Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hoe duidelijk maken???

• susan_kliko

ik zit met een best groot probleem.

ik kan niet meer rond komen.

op een paar dingen na ligt alles bij een deurwaarder.

ik kan niet werken, al wil ik zo graag.

maar vooral, ik heb een vriend die niet met geld om kan gaan en

besparen kan hij ook niet.

wat ik iedere week aan boodschappen kwijt ben is gewoon niet normaal.

hij eet, en eet, en ik raak steeds meer in de shit. (sorry)

zodra ik zeg, we moeten er iets aan gaan doen, we moeten echt besparen, zegt hij;

ja, oke.

maar als ik vervolgens gewoon simpele goedkope dingen in huis haal om te eten vindt hij het niets. gaat hij friet halen, of iets anders, wat natuurlijk best wat kost.

vervolgens ga ik maar lekkere dingen voor hem halen, zodat het tenminste goedkoper is als al die eettenten.

maar ik wil gewoon dat hij het accepteerd.

dat hij het maar een keer zonder een STUK vlees moet doen.

hij bakt makkelijk een kilo biefstuk voor zijn eigen alleen.

ik leg dan bijvoorbeeld een kilo vlees uit de vriezer voor ons (4 personen)

en als ik het wil bakken is het weg, heeft hij het opgegeten.

ik weet echt niet meer wat te doen.

heb er zelfs aan zitten denken om tegen hem te zeggen dat hij beter kan gaan,

want hij maakt niet alleen mij, maar ook mijn gezin kapot.

als dit zo door gaat heb ik binnen nu en een paar maanden niets meer.

ik kan de huur niet meer betalen, en de rest ook niet.

ik heb een auto (heeft wel geen waarde meer) die genoeg kost aan bezine, verzekering etc.. en heb hem echt nodig omdat mijn kinderen te groot zijn voor bij mij op de fiets, maar niet zelfstandig genoeg om zelf te fietsen (door omstandigdheden). ik heb er al aan zitten denken om de auto weg te doen, bespaart tenminste wat. maar, mijn vriend wil niet fietsen, zelfs niet brommer rijden. want het regent altijd (volgens hem). kan hij niet met mijn auto, pakt hij een taxi, nog duurder dus.

ik weet het echt niet meer.

ik wil hem aan de ene kant niet kwijt, maar hij heeft , en maakt mij steeds verder kapot.

ik ben bang dat ik binnen korte tijd op straat sta, samen met mijn kinderen.

hij kan naar zijn ouders, ik kan dan nergens naar toe.

• ronald

Dag Susan,

Het verhaal is voor mij duidelijk en hoe hard het misschien ook klinkt: Je hebt geen 2 kinderen maar 3. Jij neemt nu alle verantwoordelijkheid en alle apen zitten op jouw schouders. Daar moet je mee stoppen! Dit blijf jij zo niet trekken en dan ben je nog veel verder van huis.

Het belangrijkste is nu dat je tot je vriend doordringt dat het zo niet verder kan. Ik heb er een hard hoofd in dat je dat zelf gaat lukken. Dat ligt overigens niet aan jou hoor, maar dat komt omdat je vriend op de een of andere manier een psychologisch probleem heeft. Dus je moet daar hulp bij zoeken: Of professionele hulp danwel vrienden/familie, die het hem duidelijk maken dat dit niet zo verder kan.

En ja……… als het uiteindelijk dan nog steeds niet lukt om tot hem door te dringen……..

Veel succes en sterkte!

• susan_kliko

ik heb precies het gevoel als wat jij nu beschrijft, 3 kinderen dus.

mijn vriend heeft al bij een psycholoog gelopen, maar daar kwam hij niet veel mee verder.

hij heeft daar toen ook meerdere keren aangegeven dat hij niet met geld overweg kan,

maar de psycholoog heeft daar verder niets mee gedaan.

zijn familie komt ook niet verder bij hem.

hij zegt dat hij het snapt, wil het ook wel oplossen, maar hij wil niets aannemen van een ander.

ik heb 1 maand zijn pas bijgehouden, toen ging het heel goed. hij had aan het eind van de maand wat geld over zodat hij mee kon betalen aan boodschappen.

helaas is dat maar 1 maand geweest, want hij wil zelfstandig zijn.

alles bij elkaar heb ik nu totaal een schuld van zo'n 15.000 euro , als het niet meer is.

post maak ik al lang niet meer open, telefoon neem ik niet op. dus hoever het ondertussen is weet ik niet, en wil het ook niet weten.

ik wil het opgelost hebben, maar ik krijg mijzelf niet zover om een begin te maken.

ik zou niet eens weten waar ik moet beginnen.

ik heb op dit moment geen inkomen.

vanaf volgende week kan ik weer een paar uurtjes gaan werken, maar hoelang dat weet ik niet. maar dan nog heb ik daarmee niet eens genoeg om de huur te betalen.

dus ja, waar begin je.

deurwaarders bellen om een betalingregeling heeft gewoon geen nut. want ik kan geen regeling treffen als ik niet weet waneer ik weer eens een beetje geld heb.

ik ben al blij dat ik tot nu toe mijn kinderen dagelijks eten heb kunnen geven.

