven etc. moet je op de boedelrekening (de schuldenpot) storten. Je mag de zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, huurtoeslag en kinderbijslag houden, de rest niet. Een kind kan gewoon op de psz/creche blijven, maar je moet het zelf betalen. Internet mag, een dure plasma-tv moet je verkopen net als een auto, caravan etc. Als je in een relatief te duur huis woont of je woont in een te dure huurwoning zul je op zoek moeten gaan naar een goedkopere woning. Daarnaast krijg je gedurende een jaar een postblokkade: al je post gaat eerst naar de bewindvoerder en die opent het en stuurt het dan naar je door. Je mag geen nieuwe schulden maken en alles op alles zetten om zoveel mogelijk naar de boedelrekening af te dragen dus je moet ook fulltime gaan werken. Als alles goed gaat, ben je na drie jaar uit de WSNP en wordt de rest van de schuld kwijtgescholden. Dit alles geldt ook voor het minnelijk traject, maar daar heb je geen bewindvoerder en geen postblokkade. Als ik jou was zou ik aan de bel trekken bij je contactpersoon van de stadsbank. Heb je al papieren gekregen en ondertekent? Staat de procedure zwart op wit? Nooit zomaar ergens mee akkoord gaan zonder dat je precies weet hoe of wat! Hier is trouwens nog een link met info over de WSNP: http://www.wsnp.rvr.org/ en meer info over schuldhulpverlening: http://www.nibud.nl/consumenten/index.php?page=main&subject=omgaan%20met%20schulden Succes!