• Lizzy

Als ik jou was zou ik toch echt voor jezelf en je kinderen kiezen en hem duidelijk maken dat hij moet veranderen wat geldzaken betreft anders ga je bij hem weg zodat jij de financiele zaken op orde kan krijgen zodat jij en je kinderen een beter leven kunnen krijgen. Er zijn cursussen budgetbeheer via het Maatschappelijk Werk te volgen. Zorg dat alleen jij toegang hebt tot het geld (rekeningen en passen op jouw naam). Blokkeer alle creditcards, winkelpassen en kredieten. Geef je vriend desnoods een bescheiden weekgeld. Vraag zo snel mogelijk schuldsanering aan via je Gemeente. Het is hard, maar de enige manier om ervoor te zorgen dat je niet verder in de problemen komt door de schuld van een ander!

• susan_kliko

schulden maken we niet.

tenminste niet door op afbetaling te kopen, we hebben geen creditcards.

maar gewoon veel te weinig geld om de rekeningen te kunnen betalen.

beide hebben we schulden, het is alleen veel erger geworden omdat er gewoon te weinig geld is om alles te kunnen betalen, waardoor alle rekeningen naar de deurwaarder gaan.

• Lizzy

Je schreef dat je zo'n 15.000 euro schuld hebt. In de schuldsanering worden er betalingsafspraken gemaakt met de schuldeisers en krijg je een bescheiden bedrag om van rond te komen. Je vriend weet dan ook precies hoeveel hij te besteden heeft. Je hoeft dan ook niet meer bang te zijn voor deurwaarders etc. Het is drie jaar lang afzien, maar dan ben je ook schuldenvrij. En in de schuldsanering kan je ook hulp krijgen met budgetbeheer. Ik zou er zeker achteraan gaan want een andere oplossing is er denk ik niet.

• Alexandra

Wat de anderen ook al schrijven ………..denk om jezelf en de kinderen en ga zo snel mogelijk hulp zoeken voordat je straks op straat komt te staan!

En zo te lezen heeft jou vriend naast “een gat in zijn hand” ook een eetprobleem en is het misschien verstandig om naar de huisarts te gaan om hier hulp voor te vragen!

Sterkte ermee!

Alexandra

• susan_kliko

dank je wel voor de reacties.

ik denk dat ik inderdaad hulp moet gaan zoeken.

enige probleem nog is dat ik niet durf.

het is namelijk een zooitje, met al mijn papieren, rekeningen etc..

maar ik denk dat ik morgen toch maar eens ga bellen,

de eerste stap is toch de moeilijkste.

ik heb vrijdag voor het eerst weer eens een envelop open gemaakt,

niet veel goeds.

ze willen beslag komen leggen, voor een rekening van 330 euro.

valt op zich wel mee, maar ik heb dat geld gewoon echt niet.

ik heb dus geprobeerd te bellen, het gewone nummer dat in de brief staat werkt niet.

het 0900 nummer in de brief gaat nog wel over, maar vervolgens is het ook tuut tuut

tuut. voordat ik ook maar iets gehoord heb. ik heb dus maar een mail gestuurd maar ook daarop nog geen reactie, terwijl ik maar 3 dagen heb, vanaf 16 oktober.

iemand enig idee wat ik op dit moment hiermee kan?

• Lizzy

Niet denken, doen!! En meteen morgen (maandag). En ze zijn echt wel wat gewend hoor bij de schuldhulpverlening. Het is hun werk om orde in de chaos te brengen. Wat de enveloppen betreft: wel openmaken en idd meteen bellen. Net zolang tot je iemand te pakken krijgt. En dan zeggen dat je schuldsanering gaat aanvragen en of je een betalingsregeling kan afspreken. Het is en blijft jouw verantwoordelijkheid en je moet er zelf mee aan de gang. Met je kop in het zand steken kom je alleen maar verder in de problemen! Succes!

• susan_kliko

ik weet dat ik er iets mee moet doen, omdat het anders alleen maar nog verder

uit de hand gaat lopen.

het probleem met een betalingsregeling treffen is dat ik niet weet of ik hem waar kan maken, aangezien ik op dit moment geen inkomen heb.

ik heb wel een nieuwe baan voor een paar uurtjes per week, maar daar kan ik alleen maar de huur van betalen, en dat vindt ik toch het belangrijkste.

we hebben dadelijk, zodra ik gestart ben met mijn baan zo'n 1300 euro in de maand.

de rekeningen zijn al 1300 euro zonder de deurwaarders mee te tellen, en dus ook de boodschappen nog niet. als ik met alle deurwaarders een betalingsregeling zou treffen en dan nog boodschappen zou ik zeker op 2000 per maand komen wat ik nodig heb, en dan heb ik voor boodschappen haast niets gerekend.

ik zou niet weten waar ik het vandaan zou moeten halen.

aangezien de kinderen te klein en teveel problemen hebben is het voor mij niet mogelijk om meer te gaan werken. want als ik fulltime kon gaan werken zou dat al een hele oplossing zijn, maar dat valt dus helaas af

ik ga gewoon morgen bellen en hopen dat ze mij kunnen helpen, zodat ik over een paar jaar weer een normaal leven zonder zorgen kan leiden.